Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Något jag klurade en stund på när vi gick igenom allt detta med ren/oren accept var alla dessa idioter på Blocket som ger en en ren accept, så ren som den kan bli, och sedan bestämmer man tid och plats som de ska komma, men de dyker aldrig upp.
Under förutsättning att man är överens om ett pris, stämmer av tid och förbehållslöst ömsesidigt visar på att en transaktion kommer att äga rum sagda tid så har ett avtal ingåtts.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Förstår jag då lagen att rent krasst så begår de avtalsbrott, och om man skulle vilja jävlas med dem så kan man dra dem inför rätta för att söka skadestånd, exempelvis om man senare säljer varan för ett mindre pris och man vill ha mellanskillnaden? Rent konkret förstod jag att det inte är realistiskt under ett halvt basbelopp, men teoretiskt är det så om jag förstår det korrekt?
Här blir det klurigt. För frågan är vilken skada du faktiskt har lidit. Rent krasst begår de avtalsbrott. Så långt är vi överens. Men har ni inte avtalat om vite eller handpenning så blir det svårt att föra talan om ett skadestånd. För då återstår bara spekulativa skadestånd om att du gått miste om andra affärer genom att denna individ inte dök upp. Och därtill ska affärsförlusten ha inneburit en skada, innebärande att du fick sälja varan för exempelvis ett lägre pris. Jag tänker mig att blocket är en dålig jämförelse. Tänk istället Tradera. Köparen vinner budgivningen, men vägrar betala. Du måste lägga ut budgivningen på nytt och blir bunden till ett lägre pris. I dessa omständigheter finns en konkret skada till följd av den andra partens avtalsbrott.
Du kan även yrka på ersättning för merkostnader, om det finns några sådana.
Detta är skälet till att man ofta backar upp större affärer med någon form av säkerhet (tingavgift/handpenning/förskott och borgen/pant) och/eller avtalar om vite. Handpenning och avgift för att tinga ett djur tillräknas som en säkerhet för att affären blir av, och utgör enligt praxis det skadestånd (likt ett vite) om köparen inte fullgör sin del av avtalet.
I andra fall behöver man bevisa vilken skada man har lidit samt vilka belopp som uppstått till följd av detta. Finns en del kodifierat i skadeståndslagen, men här följer det av Köplagen och skadeståndsrättsliga principer.
Det räcker inte med att styrka ett belopp, det måste också styrkas som en normal och förutsägbar följd av motpartens agerande (adekvat kausalitet). Det kausala sambandet måste därtill vara att skadan är kopplad till avtalsbrottet. Beloppet måste även vara skäligt.
Ja, du hör själv hur "enkelt" det är, trots att man har rätten på sin sida. Om det gäller ny budgivning på Tradera så är det nya avtalet tillräckligt för att styrka ett konkret skadestånd, som utgör en förutsebar följd av tidigare köpares agerande.
Merkostnader såsom bensinpengar, extra fraktkostnader, högre telefonräkning (lite föråldrat kanske) - you name it - är något svårare att övertyga en domstol om som en adekvat skada till följd av ett avtalsbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Så nästa gång det händer, om man vill att dessa personer ska få svettas lite så kan man skriva ett SMS till dem där det står att tänka på detta inför framtiden, då de rent juridiskt sett begår ett avtalsbrott enligt avtalslagens första paragraf och att jag, om jag har lust, har rätt att dra upp detta rättsligt, och att de kanske ska tänka sig för nästa gång så att de är helt säkra på att de verkligen tänker köpa varan?
Snacka går ju. Men när det kommer till kritan är det mindre arbete att hitta en ny köpare. Klart man kan dra köparen inför rätta. Frågan är om man vill lägga tid på bevisfrågor och yttranden mellan ett halvår till ett år för småpengar. Men alla har vi en smärtgräns.
Det intressanta är egentligen det omvända vid tvesala. Hur gör man som köpare om avtal har ingåtts och en annan köpare hann före och fick varan i sin besittning(presumtivt i god tro)? Båda avtal är för säljaren giltiga. Men säljaren kan bara fullfölja ett av dem, och valde att fullfölja avtalet med den som var tvåa på bollen.
Ska man väcka talan mot den andra köparen och hävda ond tro eller ska man väcka skadeståndsanspråk mot säljaren för avtalsbrott?
Sug på den du