2026-01-20, 17:39
Medlem
Ja det är inte mina ord men väl ministern för civilt försvars ord. Jag kan inte annat än hålla med Carl-Oskar Bohlin. Bra att någon tar bladet ur munnen. Allt i Sverige kretsar inte om vad någon i kändiseliten presterar i ett tramsprogram på TV. Vi har nog med navelskåderi i Sverige.

Citat:
”De beter sig som jättebebisar”
Ministern svarar på stjärnskådisarnas kritik – från röda mattan

Uppdaterad:
Idag 16:48
Publicerad:
Idag 16:43

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) deltog inte på Guldbaggegalan – ett beslut som kritiserats hårt av flera profiler inom svensk film.
Kritiken får nu ministern för civilt försvar att reagera.
– Delar av kultureliten väljer att bete sig som förvuxna barn, säger Carl-Oskar Bohlin (M) till TV4 Nyheterna.

I ett inlägg på X reagerar ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M), på kritiken mot att hans partikollega, kulturministern Parisa Liljestrand, uteblev från Guldbaggegalan i måndags. Till TV4 Nyheterna väljer han att utveckla och säger att ”delar av kultureliten väljer att bete sig som förvuxna barn”.

– Det de här människorn ger uttryck för är en uppfattning som talar för att man ser sig själv som universums centrum och att allting ska kretsa kring den egna tillvaron.

https://www.tv4.se/artikel/2qRIjFfvylQ0mjgBiYeXEL/de-beter-sig-som-jaettebebisar
Citera
2026-01-20, 18:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja det är inte mina ord men väl ministern för civilt försvars ord. Jag kan inte annat än hålla med Carl-Oskar Bohlin. Bra att någon tar bladet ur munnen. Allt i Sverige kretsar inte om vad någon i kändiseliten presterar i ett tramsprogram på TV. Vi har nog med navelskåderi i Sverige.

https://www.tv4.se/artikel/2qRIjFfvylQ0mjgBiYeXEL/de-beter-sig-som-jaettebebisar

Guldbaggengalan liksom Grammisgalan är ju inget annat än ett spektakel för inbördes beundran i och med att det är branschen själv som bestämmer hur baggarna ska fördelas. Att stå och klaga över att ministern inte bevistade denna firmafest, visar enbart filmfolkets uppblåsta syn på sig själva.
Citera
2026-01-20, 18:42
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Guldbaggengalan liksom Grammisgalan är ju inget annat än ett spektakel för inbördes beundran i och med att det är branschen själv som bestämmer hur baggarna ska fördelas. Att stå och klaga över att ministern inte bevistade denna firmafest, visar enbart filmfolkets uppblåsta syn på sig själva.

Uppblåsta jättebebisar är ett understatement. Hörde ljud på nyheterna där de tjöt av lycka när någon i gänget skrålandes uppmanade hela svenska folket att gå på bio. För det behövs så himla mycket för deras skrå...

Då får ni väl för fan göra nåt som är värt att se. Eller byta till att göra offentlig konst, då kan inte folk undvika skiten, eller avstå att betala för den.
Citera
2026-01-20, 18:43
Medlem
Att vara kulturelit är att anse sig vara för mer.
Smartare, snyggare, smalare, bättre än den tråkiga massan som är allmänheten och som inget begriper.
Man anser sig ha rätt åsikter, smak och stil.
Ja, jag är bara avundsjuk🙃
Citera
2026-01-20, 19:09
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-01-20, 19:21
Avstängd
kyrkstockens avatar
JAg kanske tycker att kulturministern skulle varit med på galan. Sedan möjligtvis kritisera galan offentligt i typ en insändare (problemet är väl att ingen politiker skulle våga uttrycka en åsikt).
Citera
2026-01-20, 19:22
Medlem
Fantens avatar
Som kulturminister så tycker jag att man helt enkelt får tugga i sig att gå på såna tillställningar. Baggen, Grammis, Guldmasken.. Allt sånt där trams.
Citera
2026-01-20, 19:24
Medlem
bogerts avatar
It takes one to know one
Citera
2026-01-20, 19:28
Medlem
TheJesuits avatar
Att bua ut kulturministern år ett för att år två ha synpunkter på att hon inte kommer tillbaka är ju mer än magstarkt. Dessutom utbuad för att se tycker att de skall ha mer av svenska folkets skattepengar! Vem tror dom att dom är?

Inte en skattekrona borde de få, kan de inte göra film betalar sig genom att människor vill se filmen så är det varsågod att göra något annat. Färre undantag för smal film av konstnärlig klass kan vara ok.
Citera
2026-01-20, 19:35
Medlem
Gör den mannen något annat än att gnälla?

Parisas post, kulturminister, borde för övrigt avskaffas. Staten ska inte ha med kulturen att göra.
Citera
2026-01-20, 19:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Det finns inga gnälligare än kulturmänniskor. Offerkoftorna sitter alltid på. När tiderna blir sämre och prioriteringar måste göras i budgeten och alla måste vara med och bidra så börjar det bölas bland kultureliten. De ska inte vara med, de ska ha mer pengar. Parisa Liljestrand blev utbuad på under invigningen av Göteforgs filmfestival förra året. Ja, kulturmänniskorna är riktiga jättebebisar som saknar hyfs. Ruben Östlund skriver
"Jag förstår att filmfestivalen vill att den sittande kulturministern skall komma men egentligen tycker jag inte att Parisa eller någon annan som inte har kompetensen skall bjudas upp på scenen i Göteborg"
Hur står sig då svensk film? Kulturnytt i Sveriges radio berättar att endast 11,8 procent av biobesöken 2025 var på svenska filmer. Resten av besöken var på utländska filmer. Folk vill inte se på skiten längre. Så då kan väl primadonnorna på filmfestivalen och Guldbaggegalan vara den där klubben för inbördes beundran och dela ut fina priser till sig själva utan att kulturministern ska slösa bort sin tid på att gå dit och bli utbuad av ett gäng jättebebisar som tar sig själva på alldeles för stort allvar.

Även Amanda Lindh fick kritik som kulturminister när hon erkände att hon inte sett någon av de Guldbaggenominerade filmerna. Hon prioriterade att sitta i tv-soffan med familjen och det blev ett ramaskri bland kulturelitens primadonnor när hon sa "Mitt jobb som kulturminister är inte primärt att titta på film eller ta del av kultur"

https://www.svt.se/kultur/ruben-ostlund-om-att-kulturministern-nobbar-goteborgs-filmfestival
https://www.sverigesradio.se/artikel/stort-ras-for-svensk-film-pa-bio-inget-att-se
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/1n38LM/amanda-lind-om-kritiken-inte-mitt-jobb
Citera
2026-01-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
JAg kanske tycker att kulturministern skulle varit med på galan. Sedan möjligtvis kritisera galan offentligt i typ en insändare (problemet är väl att ingen politiker skulle våga uttrycka en åsikt).

Kulturministern var i.st på ett evenemang något som på sitt sätt berör den vanlige svensken mer än svensk film, d.v.s mat och matkultur.

Citat:
I stället för att gå på Guldbaggegalan, närvarade kulturministern vid Gastronomiska akademiens belöningshögtid.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in