2026-01-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Det bor ca 17 000 på Hammarö. Landareal är cirka 60 kvadratkilometer. Den totala arean, inklusive vattenområden i Vänern, uppgår till cirka 464 kvadratkilometer. Jämför med Stockholm kommun som är cirka 208 kvadratkilometer. Vänern söks inte av på en kvart direkt.

Jag vet inte om allmänheten får röra sig fritt där de tidigare sökt.

Aha är det så pass stort ändå, ja då är det förstås inte lätt att söka av allt snabbt? Hoppas verkligen att de inte slutat leta alla fall, det pratades väl om att mp planerade sök men det har de inte uppgett på sin sida, kanske ingen letar längre? Bara det känns märkligt?
Citera
2026-01-27, 21:22
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Eller blivit körd i bil..
Mmm. Tagit på sig skoskydden och gått till bilen som stod och väntade en bra bit bort från hus och grannar.

Inte en omöjlighet. Eftersom det inte finns ett enda spår och Pernilla inte är hittad.
Citera
2026-01-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Båda två är resp var möjligt..

Kan kvinnan ha avlidit i hemmet?
Allt är väl möjligt men jag vill samtidigt gärna tro att polisen inte skulle missat såna tecken? Hur tänker du själv?
Citera
2026-01-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Mmm. Tagit på sig skoskydden och gått till bilen som stod och väntade en bra bit bort från hus och grannar.

Inte en omöjlighet. Eftersom det inte finns ett enda spår och Pernilla inte är hittad.
Det där med skoskydden , finns det sådana skoskydd i exempelvis träningsskor eller kängor?
Citera
2026-01-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Allt är väl möjligt men jag vill samtidigt gärna tro att polisen inte skulle missat såna tecken? Hur tänker du själv?

Förutsätter givetvis att polisen noggrannt har utrett det men samtidigt kan det ha skett kan utan att lämna efter sig märkbara spår ju... samt spår kan döljas.
Citera
2026-01-27, 21:44
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Aha är det så pass stort ändå, ja då är det förstås inte lätt att söka av allt snabbt? Hoppas verkligen att de inte slutat leta alla fall, det pratades väl om att mp planerade sök men det har de inte uppgett på sin sida, kanske ingen letar längre? Bara det känns märkligt?

Nej det är inte lätt. Inte utan spår. Eller vittnen alt andra ledtrådar. Och kanske har de det, och det är därför de fokuserar på vattnet.
Citera
2026-01-27, 22:15
Medlem
Citat:
Aha är det pass stort ändå, ja då är det förstås inte lätt att söka av allt snabbt? Hoppas verkligen att de inte slutat leta alla fall, det pratades väl om att mp planerade sök men det har de inte uppgett på sin sida, kanske ingen letar längre? Bara det känns märkligt?
Bara Sveriges största sjö... Så hoppas hon hittas på land.
Citera
2026-01-27, 22:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Det där med skoskydden , finns det sådana skoskydd i exempelvis träningsskor eller kängor?
Hur menar du då? Om det finns skoskydd isydda i skor och kängor?

Nej det tror jag inte.
Citera
2026-01-27, 22:38
Medlem
Jag förstår hur du tänker.
Men sent på kvällen/natten i mörkret en måndag är det nog inte många som kan ha sett något.
Någon annan kanske kan svara på, om jag inte missat det, hur miljön runt omkring ser ut.
Spåren kanske försvinner snabbt, speciellt om det snöar också, sen kanske inte de hundarna som var ute är de "bästa"
Jag tror på vattnet eller att hon tagit sig längre bort till fots.
Finns ju såklart alla möjliga scenarion och ytterligheter som kan ha hänt, men återigen om detta var helt oväntat , att hon bara helt plötsligt var försvunnen från att ha levt ett normalt och lyckligt liv tror jag det skulle vara mer pådrag.
Hoppas familjen får svar och vet mer än oss iallafall.

Citat:
Det är just det, har hon till fots lämnat Hammarö eller åkt taxi eller kollektivt, då borde väl åtminstone en person sett henne? Därav är det mest sannolikt att hon är kvar på Hammarö eller möjligtvis någon annans fordon bort från Hammarö?
Om familjens egna fordon skulle saknats hade vi nog fått veta det, tänkte mer om någon dök upp utanför hemmet och hon gått ut och undrat vad i h-vete och blivit indragen i en bil, av en random okänd eller rentav någon hon kände igen? Möjligheten finns väl att det skulle kunna vara anledningen till att inga spår finns öht? Fattar inte hur polisen kan bara lägga ner, även om
det finns tex avskedsbrev så är det väl ändå möjligt att ett brott ägt rum, det går väl inte utesluta helt så länge hon inte är funnen? Tycker det känns märkligt alltihop ju längre tid det går men Hammarö kanske är jättestort?

Obs bara spekulationer och ska inte tas som sanning öht!!
Citera
2026-01-27, 22:39
Medlem
Det finns blåa som tex sjukhus har i plast som man kN trä över skor
Citera
2026-01-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hur menar du då? Om det finns skoskydd isydda i skor och kängor?

Nej det tror jag inte.
Ja det var min tanke - hur är det ? Skulle hundar kunna följa exempelvis ett par gummistövlar? Om hon virat in byxorna sådär som man ofta gör. Gummistövlar ger väl inte ifrån sig dessa doftmolekyler.
Citera
2026-01-27, 22:42
Medlem
Ok, ja hon kan ju som sagt tagit en lång promenad under natten. Vet du eller någon om de sökt längre bort än närområdet, förutom med helikoptern då?

Håller också med om tidigare kommentarer att det faktiskt är märkligt att inte missing people gör en sökinsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ingen vildmark direkt och inte mycket skog att tala om mer än partier av träd i närheten till Skoghall. Närmare Vidön och Dingelsundet till (om ni ser på karta) finns lite mer skog och dit är det förstås inte jättelångt från där de bor. Skog finns även längre söderut på Hammarö (Hammarö sydspets). Förutom Vänern rinner ju Klarälven i närheten så vatten finns det gott om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in