Citat:
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel. Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.
Är jag korkad som inte vet hur man löser det?
Är jag korkad som inte vet hur man löser det?
Utan att låta dryg, men tillhör du den curlade generationen? Om du vill flytta så behöver du själv administrera övergången mellan boenden.
T.ex. kan du först kontrollera om du kan få skjuta på tillträdet på den nya lgh och samtidigt fråga värden till din nuvarande lägenhet om det finns möjlighet att lämna den snabbare än 3 månader. Kanske att du erbjuder att hitta ny hyresgäst.
För övrigt så gäller samma sak som någon annan skrev. Du ska alltid ha en buffert för alla möjliga saker, framför allt om du vetat om att du vill byta lägenhet.
Alla borde ha upp till 6 månaders buffert på sparkonto. När det är uppnått ska minst 15% av månadslönen rakt in på ISK i billig indexfond (typ DNB Indeks eller Avanza Global).
Lathund för dummies
------------------------
-Spara till 4-6 månaders buffert på sparkonto
-Efter lön prio 1. Betala först alla boendekostnader (hyra, lån, räntor, el, drift osv)
-Efter lön prio 2. Sätt in minst 15% av lönen på ISK i billig indexfond
-Efter lön prio 3. Mat, transport, hygien, medicin osv
-Efter lön prio 4. Streaming, olika abonnemang osv
-Efter lön prio 5. Festande, alkohol, resor, restuaranger
Alla (inkl autister, ADHDare, ångest och deprimerade, sociala fobier, introverta osv) kommer garanterat tacka mig när de med ovanstående enkla punkter förstår att detta game changer för att styra upp ekonomin som en boss.
Som bonus kommer ränta-på-ränta (googla om ni inte har koll) göra att ni som startar ovanstående i 20-års åldern kan gå i pension vid 50-55 om ni vill. Om ni spar mer i billig global indexfond så kan ni sluta jobba tidigare.
Skicka mig då en virtuell kram.