2026-01-22, 17:15
Medlem
lundaelevs avatar
Jag börjar med att lägga till den klassiska brasklappen; ber om ursäkt om detta redan finns som tråd, jag har inte kunnat hitta något.

Så nu till ämnet;

Det är 8 månader kvar till valet. Det är lite avrundat 52-47 fördel till vänsterlaget. Så det är minskat jämfört med för ett halvår sedan och lär som vanligt minska ju närmre vi kommer valet. Så det är långt ifrån kört, Alliansen vände det 2010, men något måste ju hända för detta är inte bra nog.

Jag blir orolig dock, det är en helt annan inställning från Tidö-partierna jämfört med valet 2022. Redan nu hade man börjat kampanja, SD var mer närvarande på nätet och man hade börjat prata om valet på ett annat sätt. Den enda skillnaden jag kan märka är att JÅ inte längre anser det onödigt att L sitter kvar i riksdagen. Det kanske beror på att de nu sitter i Regering, såklart behöver man ändra kampanjstil men märkligt att man inte börjat kampanja på något sätt än.

Jag undrar också hur M tänker att de ska valkampanja, jag tror det var SR:s politikpodd som beskrev att man delat in väljarna i olika grupper som man ska nå på olika sätt. Räcker detta? Jag förstår att det är L och M som behöver göra den bästa kampanjen, det är ju SD och KD som håller ganska stadigt. Det räcker ju att L i enkel matematik går upp till 4 procent för de ska få samma procent som förra valet.

Hur hade ni lagt upp kampanjen om ni var val ledare för M? Jag hade nog gjort som man gör i USA, fast sett valdistrikt(som nordvästra Skåne, Stockholm kommun med mera) som delstater och fokuserat på vissa ”stater”. Till exempel kampanjar i alla 4 delar av Skåne, Halland, samtliga delar av Västra Götaland och Stockholm utanför Stockholm kommun. Vissa till men ni förstår bilden. Då kan man anpassa kampanjen efter vad undersökningar visar olika områden eftersöker med mera.

Vad har ni för teori?
Citera
2026-01-22, 17:20
Medlem
Ställ sossarna mot väggen för allt de har stoppat när det gäller att minska kriminaliteten,det är väldigt många olika områden.Håll fast vid det genom hela valrörelsen.De håller på att skita i byxorna nu för deras mesiga politik.
Citera
2026-01-22, 17:24
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Ställ sossarna mot väggen för allt de har stoppat när det gäller att minska kriminaliteten,det är väldigt många olika områden.Håll fast vid det genom hela valrörelsen.De håller på att skita i byxorna nu för deras mesiga politik.

Tror också det är en vinnande taktik, det är ju så de vann förra valet. S kan inte svara på det särkilt bra heller, i grunden är de ju för ungdomsgårdar och kaka och kaffe och inte fängelse. Vad de än säger i kampanjen!

S lär ju tappa iaf ett par procent skulle jag tro fram till valet, det är helt avgörande att de antingen tappar några procent.
Citera
2026-01-22, 17:25
Medlem
Det är lite avrundat 52-47 fördel till vänsterlaget det stämmer inte det är mer och ni kommer att förlora valet.
Citera
2026-01-22, 17:28
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Det är lite avrundat 52-47 fördel till vänsterlaget det stämmer inte det är mer och ni kommer att förlora valet.

Jo, enligt Tv4s undersökning var det avrundat det.

Inte omöjligt att ”vi” förlorar valet, dock inte omöjligt att vi vinner heller.
Citera
2026-01-22, 18:10
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Tidelaget har redan svikit sina väljare, och värst av alla är SD, A-kassan har åkt på pälsen, byggandet har avstannat, kriminella äger fortfarande samhället.

Detta märks ganska tydligt, SDs hållning har hittils varit: men vad ska S göra?

