Citat:
Ursprungligen postat av
flugornas
Är du säker på att du har gått till rätt klassrum/föreläsning?
För det är knappast juridik du hänvisar till när det gäller denna fråga och Blocket.
? Förstår jag avtalslagen fel.
Som jag förstår den så bildas ett bindande avtal och en överenskommelse mellan två eller flera personer när en ren accept genomförs på ett anbud. Ett riktat anbud i Blocket-chatten där man erbjuder motparten något och denne säger solklart "ja", utan några "men", så bör det ses som en ren accept i god tro, om jag förstår mitt kursmaterial rätt. Därefter har båda partner ålagts att fullgöra affären och där det är extremt svårt ur en juridisk synvinkel att komma ifrån affären. Att bara "aj fan, nej jag ångrar mig" duger inte som skäl, eller som i detta fall passivitet.
Kollar jag exempelvis här:
https://www.alltomjuridik.se/skadestandsratt/avtalsbrott/
så står det
Citat:
Ett avtalsbrott innebär att en avtalspart inte lever upp till det som avtalats. Det kan ske genom passivitet – som att inte leverera i tid – eller genom ett aktivt brott mot villkoren, till exempel att använda konfidentiell information i strid med avtalet.
För att ett avtalsbrott ska anses vara väsentligt, och därmed ge rätt till kraftigare påföljder som hävning, krävs att avtalet inte längre fyller sitt syfte för den drabbade parten. Bedömningen beror på omständigheterna, avtalets innehåll och parternas agerande.
Det är väl just det som sker när personen inte dyker upp?
Första paragrafen säger ju ändå
Citat:
1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.
kan inte tolka det på annat sätt än att det bör ses som ett avtalsbrott, som man i värsta fall om man vill jävlas kan informera dem om.
Kollar jag även här på Lawline så får jag uppfattningen att detta bör stämma, även om just detta inlägg handlar om en köpare som drar sig undan och inte säljare:
https://lawline.se/answers/kan-man-bli-stamd-om-man-inte-vill-fullfolja-ett-avtal
Citat:
Baserat på din frågeställning tolkar jag det som att ni har ett avtal och att du genom att inte vilja fullfölja avtalet kan göra dig skyldig till ett avtalsbrott.