2026-01-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel. Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

Är jag korkad som inte vet hur man löser det?

Utan att låta dryg, men tillhör du den curlade generationen? Om du vill flytta så behöver du själv administrera övergången mellan boenden.

T.ex. kan du först kontrollera om du kan få skjuta på tillträdet på den nya lgh och samtidigt fråga värden till din nuvarande lägenhet om det finns möjlighet att lämna den snabbare än 3 månader. Kanske att du erbjuder att hitta ny hyresgäst.

För övrigt så gäller samma sak som någon annan skrev. Du ska alltid ha en buffert för alla möjliga saker, framför allt om du vetat om att du vill byta lägenhet.

Alla borde ha upp till 6 månaders buffert på sparkonto. När det är uppnått ska minst 15% av månadslönen rakt in på ISK i billig indexfond (typ DNB Indeks eller Avanza Global).

Lathund för dummies
------------------------
-Spara till 4-6 månaders buffert på sparkonto
-Efter lön prio 1. Betala först alla boendekostnader (hyra, lån, räntor, el, drift osv)
-Efter lön prio 2. Sätt in minst 15% av lönen på ISK i billig indexfond
-Efter lön prio 3. Mat, transport, hygien, medicin osv
-Efter lön prio 4. Streaming, olika abonnemang osv
-Efter lön prio 5. Festande, alkohol, resor, restuaranger

Alla (inkl autister, ADHDare, ångest och deprimerade, sociala fobier, introverta osv) kommer garanterat tacka mig när de med ovanstående enkla punkter förstår att detta game changer för att styra upp ekonomin som en boss.

Som bonus kommer ränta-på-ränta (googla om ni inte har koll) göra att ni som startar ovanstående i 20-års åldern kan gå i pension vid 50-55 om ni vill. Om ni spar mer i billig global indexfond så kan ni sluta jobba tidigare.

Skicka mig då en virtuell kram.
Citera
2026-01-21, 00:11
Medlem
Citat:
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel. Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

Är jag korkad som inte vet hur man löser det?
Du säger upp nuvarande nu! Sen avvaktar du och hoppas det kommer fler lediga lägenheter med kort varsel sedan när du ska flytta ut. På så sätt får du inga extrakostnader, men du riskerar att tdet misslyckas och stå utan bostad en tid.
Citera
2026-01-21, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Utan att låta dryg, men tillhör du den curlade generationen? Om du vill flytta så behöver du själv administrera övergången mellan boenden.

T.ex. kan du först kontrollera om du kan få skjuta på tillträdet på den nya lgh och samtidigt fråga värden till din nuvarande lägenhet om det finns möjlighet att lämna den snabbare än 3 månader. Kanske att du erbjuder att hitta ny hyresgäst.

För övrigt så gäller samma sak som någon annan skrev. Du ska alltid ha en buffert för alla möjliga saker, framför allt om du vetat om att du vill byta lägenhet.

Alla borde ha upp till 6 månaders buffert på sparkonto. När det är uppnått ska minst 15% av månadslönen rakt in på ISK i billig indexfond (typ DNB Indeks eller Avanza Global).

Lathund för dummies
------------------------
-Efter lön prio 1. Betala först alla boendekostnader (hyra, lån, räntor, el, drift osv)

Alla (inkl autister, ADHDare, ångest och deprimerade, sociala fobier, introverta osv) kommer garanterat tacka mig när de med ovanstående enkla punkter förstår att detta game changer för att styra upp ekonomin som en boss.

Som bonus kommer ränta-på-ränta (googla om ni inte har koll) göra att ni som startar ovanstående i 20-års åldern kan gå i pension vid 50-55 om ni vill. Om ni spar mer i billig global indexfond så kan ni sluta jobba tidigare.

Buffert är för tråkiga människor.
Citera
2026-01-21, 01:11
Medlem
Jag är 64 år. Min exman skötte alla praktiska saker tidigare så jag är väl curlad då som frågar dumma frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av retina

Lathund för dummies
------------------------

Citera
2026-01-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Buffert är för tråkiga människor.

Uppfattat. Modiga människor använder inte säkerhetsbälte.
Citera
2026-01-21, 07:05
Medlem
Citat:
Jag är 64 år. Min exman skötte alla praktiska saker tidigare så jag är väl curlad då som frågar dumma frågor.

Tyvärr var det så. Då kan din erfarenhet vara en läxa för alla som inte är 64 år. Sätt er in i er egen ekonomi - det ingår i livet att ha ansvar för sin ekonomi.
Citera
2026-01-21, 07:18
Medlem
Citat:
Antar att många har lång uppsägningstid men varför blir det ändå så kort varsel om att lägenheten är ledig? Hyresvärden borde ju kunna ange lägenheten ledig snabbare? Inte deras bekymmer förstås.

I de fall en hyresgäst avlidit blir uppsägningstiden kortare än de normala tre månaderna. Ger möjlighet för intresserade med buffert att komma över en lägenhet snabbare i eftertraktat område.
Citera
2026-01-21, 09:38
Moderator
evilhoneys avatar
Rubriken förtydligad, utgången rubrik "Dum fråga, hyresrätt".
//mod
Citera
2026-01-21, 11:29
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Antar att många har lång uppsägningstid men varför blir det ändå så kort varsel om att lägenheten är ledig? Hyresvärden borde ju kunna ange lägenheten ledig snabbare? Inte deras bekymmer förstås.

Det är inte sällan när det är kort varsel att hyresvärden gjort försök tidigare utan att lyckas. Många här på Flashback som sagt upp sina mindre attraktiva lägenheter har behövt ha visningar i flera omgångar eftersom ingen tackat ja.
Citera
2026-01-21, 13:13
Medlem
Det är märkligt att du överhuvudtaget lyckades få en lägenhet 2026 om du inte ekonomiskt klarar dubbel hyra. De brukar ha inkomstkrav numera som förutsätter att man klarar detta med marginal. I övrigt är det inte konstigt att man behöver betala dubbel hyra i ett par månader, mycket har att göra med byråkrati.
Citera
2026-01-21, 14:25
Medlem
Deala med hyresvärden.
Citera
2026-01-21, 23:16
Medlem
Varför inte sälja lite av möbler på plats och ta med som betyder mest och köp en lastkärra och packa på. En som du kan sälja sen i Sverige. Betala dyra flyttbil gör inte ens många i Sverige eftersom de ställer ut soffor bord i soprum här och flyttar med lätt bagage då får du ju in pengar till dubbel hyra möbler kan du ju köpa i Sverige sen de har fin på secondhand hand
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in