Om man inleder en valkampanj med att peka finger och säga "men dom då"?, då är valrörelsen redan körd, du vinner inte en valkampanj på att säga hur dåliga S är, det räcker inte, det måste fram en egen politik och det verkar inte finnas, förutom att göra Sverige till en polisstat och kindpussa judar då, så högern är redan uträknade!
Citera
2026-01-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Tidelaget har redan svikit sina väljare, och värst av alla är SD, A-kassan har åkt på pälsen, byggandet har avstannat, kriminella äger fortfarande samhället.

Om man inleder en valkampanj med att peka finger och säga "men dom då"?, då är valrörelsen redan körd, du vinner inte en valkampanj på att säga hur dåliga S är, det räcker inte, det måste fram en egen politik och det verkar inte finnas, förutom att göra Sverige till en polisstat och kindpussa judar då, så högern är redan uträknade!

Håller med. Nu gillar jag inte diskriminering mot judar, då judarna redan gått igenom ett helvete. Men det känns inte riktigt genuint när man avskyr hbtq, invandrare, andra minoriteter och sedan låtsas att man bryr sig om andras utsatthet. Jag gillar inte antisemitism, men jag gillar inte heller diskriminering mot hbtq, invandrare, andra minoriteter i samhället.

Jag har en gång trott på högern men deras politik har bara drabbat mig negativt, andra jag känner (varav vissa röstade höger och känner sig svikna) och inte förbättrat något i samhället.

Att peka finger på S och låtsas som att högern inte har stora brister och att S även har fördelar (förutom vissa nackdelar precis som alla andra partierna har) kommer bara leda till att vänstern vinner. Högern är bra på att klaga på vänstern men att styra, framföra sin egna politik (och göra den hållbar så den inte drabbar vanliga skötsamma invånare, tror folket att man kommer sluta på vissa grupper? En del verkar rösta mot sina egna intressen för man är lättpåverkad/lätt att hjärntvätta) som hjälper invånarna i landet är inte deras grej.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-01-22 kl. 19:15.
Citera
2026-01-22, 21:04
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Håller med. Nu gillar jag inte diskriminering mot judar, då judarna redan gått igenom ett helvete. Men det känns inte riktigt genuint när man avskyr hbtq, invandrare, andra minoriteter och sedan låtsas att man bryr sig om andras utsatthet. Jag gillar inte antisemitism, men jag gillar inte heller diskriminering mot hbtq, invandrare, andra minoriteter i samhället.

Jag har en gång trott på högern men deras politik har bara drabbat mig negativt, andra jag känner (varav vissa röstade höger och känner sig svikna) och inte förbättrat något i samhället.

Att peka finger på S och låtsas som att högern inte har stora brister och att S även har fördelar (förutom vissa nackdelar precis som alla andra partierna har) kommer bara leda till att vänstern vinner. Högern är bra på att klaga på vänstern men att styra, framföra sin egna politik (och göra den hållbar så den inte drabbar vanliga skötsamma invånare, tror folket att man kommer sluta på vissa grupper? En del verkar rösta mot sina egna intressen för man är lättpåverkad/lätt att hjärntvätta) som hjälper invånarna i landet är inte deras grej.

Det är lite det jag far efter, Tidelaget har varit som den där högljudda baksäteschauffören utan körkort med åsikter om hur fort det går, vilken parkeringsplats man ska välja, musiken, temperaturen, ja det gnälls på allt.

Nu när man faktiskt suttit vid ratten i nästan 4 år, vad har vi fått? vad har faktiskt blivit bättre för vanligt folk?

