2026-01-22, 01:20
Medlem
NeutronStars avatar
Jag har nycklarna till mina grannar, gjorde en kopia när de var bortresta och bad mig vattna blommorna. De är rika och har mer än de behöver av allt. Händer att jag går in i deras hus när de är bortresta. Brukar dricka lite ur deras välförsedda vin- och spritförråd och ta lite delikatesser ur kylen. Händer även att jag plockar med mig någon sak de har för mycket av. Deras bortskämda ungar har exempelvis fler märkesjackor än de behöver.

Samma på båtklubben. Finns en vidrigt rik typ med en 50-fots Princess. Brukar gå in och plocka lite vax och andra båtprylar man kan ha nytta av.

Jag ser mig själv som lite som Robin Hood. Det handlar inte stöld utan som ett sätt att utjämna orättvisor. Drabbar ingen fattig liksom.

Vad tycker ni? Moraliskt OK?
Senast redigerad av NeutronStar 2026-01-22 kl. 01:29.
Citera
2026-01-22, 01:23
Bannlyst
Tycker det är fel, jag tror på äganderätten.
Citera
2026-01-22, 01:27
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Tycker det är fel, jag tror på äganderätten.

Fast de flesta rika har ju roffat åt sig rikedomarna på oss fattigas bekostnad, så nej..

Jag ska säga att jag brukar ge sakerna jag tar till personer som behöver dem, så det handlar inte om egen vinning utan om principen.
Senast redigerad av NeutronStar 2026-01-22 kl. 01:34.
Citera
2026-01-22, 01:49
Medlem
Så du ger bort vinet du stjäl?

Så en person som har det sämre ställt än dig kan alltså ta dina saker?
Citera
2026-01-22, 01:58
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så du ger bort vinet du stjäl?

Så en person som har det sämre ställt än dig kan alltså ta dina saker?

Vin och mat och såna saker behåller jag oftast själv (kort hållbarhetstid). Märkesprylar skänker jag bort eller säljer.
Tycker det är helt ok, handlar ändå bara om saker de rika har för mycket av...
Citera
2026-01-22, 02:08
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Fast om ni nu är grannar och du är med i en båtklubb så tror jag knappast du saknar en rejäl inkomst så där spricker hela din teori. Tror du gör det för spänningen . Bara glad att du inte är min granne. Ge fan i andras saker.
Citera
2026-01-22, 02:24
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Fast om ni nu är grannar och du är med i en båtklubb så tror jag knappast du saknar en rejäl inkomst så där spricker hela din teori. Tror du gör det för spänningen . Bara glad att du inte är min granne. Ge fan i andras saker.

Om en bortskämd unge har en Moncler-jacka för 7000 kr tycker jag det är moraliskt riktigt att ta den och skänka pengarna till nån som har lite dålig ekonomi. Finns billigare jackor för bortskämda ungar...

Robin Hood hade gjort samma sak.
Citera
2026-01-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Vin och mat och såna saker behåller jag oftast själv (kort hållbarhetstid). Märkesprylar skänker jag bort eller säljer.
Tycker det är helt ok, handlar ändå bara om saker de rika har för mycket av...

Okej, så vad är det för Robin Hood du pratar om när du äter maten själv och säljer de dyra prylarna?
Du låter mer som en tjuv som berikar dig själv på andras bekostnad.

Men eftersom du tycker det hela är okej så måste du vara okej med att en uteliggare kommer o rensar i din lya?
Har du skor på fötterna så är det ok att någon barfotanisse klubbar dig o tar dina skor, eller?
Citera
2026-01-22, 02:44
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Okej, så vad är det för Robin Hood du pratar om när du äter maten själv och säljer de dyra prylarna?
Du låter mer som en tjuv som berikar dig själv på andras bekostnad.

Men eftersom du tycker det hela är okej så måste du vara okej med att en uteliggare kommer o rensar i din lya?
Har du skor på fötterna så är det ok att någon barfotanisse klubbar dig o tar dina skor, eller?

Handlar mer om principen. Varför ska jag dricka lådvin när nån girig kapitalist har så många vinflaskor i källaren att han inte märker om jag tar en eller två? Kapitalisten har ju ändå blivit rik på oss knegares arbete.
Citera
2026-01-22, 03:13
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Om en bortskämd unge har en Moncler-jacka för 7000 kr tycker jag det är moraliskt riktigt att ta den och skänka pengarna till nån som har lite dålig ekonomi. Finns billigare jackor för bortskämda ungar...

Robin Hood hade gjort samma sak.

Fast Robin Hood var en FATTIG tjuv.
Du är INTE fattig utan bara en tjuv.
Sug på den du!
Citera
2026-01-22, 03:25
Medlem
particulum1s avatar
Ett moraliskt ”minus” genom stöld, medan ett moraliskt ”plus” kan tillskrivas gåvan. Ett moraliskt nollsummespel.

Om du säljer det stulna och erhåller pengar i utbyte hamnar du på ett minus. För att motverka det med ett plus skulle vinsten behöva överföras till en gåva av motsvarande värde, vilket i slutändan fortfarande resulterar i ett moraliskt plus minus noll.
Citera
2026-01-22, 04:15
Medlem
Citat:
Handlar mer om principen. Varför ska jag dricka lådvin när nån girig kapitalist har så många vinflaskor i källaren att han inte märker om jag tar en eller två? Kapitalisten har ju ändå blivit rik på oss knegares arbete.

Denna giriga kapitalist kanske har sparat i många år för att ha råd med sin dröm, som är en vinsamling.
Sedan kommer en tjuv o tar allt o dricker upp.
Principen är att du skall icke stjäla.

Du har någonstans godkänt avtalet på din arbetsplats. Du får en rimlig lön som ersättning för din arbetstid. Det står dig fritt att tacka nej till detta avtal eller starta eget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in