2026-01-20, 15:16
Medlem
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel. Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

Är jag korkad som inte vet hur man löser det?
Senast redigerad av biloxiblues 2026-01-20 kl. 15:26.
Citera
2026-01-20, 15:18
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel.Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

1 pratar med hyresvärden
2 gör reklam i sociala medier att en lägenhet finns tillgänglig omgångde 🤔
Citera
2026-01-20, 15:20
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel.Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

Man löser det genom att ha en buffert sparad för oväntade utgifter.

Nu vet jag att du inte har det denna gång, men tänk på det inför framtiden.
Citera
2026-01-20, 15:21
Medlem
PreciousCobras avatar
Om du verkligen vill flytta får du låna pengar. Antingen av någon bekant eller av en bank.

Utan att veta vilka summor det handlar om kan det vara klokt att ha minst två hyror undansparade. Inte bara för att kunna betala hyran men även om det händer något oväntat, bilen pajar, du måste resa iväg till en sjuk släkting eller annat som tillfälligt medför ökade kostnader
Citera
2026-01-20, 15:22
Medlem
Antar att många har lång uppsägningstid men varför blir det ändå så kort varsel om att lägenheten är ledig? Hyresvärden borde ju kunna ange lägenheten ledig snabbare? Inte deras bekymmer förstås.
Citera
2026-01-20, 15:22
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:

Ofta så får man ju ett inflyttningsdatum någon månad efter man fått lägenheten.
Citera
2026-01-20, 15:23
Medlem
Flytten kommer ändå bli väldigt dyr, flyttar från ett annat land.
Citera
2026-01-20, 15:24
Medlem
Ser flera omöblerade lägenheter och då är det direkt tillträde. Det fungerar ju inte alls för min del.
Citera
2026-01-20, 15:39
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror på om din värd är ett as eller inte. De kan naturligtvis låta dig bara ha en uppsägningsmånad, de hittar ju en ny hyresgäst på studs.

Men många tänker på pengar. Det kostar att ha en levande varelse i lägenheten. Så om de får veta att man kommer flytta ut innan tiden tar slut, så väljer de någon som flyttar in efter in uppsägning löpt ut.

Du får fråga dem vilken sort de är.
Citera
2026-01-20, 15:40
Medlem
smickras avatar
De gånger jag flyttat har jag alltid lyckats få en deal med hyresvärden. Ring och förklara läget.
Citera
2026-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det beror på om din värd är ett as eller inte. De kan naturligtvis låta dig bara ha en uppsägningsmånad, de hittar ju en ny hyresgäst på studs.

Men många tänker på pengar. Det kostar att ha en levande varelse i lägenheten. Så om de får veta att man kommer flytta ut innan tiden tar slut, så väljer de någon som flyttar in efter in uppsägning löpt ut.

Du får fråga dem vilken sort de är.
Tyvärr as varianten. Hyresvärden är inte ok alls.
Citera
2026-01-20, 15:52
Medlem
Citat:
Jag hittar nu lägenheter med tillträde med kort varsel. Tyvärr har jag 3 månaders uppsäjningstid på min nuvarande lägenhet. Hur löser man det? Jag har definitivt inte råd med 2 extrahyror. En månad dubbelt är rimligt, men inte 3 månader.

Fråga först hyresvärden om han kan tänka sig släppa den tidigare. Ofta kan dom det då dom har folk på kö. El hyr ut den 2 mån
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in