2026-01-22, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Oftast när såna saker ändrats är det för att något har ändrats och man kan inte längre återskapa processen. T ex om en maskin har pensionerats.

Du har noll begrepp om innehållet i en potatisgratäng och vad en mask skulle påverka det!
Citera
2026-01-22, 06:43
Medlem
Många inlägg men vad är ändrat av innehållet, TS borde börja där?
Citera
2026-01-22, 07:24
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
De har ändrat den för den smakar skit numera.
Den har alltid smakat skit och konstgjort. För lite vitlök, för konstig/krämig konsistens osv.
Citera
2026-01-22, 07:56
Medlem
Innehållsdeklarationen samt näringsvärdena är identiska idag och 2024-11-12 enligt WaybackMachine.

Ingredienser
60% potatis, 40% sås [skummjölk, vatten, rapsolja, grädde (mjölk), majsstärkelse, äggula från frigående höns inomhus, salt, socker, ostpulver (mjölk), naturliga aromer, kryddor, vasslepulver (mjölk), vitlökspulver, lökpulver].

NÄRINGSVÄRDE PER 100 GRAM
Energi (kJ): 506
Energi (kcal): 121
Fett: 7.0
varav mättat fett: 1.5
Kolhydrat: 11.9
varav sockerarter: 1.7
Fiber: 1.6
Protein: 2.0
Salt: 0.97

Visst, de skulle kunna ha bytt tillverkare av någon ingrediens men att det skulle förändra smaken drastiskt har jag svårt att tro.
Citera
2026-01-23, 10:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla stora globalistbolag håller på med detta.

Såfort folk blivit vana vid nånting så byter de i smyg ingredienser.

Det gäller allt från potatisgratäng som pekas till gb-glass som tog bort grädden och gör artificiell icke glass med bajssmak såfort gb såldes till utlandet.

Samma med fanta där man i smyg tagit ner % halten på apelsin i läsken steg för steg från 12% till fjuttiga 5% som det är nu och man lagt in skräpigt sötningsmedel för det är billigt.

Man byter också ingredienser.Nu är inte just peka svenskt eller svensktillverkat men
Om det tillexempel varit ett företag som tillverkat mat med svensk mjölk eller grädde så har man snålat och köpt in antibiotikagrädde,mjölk,potatis från europa istället för att spara in på ingredienser.

Ja det är ju helt sant. Jag tror även att genmanipulerat livsmedel spelar in en stor roll att kunna tillverka nåt pulver som smakar som grädde men där man egentligen bara processerar naturliga varor där smakerna koncenteras. Det innebär isig att ev smakerna består på bekostnad av närinsgvärdet
Det blir inte farligare att äta eller så utan bara mindre vitaminer och mineraler, nånting sånt
Citera
2026-01-23, 10:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Tror de kokar lite länge nu.

Jag slängde bara ut frågan utifrån några få rykten, utifall de har ändrat receptet, och hittills har inget svar i tråden kommit fram till det. Så vi ska kasta skit på nåt företag som inte gjort nåt

Verkar som de PEKA kör på som vanligt utan att ha ändat nåt i receptet till det sämre
Citera
2026-08-23, 12:23
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nu vet inte jag om de har ändrat på recepten, men detta måste vara absolut den godaste färdigmaten som finns, köper detta ofta nu...
Citera
2026-09-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Nu vet inte jag om de har ändrat på recepten, men detta måste vara absolut den godaste färdigmaten som finns, köper detta ofta nu...

Tror inte de ändrat recept? Smakar som alltid och ja, den är top-notch för priset om man inte orkar göra egen. Lite vitlökspulver, ost och brödsmulor så blir AAA
Citera
2026-09-15, 10:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Så är det. Har några förpackningar i kylen och jag kunde inte hålla mig från att öppna en. Det är by far den bästa färdigmaten som finns, inget kommer i närheten och smaken är iaf enligt mig precis densamma som för 5 år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in