2026-02-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag har nycklarna till mina grannar, gjorde en kopia när de var bortresta och bad mig vattna blommorna. De är rika och har mer än de behöver av allt. Händer att jag går in i deras hus när de är bortresta. Brukar dricka lite ur deras välförsedda vin- och spritförråd och ta lite delikatesser ur kylen. Händer även att jag plockar med mig någon sak de har för mycket av. Deras bortskämda ungar har exempelvis fler märkesjackor än de behöver.

Samma på båtklubben. Finns en vidrigt rik typ med en 50-fots Princess. Brukar gå in och plocka lite vax och andra båtprylar man kan ha nytta av.

Jag ser mig själv som lite som Robin Hood. Det handlar inte stöld utan som ett sätt att utjämna orättvisor. Drabbar ingen fattig liksom.

Vad tycker ni? Moraliskt OK?
Jag tycker det är fel, jag tycker att folk borde skänka mer till fattiga om man har väldigt mycket( med fattiga menar jag folk som svälter), men det bör vara deras beslut och göras på rätt sätt. Du borde inte stjäla
Senast redigerad av Kvantfysik1 2026-02-19 kl. 15:25.
Citera
2026-02-19, 15:28
Moderator
Fear2bes avatar
Staten gör så upprepade gånger, faktiskt varje dag - så beteendet är normaliserat. Varför får inte jag göra samma sak som staten, skulle inte staten vara så moraliskt överlägsen där vi alla som ett kollektiv har kommit överens om spelreglerna och i så fall är väl småstölder rätt och riktigt? Vad jag vet finns det inget grundlagsskydd för privat ägande. Egendomsskyddet skyddar inte den som vägrar att sälja egendom till stat eller kommun, då man får en ersättning men kan inte vägra.
Citera
2026-02-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Denna giriga kapitalist kanske har sparat i många år för att ha råd med sin dröm, som är en vinsamling.
Sedan kommer en tjuv o tar allt o dricker upp.
Principen är att du skall icke stjäla.

Du har någonstans godkänt avtalet på din arbetsplats. Du får en rimlig lön som ersättning för din arbetstid. Det står dig fritt att tacka nej till detta avtal eller starta eget.
Jag håller med dig
Citera
2026-02-19, 18:44
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Fast de flesta rika har ju roffat åt sig rikedomarna på oss fattigas bekostnad, så nej..

Det här är ett evigt återkommande mantra från marxismen. Det finns exempel på där det stämmer men ofta är det rent hittepå. Att olikheter uppstår i ekonomiska system är logiskt och knappast alltid rotat i någon satanistisk ondska. Även på jägar och samlarnivå uppstår olikheter. En mammutjägare är mer framgångsrik än grannen tex.

Du skadar kanske en bemedlad person mindre än någon med en liten förmögenhet men principiellt är det fel då det öppnar dörren för alla att stjäla och ta av varandra med samma argument.

Marxism bottnar i missunnsamhet och avundsjuka. Fokus bör ligga på att bekämpa fattigdom istället för klyftor. Det finns metoder att uppnå ett hyfsat välstånd för alla.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in