2026-01-21, 11:58
Medlem
Vi har nyligen haft en husrannsakan här hemma.
De hittade lite narkotika (som motsvarar "normalgraden") samt även en del kontanter.

Jag har, sedan ca ett halvår tillbaka, vetat om att detta pågår, då en familjemedlem har gjort detta. Vi har inte haft något val, av olika anledningar.

Min familjemedlem är nu misstänkt för narkotikabrott, även i överlåtelsesyfte samt misstänkt för näringstvättbrott. Hen riskerar nu fängelse
.
Min fråga är nu, eftersom jag sedan en tid vetat om detta, kan jag bli fälld för medhjälp till dessa brott?
Citera
2026-01-21, 12:09
Medlem
TjockisHaralds avatar
Att passivt "veta om" är inget du kommer bli fälld för i normala fall.
Citera
2026-01-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Att passivt "veta om" är inget du kommer bli fälld för i normala fall.

Hoppas på det!
Citera
2026-01-21, 12:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har du hjälpt till? Skjutsat, packat, svarat i telefon, lämnat ut "paket" till folk osv så kan du bli det.
Citera
2026-01-21, 12:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Juridik

/Moderator
Citera
2026-01-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett.palindrom
De hittade lite narkotika (som motsvarar "normalgraden") samt även en del kontanter.

Jag har, sedan ca ett halvår tillbaka, vetat om att detta pågår, då en familjemedlem har gjort detta. Vi har inte haft något val, av olika anledningar.

Min familjemedlem är nu misstänkt för narkotikabrott, även i överlåtelsesyfte samt misstänkt för näringstvättbrott. Hen riskerar nu fängelse
.
Min fråga är nu, eftersom jag sedan en tid vetat om detta, kan jag bli fälld för medhjälp till dessa brott?

Det beror väl på om du har hjälpt till.
Citera
2026-01-21, 14:23
Medlem
Beroende på omständigheterna tänker jag att du skulle kunna bli misstänkt för ett "eget" narkotikabrott. Det vill säga inte medhjälp till din familjemedlems brott, utan att du självständigt anses ha innehaft narkotika då det skett i din/er bostad och att du vetat om det.

Det ska ju då gå att styrka att du vetat om det och att innehavet kan anses ha varit gemensamt eller att du ska ha haft möjlighet att påverka narkotikan. Har den legat i din familjemedlems ryggsäck i ett hörn i det egna rummet kanske du inte anses ha innehaft narkotikan, men har narkotikan legat i en ask på vardagsrumsbordet helt öppet så är det kanske mer sannolikt.

För medhjälp till din familjemedlems brott krävs det att du medverkat genom "råd eller dåd", dvs att du antingen diskuterat var/när/hur narkotikan ska hanteras eller att du faktiskt hanterat den själv. Gällande näringspenningtvätt så handlar det om att dölja att pengar härrör från brott, så om du hanterat eller använt pengar du fått från familjemedlemmen kan du också bli misstänkt.

Så möjligen att det kan leda till att du blir misstänkt för brott, men huruvida du kan bli fälld kan bara end domstol som känner till alla omständigheter avgöra.
Citera
2026-01-21, 16:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett.palindrom

.
Det enklaste är väl att hålla käft om att du kände till något om detta. Du behöver inte nödvändigtvis berätta för polisen att du känt till detta i ett halvår.
Citera
2026-01-21, 17:28
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Håll käften och neka all kännedom om detta så slipper du problem, ju mer din käft glappar i rättsliga processer desto större problem får du!
Citera
2026-01-21, 18:59
Medlem
Nej, enbart vetskap om att brotten pågått räcker normalt inte för att bli dömd för medhjälp. För straffansvar krävs att du aktivt har främjat brotten, till exempel genom att hjälpa till praktiskt, förvara narkotika eller pengar, upplåta bostaden medvetet för verksamheten eller på annat sätt underlätta. Att passivt tolerera situationen, utan handlingsalternativ, är i sig inte straffbart enligt svensk rätt. Däremot kan ansvar aktualiseras om det finns konkreta handlingar som knyter dig till brotten, särskilt kring hantering av kontanter eller dolda åtgärder.
Citera
2026-01-22, 12:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Håll käften och neka all kännedom om detta så slipper du problem, ju mer din käft glappar i rättsliga processer desto större problem får du!

Om polisen förstår och bryr sig om ditt predikament kommer de inte fråga och inte inleda undersökning. Om de tycker att du varit oaktsam eller behjälplig din familjemedlem kommer de börja fråga. Om du då svarar kommer du att sätta dit dig själv.

Du behöver inte vittna mot anhörig eller dig själv då det är en jävssituation. Hänvisa till det och håll tyst.

På eventuella frågor från polisen säger du bara "jag vet inte och vill inte svara på frågor som kan skada någon närstående"
Citera
2026-01-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Nej, enbart vetskap om att brotten pågått räcker normalt inte för att bli dömd för medhjälp. För straffansvar krävs att du aktivt har främjat brotten, till exempel genom att hjälpa till praktiskt, förvara narkotika eller pengar, upplåta bostaden medvetet för verksamheten eller på annat sätt underlätta. Att passivt tolerera situationen, utan handlingsalternativ, är i sig inte straffbart enligt svensk rätt. Däremot kan ansvar aktualiseras om det finns konkreta handlingar som knyter dig till brotten, särskilt kring hantering av kontanter eller dolda åtgärder.

Tack! Om jag har, som du skriver, upplåtit bostaden "halvt medvetet" då? Eller.... Jag vet inte om vår situation kan räknas som det riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in