2026-01-27, 19:19
Medlem
Verkar ju himla konstigt att hundarna inte fått något spår alls om hon gått mot vatten
Finns väl egentligen bara två spår
Mannen eller suicid
Citera
2026-01-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej inte mycket snö alls senaste veckan.
Då är väl frågan högst relevant, hur är det möjligt att hon inte hittats om hon är kvar på Hammarö?
Hur stort är Hammarö?
Får allmänheten röra sig fritt överallt?
Vänern hade de väl också sökt?
Varför hittar inte likhundar henne?
Var är hon?
Och varför gör inte mp några sök? Varför bara civilförsvaret som söker?
Vad är det för skillnad på civilförsvarets och mp sök?

Kan det vara så att polisen jobbar för fullt med detta trots att de verkar lagt locket på?
Citera
2026-01-27, 19:29
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Då är väl frågan högst relevant, hur är det möjligt att hon inte hittats om hon är kvar på Hammarö?
Hur stort är Hammarö?
Får allmänheten röra sig fritt överallt?
Vänern hade de väl också sökt?
Varför hittar inte likhundar henne?
Var är hon?
Och varför gör inte mp några sök? Varför bara civilförsvaret som söker?
Vad är det för skillnad på civilförsvarets och mp sök?

Kan det vara så att polisen jobbar för fullt med detta trots att de verkar lagt locket på?

Det bor ca 17 000 på Hammarö. Landareal är cirka 60 kvadratkilometer. Den totala arean, inklusive vattenområden i Vänern, uppgår till cirka 464 kvadratkilometer. Jämför med Stockholm kommun som är cirka 208 kvadratkilometer. Vänern söks inte av på en kvart direkt.

Jag vet inte om allmänheten får röra sig fritt där de tidigare sökt.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-27 kl. 19:33.
Citera
2026-01-27, 19:30
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Verkar ju himla konstigt att hundarna inte fått något spår alls om hon gått mot vatten
Finns väl egentligen bara två spår
Mannen eller suicid

Ja det är underligt som du säger. Något spår borde de ju få upp om hon rört sig utomhus från hemmet.
Citera
2026-01-27, 19:44
Medlem
Jag tror polisen inte berättar allt. Hundarna är vältränade spårsökare men de hittade inget spår alls, otroligt konstigt. Även med snö så kan de spåra människor.
Och då undrar man OM hon har välplanerat det här och hon tog sig till vattnet, hur tänkte hon? Jag ska drunkna migsjälv och det gör jag så bra att ingen hittar mig på flera veckor, så när de hittar mig då är jag blå och svullen och jag ger mina barn en trauma för livet?
Förlåt men det här går inte ihopp med en klok utbildad och utvecklad person.
Någonting inte stämmer…..
Citera
2026-01-27, 19:48
Medlem
Vi som har gått genom stress, skilsmässa, jobb problem, ekonomiska helvete, konkurs, medans vi har barn som behöver oss… där finns alltid superkraften kvar och en bättre lösning än självmord och vetenskapen att du ger dina barn trauma resten av deras liv.
Citera
2026-01-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockladmousse
Jag tror polisen inte berättar allt. Hundarna är vältränade spårsökare men de hittade inget spår alls, otroligt konstigt. Även med snö så kan de spåra människor.
Och då undrar man OM hon har välplanerat det här och hon tog sig till vattnet, hur tänkte hon? Jag ska drunkna migsjälv och det gör jag så bra att ingen hittar mig på flera veckor, så när de hittar mig då är jag blå och svullen och jag ger mina barn en trauma för livet?
Som flera av de inblandade i söket uttalat sig om är förhållandena svåra med hård skare (is) och pålandsvind som sveper bort vittring mycket snabbare än på lös snö/ barmark.

Missing People, finns de ens i Värmland?

Givetvis vet polisen mer än de går ut med, det är väl inte ovanligt?
Citera
2026-01-27, 20:19
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe-viking
Som flera av de inblandade i söket uttalat sig om är förhållandena svåra med hård skare (is) och pålandsvind som sveper bort vittring mycket snabbare än på lös snö/ barmark.

Missing People, finns de ens i Värmland?

