2026-01-20, 13:44
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/juryn-dom-dumpen-profilen-for-grovt-fortal/

"En man från Östergötland kräver närmare en halv miljon i skadestånd och vill att Sara Nilsson ska dömas för grovt förtal. Bakgrunden är att Dumpen år 2023 publicerade hans namn, bild och uppgifter om att han sexchattat med ett konto som uppgav sig vara en 14-årig flicka.

Mannen är inte dömd för det som Dumpen anklagat honom för. I förtalsrättegången i Göteborgs tingsrätt ägnas heller inget fokus åt uppgifterna om sexchattarna – utan man tittar enbart på Dumpens publicering och den eventuella skadan för mannen.

På måndagen kom juryns utlåtande. Den anser att Sara Nilsson bör fällas för grovt förtal. Härnäst kommer domaren att ta ett slutgiltigt beslut, vilket är gängse gång i tryckfrihetsmål."

Det tycker jag vore ytterst lämpligt.

Gör dom rätt, eller fel, hon och Patric och deras 100+ fiskare?
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-20 kl. 13:51.
2026-01-20, 13:46
Medlem
Du borde veta bättre än att bara posta en länk.

Dessutom finns det väl en tråd om dårarna hos dumpen, så någon ytterligare behövs inte.
Senast redigerad av Kvadrolupia 2026-01-20 kl. 13:48.
2026-01-20, 13:50
Medlem
Jag håller med dig hoppas hon får sitta 6 månader och betala skadestånd! Dumpen är inte något som vi i Sverige ska hålla på med! Det är mest inkomster för Patrik Sjöberg och Sara Nilsson.
2026-01-20, 13:50
Medlem
Är förtal straffbart med fängelse?
2026-01-20, 13:52
Avstängd
Hon säger att hon ska vila och skriva på sin bok i så fall. Tänk om Gäddan som ställt till detta hade lagt pengarna och tiden på att bli en respektabel människa istället
2026-01-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger

Om det är grovt - ja
2026-01-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Grovt förtal som det gäller ger böter eller fängelse upp till två år.
2026-01-20, 13:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Frågan är ju om hon ens har 6 månader kvar i liv. Hon är ju dödligt sjuk i cancer.

Utifrån det. Även om hon blir fälld lär man av humanitära skäl ge fotboja istället för finkan.

Frågan är ju dock intressant. Om det ska vara möjligt att hänga ut folk och vara skyddad av ett sådant för utgivarbevis. Det ska det ju egentligen inte vara. Så om man går efter praxis kommer ju både hon och Sjöberg att bli dömda.
2026-01-20, 13:55
Medlem
Eftersom ingen har citerat något från länken (extremt amatörmässigt trådstart) så undrar jag vad det står. Jag vill inte gynna slaskmedia med annonsintäkter.
2026-01-20, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frågan är ju om hon ens har 6 månader kvar i liv. Hon är ju dödligt sjuk i cancer.

Utifrån det. Även om hon blir fälld lär man av humanitära skäl ge fotboja istället för finkan.

Frågan är ju dock intressant. Om det ska vara möjligt att hänga ut folk och vara skyddad av ett sådant för utgivarbevis. Det ska det ju egentligen inte vara. Så om man går efter praxis kommer ju både hon och Sjöberg att bli dömda.

Hon har inte elakartad cancer. Det är behandlingen som sänker hennes hälsa
2026-01-20, 13:57
Medlem
Nattskenets avatar
Hur jävla många gånger har man inte behövt oroa sig för att det är hon eller hennes kompisar man ska stöta på en dag? För min del får hon gärna låsas in, eller ännu bättre: trilla av pinn. Gå mot ljuset din skalliga hagga!
2026-01-20, 13:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Jag håller med dig hoppas hon får sitta 6 månader och betala skadestånd! Dumpen är inte något som vi i Sverige ska hålla på med! Det är mest inkomster för Patrik Sjöberg och Sara Nilsson.

Är hon så sjuk som hon påstår så kommer hon att få tillbringa tiden på någon av de större anstalter som har sjuksköterska på plats varje dag vilket kan innebära ett fängelse med högre säkerhetsklass än vad man brukar ha för det straff hon får. Men mer troligt att det blir villkorligt med fotboja.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in