Jag tror ingen som går och röstar i höst kommer tänka, men JÅ har lovat att utvisa fångar utan svenskt medborgarskap om 6 år, så vi kör på i 4 år till och hoppas allt inte rasar samman, de har misslyckats med det de gick till val på, brottsligheten spirar fortfarande, en paus i skjutande har bytts ut mot 189(!) bomdåd under 2025, kriminiella lyfter försörjningsstöd, kriminella skrattar på sociala medier från poolbarer i utlandet, så det går inte och säga att det objektivt blivit bättre....
Citera
2026-01-22, 21:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är lite det jag far efter, Tidelaget har varit som den där högljudda baksäteschauffören utan körkort med åsikter om hur fort det går, vilken parkeringsplats man ska välja, musiken, temperaturen, ja det gnälls på allt.

Nu när man faktiskt suttit vid ratten i nästan 4 år, vad har vi fått? vad har faktiskt blivit bättre för vanligt folk?

Jag tror ingen som går och röstar i höst kommer tänka, men JÅ har lovat att utvisa fångar utan svenskt medborgarskap om 6 år, så vi kör på i 4 år till och hoppas allt inte rasar samman, de har misslyckats med det de gick till val på, brottsligheten spirar fortfarande, en paus i skjutande har bytts ut mot 189(!) bomdåd under 2025, kriminiella lyfter försörjningsstöd, kriminella skrattar på sociala medier från poolbarer i utlandet, så det går inte och säga att det objektivt blivit bättre....

Tidö kommer vinna i höst eftersom de rödgröna är totalt katastrofala.
Citera
2026-01-22, 23:27
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:

Jag håller inte med dig om regeringen. Förstås kan de inte nå upp till alla löften, det är bistra verkligheten med vallöften. Dock har de presterat på invandring, skatter och trygghet. De har ändrat så mycket man kan göra i vårat system och i så hög fart som möjligt. Sd kan jag dock förstå, de har brutit vissa löften som nog är kär till många väljare. Dock är det ganska länge sedan man bytte inställning så det är nog inte särkilt många väljare som är besvikna som röstade på dem 2022.

Tror dock att peka finger är rätt beslut 2026, det är något man kan göra detta val och vinna på. Det är ju till exempel enbart det oppositionen gör vid tillfället och de leder(fastän man kan tycka att de bör leda större). Det är ju även med pekfingrar man vann 2022. De har ju dock lyckats med de flesta vallöftena och framhåller man detta tydligt och predikar om vad sammarbetspartiernas V och MP hade gjort med lagförändringarna inom straff kommer nog de förändringsbara väljarna i C, S och mitten generellt komma tillbaka.
Citera
2026-01-22, 23:32
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername

Jag undrar ärligt hur du märker märkbar skillnad i din vardag med den nya regeringen? Saker som priser i affären gills inte då politikerna kan påverka särkilt mycket.

Det funkar inte att peka finger på V, Mp och C då de inte har så många fler väljare än sina säkra väljare(alla har lågt väljarstöd). S kan man dock peka finger på och vinna på. Det gjorde man 2022. De kan inte svara på det direkt eftersom man direkt kan visa på att de röstar med regeringen i en majoritet av fallen. De kan heller inte komma undan eftersom de styrt 80% av tiden sedan Sverige blev en full demokrati. Att Magdalena Andersson framstår som en väldigt självgod och otrevlig debatör och har svårt att svara på direkta frågor från de andra partiledarna ligger även de röd/gröna i fatet.
Citera
2026-01-22, 23:36
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tidö kommer vinna i höst eftersom de rödgröna är totalt katastrofala.

Precis. Tidö har presterat tillräckligt bra i de viktigaste väljarfrågorna och de rödgröna har inte lärt sig läxan sedan förra valet och förlorar av samma anledning igen, ett för svagt, inte tillxärkligt sammarbetsvilliga och för långt spridande partier i deras underlag.

S behöver få minst 34% och de får de inte. Detta eftersom C får max 5(avrundat). Detsamma för MP och V får också max avrundat 6% pågrund av deras svaga partiledare. Jämfört med tidö(nu är det viss partiskhet för mig som är aktiv inom moderaterna): M: 18 Sd: 24 KD: 5 L:4 vilket blir 51%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in