2026-01-20, 17:49
Medlem
Ni med hemmabioförstärkare till TVn, hur har ni löst det i vardagsrummet?

Just nu står den på golvet och det är sladdar överallt. Jag vill få den ur synhåll och letar därför en bra TV-bänk, gärna då med tygfront så jag kan ha förstärkaren dold bakom tyglucka.
Sen har jag ju en center-högtalare också som helst ska få plats med.

Förstärkaren är ca 30 cm djup, men med kabelanslutningar bak osv hamnar den väl på ca 37-40 cm djup.

Hur har ni löst det? Posta gärna bilder eller ge tips!

Finns det tygfronter till IKEAs Bestå? Eller kan man kanske enkelt bygga egna luckor?
Citera
2026-01-20, 18:06
Medlem
Riksreptilens avatar
En förstärkare kan behöva rejält med luftcirkulation så den har varit "bortskämd" fritt på golvet.
Exakt hur många cm i sidor och upptill som bör finnas kan ev finnas i stora instruktionsboken eller på tillverkarens hemsida om den kommit bort.
Citera
2026-01-20, 18:12
Medlem
BackToHegels avatar
Ikea Ivar är kanske ett alternativ. Modulärt och anpassningsbart, 30 eller 50 cm djup, enkel att kapa för önskad höjd. Trä som kan målas, betsas, lackas, oljas eller vad du vill.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/ivar-hyllsystem-i-trae-11703/
Citera
2026-01-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
En förstärkare kan behöva rejält med luftcirkulation så den har varit "bortskämd" fritt på golvet.
Exakt hur många cm i sidor och upptill som bör finnas kan ev finnas i stora instruktionsboken eller på tillverkarens hemsida om den kommit bort.

Ja, den blir ju faktiskt rätt varm. Det är en bra poäng, den skulle ju kanske även bara kunna stå uppe på en TV-bänk också
Citera
2026-01-20, 18:46
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Ja, den blir ju faktiskt rätt varm. Det är en bra poäng, den skulle ju kanske även bara kunna stå uppe på en TV-bänk också
Det stämmer och har alltid varit min lösning tillsammans med de två kompisar som köpt tilltagande tungt förstärkeri.

Att ha den nära blickfånget var klart bra när efter lite sjunkande volym min första receiver sköt upp några cmhöga blå flammor och gav helt upp men kunde sannolikt börjat brinna rätt snabbt p g a internt damm
m m.

Ev dvd/4K-spelare, nätverkserver, NAS, Apple TV m m är generellt mindre spännande att ha i tvbänkens inre så länge baksidan har bra ventilation.
Citera
2026-01-20, 19:01
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Inredning
/Moderator
Citera
2026-01-20, 19:10
Medlem
franges avatar
Det är ju snarare höjden på din förstärkare och högtalare som avgör om det får plats eller inte...
Citera
2026-01-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är ju snarare höjden på din förstärkare och högtalare som avgör om det får plats eller inte...

Nja det håller jag väl inte helt med om. Jo, det är ju ett plus om de får plats såklart! Men jag skulle aldrig sätta dom bara i ett hyllplan, då blir det alldeles för lite plats. Så om de ska stå inuti bänken ska det ju inte finnas något hyllplan utan de skulle då få eget "skåp". De är båda cirka 15 cm höga
Citera
2026-01-20, 20:14
Medlem
Citat:

Just nu står den på golvet och det är sladdar överallt. Jag vill få den ur synhåll och letar därför en bra TV-bänk, gärna då med tygfront så jag kan ha förstärkaren dold bakom tyglucka.

Förstärkaren är ca 30 cm djup, men med kabelanslutningar bak osv hamnar den väl på ca 37-40 cm djup.

Finns det tygfronter till IKEAs Bestå? Eller kan man kanske enkelt bygga egna luckor?

Har precis köpt en bänk efter att ha letat efter det du söker. Fann ingen så det vart Odense hos Jysk. Tygstycket sätter man dit själv vilket är enkelt om man är lite händig med en bit tyg och självhäftande tejp.

Kablage tejpas fast på baksida av bänk samt på vägg bakom densamma. Blir osynligt oavsett bänk.
Citera
2026-01-21, 08:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Jag köpte en Dominator från Furniture Farm (https://www.furniturefarm.se/). Kostade lite mer än något billigt från IKEA, men då fick jag en bänk som faktiskt passade mina behov, och där jag fick plats med förstärkare, flera blu-ray-spelare, centerhögtalare, tv-spel, nätverk och ström.
Citera
2026-01-21, 21:10
Medlem
Citat:

Börja med att testa om du ens behöver tygfronter.

Nyare TV-apparater, stereo, TV-boxar etc, har börjat gå över till överföring av kommandon via wifi eller Blåtand.
Citera
2026-01-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag köpte en Dominator från Furniture Farm (https://www.furniturefarm.se/). Kostade lite mer än något billigt från IKEA, men då fick jag en bänk som faktiskt passade mina behov, och där jag fick plats med förstärkare, flera blu-ray-spelare, centerhögtalare, tv-spel, nätverk och ström.

Den har jag kollat på! Ser jävligt snygg ut på bilderna. har dock lite svårt att föreställa mig hur den kommer/skulle se ut här hemma hos mig. Posta gärna bild om du har!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in