2026-01-20, 15:50
Medlem
Jag vill börja laga mat med gjutjärn och har under en tid försökt vinna en billig panna på Tradera för att pröva gjutjärn men förlorar alltid auktionen i sista stund.

Vad tror ni om den här gjutjärnspannan?

https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/origin-outdoors-gjutjarnspanna-8964p.html

Till skillnad från "vanliga" pannor som säljs nu verkar den vara polerad för att bli mer non stick? Är det en grej? Priset fångade mitt intresse då budgeten är något begränsad. Vi är tre i hushållet så storleken känns klockren.

Jag har också tittat lite på kolstål.

Vad tycker ni?
Citera
2026-01-20, 15:59
Avstängd
Lagar ni mat utomhus?

26 cm är snålt. Även om det bara skiljer två centimeter till normalstorleken på 28 cm, så märker man det direkt vid tillagning.

IKEA Vardagen för 399:- är klockren. Haft min i flera år.
Citera
2026-01-20, 16:01
Avstängd
Sagodjurs avatar
jag skulle nog kolla på skeppshult eller ronneby bruk. lite dyrare, men ett par hundralappar hit eller dit spelar ju inte så stor roll om man slår ut det på några år. (därmed inte sagt att jag har nån koll/åsikt om just den pannan du länkade till)
Citera
2026-01-20, 16:05
Medlem
barbabushs avatar
Ser bra ut. Omöjligt att bedöma kvalitén på själva gjutningen utan att ha pannan framför sig. Men gjutjärn är inget märkvärdigt material utan säljs ofta löjligt dyrt - det där priset är rimligt. (Skeppshult och Ronneby som någon nämnde ovan betalar man mycket för märket.)

Fördelar: hällpip, öglor att hänga i, traktörform för såser.

Nackdel: helgjutet handtag också, det kommer bli väldigt varmt så du behöver grytlapp. Jag föredrar silikon, trä eller nåt annat i handtaget.

Handtaget är också väldigt kort, så pannan kommer vara otymplig med en hand. Men å andra sidan ryms den bättre i skåp.

Angående poleringen: det är marknadsföring, gjutjärn är inte teflon och blir aldrig "non-stick". Men använd lite stekfett, då håller dessutom du pannan "förinstekt" utan att behöva larva dig med hushållspapper och ugn osv.

"Vattenspray" betyder f.ö. bara att pannan är försintekt, dvs. porerna är mättade med fett (syns på att metallen är svart, annars är gjutjärn metalliskt blankt). Också marknadsföring.
Senast redigerad av barbabush 2026-01-20 kl. 16:09.
Citera
2026-01-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figgaslock
Jag vill börja laga mat med gjutjärn och har under en tid försökt vinna en billig panna på Tradera för att pröva gjutjärn men förlorar alltid auktionen i sista stund.

https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/origin-outdoors-gjutjarnspanna-8964p.html

Till skillnad från "vanliga" pannor som säljs nu verkar den vara polerad för att bli mer non stick? Är det en grej? Priset fångade mitt intresse då budgeten är något begränsad. Vi är tre i hushållet så storleken känns klockren.

Vad tycker ni?

Om du lägger en vecka på att leta begagnade så kommer du hitta en 28cm för under 500kr.

Ofta så hittar du dom för 100-200kr på second hand, tradera, marketplace osv.

IKEA har en ny för 399kr.

Tar du hand om en gjutjärnspanna så håller den ju 100+år, vilket gör att det är billigt oavsett vilken du väljer.

Satake, Skeppshult, Lodge eller andra märken spelar ingen roll.
Finns det ens dåliga gjutjärnspannor?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-20 kl. 16:17.
Citera
2026-01-20, 16:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför köpa en campingpanna om du ska laga mat på spisen?

Gjutjärn är bra grejer. Satsa på en bra gjutjärnspanna! Ta inte första bästa bara för att du vill spara hundra spänn!

Jag personligen har inte gått så bra ihop med kolstål. Så dessa undviker jag.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-01-20 kl. 16:44.
Citera
2026-01-20, 18:17
Moderator
tobess avatar
Vill du ha en billig gjutjärnspanna så ge dig ut och kolla runt på olika loppis. Brukar säljas för en spottstyver och gjutjärnspannor blir ju inte sämre med tiden, tvärtom om något om tidigare ägaren har tagit hand om den.

Du kan t.o.m. köpa helt rostade gjutjärnspannor och slipa fram ny yta på dom i värsta fall, men det kräver ju att du ska ha tillgång till lite verktyg.

Vad gäller kolstål så kan jag varmt rekommendera. Har både kolstål och gjutjärn hemma men den som är i absolut mest användning är definitivt kolstålspannan.
Citera
2026-01-20, 19:46
Medlem
Dishys avatar
Gjutjärn och kolstål kräver att man läser på och är dedikerad och accepterar att pannan äger dig. Jag har en av varje men använder mest min gamla fulteflon ändå, har väl inte det som krävs.
Citera
2026-01-20, 20:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad menas med "nonstick-funktion", skumt.
Citera
2026-02-05, 20:11
Medlem
Vem0ths avatar
Ser direkt ut som en dropshipping-bluff.

Inbrända stekpannor kostar över 2 tusen av just anledningen att förutom materialet så har man även spenderat tid vilket är personalkostnad och annat för att just bränna in en stekpanna till försäljning.

Plus att det står inte skrivet någonstans vart den tillverkades från, googlar man företaget som är tyskt så ser man ingen tysk stolthet i tillverkningen vilket det gör på alla produkter som tillverkas i Tyskland. Vilket indikerar dropshipping. Undvik.
Citera
2026-02-05, 20:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgaslock

Vad tycker ni?

Köp megabilligt från IKEA, jävlas det för dig om, 1 mån, 1 år eller 2 är jag bombsäker på att du får en ny eller pengarna tillbaka garanterat

https://www.ikea.com/se/sv/p/vardagen-stekpanna-gjutjaern-70554515/

Då det är svårt att spåra om äktheten och intyg osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in