Givetvis vet polisen mer än de går ut med, det är väl inte ovanligt?

Jag förstår komplexiteten med is och snö, men på deras tomt och gatorna utanför är det ju inte bara hård skare/is? Om hon gått från huset borde ju en hund kunna få upp iaf något spår en bit, innan det blir svårare sökförutsättningar? De säger ju att de inte har något spår alls från henne. Som om hon bara gått upp i rök.
Citera
2026-01-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockladmousse
Nu vet vi inte vad som orsakat hennes försvinnande men skulle det bero på psykisk ohälsa så kan det ju drabba folk oavsett bakrund, utbildning, jobb mm. Det var inte så längesedan det försvann en kvinna i 40 års åldern, hon var både pilot och läkare och 4 barn. Det visade sig senare att det var suicid. Hon hade uppträtt irrationellt den sista tiden på sjukhuset där hon jobbade. Den sista kan man ju tro men så kan det vara ibland. Det som utåt sett ser ut som det perfekta livet kan dölja svår problematik, som kan förvärras över tid av olika anledningar. Psykisk ohälsa finns i alla samhällskikt.
Citera
2026-01-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag förstår komplexiteten med is och snö, men på deras tomt och gatorna utanför är det ju inte bara hård skare/is? Om hon gått från huset borde ju en hund kunna få upp iaf något spår en bit, innan det blir svårare sökförutsättningar? De säger ju att de inte har något spår alls från henne. Som om hon bara gått upp i rök.
Minns Carola som förvann någonstans långt upp i Norr. Hon hade kört fel och hamnat ute på en åker, vandrat mot en bäck och där hittade man henne långt senare avliden. Hundarna var på plats strax efter att bilen hittades, inte långt efter hon försvann, men dom fick inte upp några spår trots att det var snö på backen. Nu är jag inte så insatt i sökhundar men ibland har dom svårt att få upp spåren trots att dom är färska, varför vet jag inte, men känns dom det inte är helt ovanligt att det är så.
Citera
2026-01-27, 20:31
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Minns Carola som förvann någonstans långt upp i Norr. Hon hade kört fel och hamnat ute på en åker, vandrat mot en bäck och där hittade man henne långt senare avliden. Hundarna var på plats strax efter att bilen hittades, inte långt efter hon försvann, men dom fick inte upp några spår trots att det var snö på backen. Nu är jag inte så insatt i sökhundar men ibland har dom svårt att få upp spåren trots att dom är färska, varför vet jag inte, men känns dom det inte är helt ovanligt att det är så.

Usch så bedrövligt fall.

Ja, doftmolekyler "lägger sig" med tiden, vilket kan göra det enklare att spåra med hund efter ett par timmar eller ett dygn. Jag har (mark)spårat och sökt mycket med min hund. Bland annat blodspår. Gick vi ut för tidigt på spåret var det betydligt svårare för honom (och då var han helt magnifikt duktig på att spåra). Ett par timmar senare var det enklare.

Fukt, jord etc på marken binder doftmolekyler bättre. Asfalt och is kan försvåra. Liksom vind.

Luftvittring är generellt enklare ju tidigare hunden söker däremot. Stark vind försvårar här med givetvis då doftmoln splittras.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-27 kl. 20:37.
Citera
2026-01-27, 20:33
Medlem
exoticspices avatar
Eftersom hundarna inte fått upp något doftspår av henne kan den här frågan verka långsökt men ställer den ändå

kan hon ha använt skoskydd för att inte lämna doftspår?

Citat:
Hydroboots™
Vattentäta skoskydd utomhus som inte lämnar doftspår
För att skydda dina skor utomhus utan att lämna doftspår, kan du överväga produkter som Hydroboots™. Dessa vattentäta och halkfria skoskydd är tillverkade av 100% PVC-material och ger ett pålitligt skydd mot regn, snö, vind och lera. De är bekväma och flexibla, vilket gör att du kan bära dem i timmar utan att känna obehag. Hydroboots™ är också halkfria, vilket minskar risken för olyckor under vintermånaderna.

https://fotbutiken.se/shop/search?s=skoskydd
Senast redigerad av exoticspice 2026-01-27 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in