2026-01-20, 12:24
Medlem
En bekant har fått brev hem från Polisen där han har kört för fort. Det är bild på honnom tagen med automatisk kamera och en bild på hans körkortsfoto.
Han är inte så sugen på att erkänna och det står att om man inte erkänner kommer man bli kontaktad av polisen.
Överträdelsen är väldigt låg, 77km/h på 70 sträcka. Kommer polisen och utredare orka driva detta om han inte svarar? Är det någon idé att krångla om detta eller lika bra att erkänna med en gång?
Citera
2026-01-20, 12:26
Medlem
Det är bara dumt att krångla betala och var glad.
Citera
2026-01-20, 13:27
Medlem
Går det att identifiera honom på bilden som togs av fartkameran? I så fall är det knappast någon idé att "krångla" om han vet med sig att han körde för fort.

Om polisen anser att det är din bekante på bilden och han trots detta förnekar brott kommer polisen definitivt driva detta vidare och lämna över ärendet till åklagaren som kommer väcka åtal vid tingsrätten, varpå domstolen får avgöra saken. Anser även tingsrätten att så är fallet kommer han att dömas och få betala 1 500 kr i penningböter.

Kan dock tilläggas att han heller inte har särskilt mycket att förlora på att 'krångla", då påföljden blir densamma oavsett. Samtidigt är det möjligt att åtalet kommer upp på Lexbase och liknande tjänster, vilket man kanske vill undvika.
Citera
2026-01-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Går det att identifiera honom på bilden som togs av fartkameran? I så fall är det knappast någon idé att "krångla" om han vet med sig att han körde för fort.

Om polisen anser att det är din bekante på bilden och han trots detta förnekar brott kommer polisen definitivt driva detta vidare och lämna över ärendet till åklagaren som kommer väcka åtal vid tingsrätten, varpå domstolen får avgöra saken. Anser även tingsrätten att så är fallet kommer han att dömas och få betala 1 500 kr i penningböter.

Kan dock tilläggas att han heller inte har särskilt mycket att förlora på att 'krångla", då påföljden blir densamma oavsett. Samtidigt är det möjligt att åtalet kommer upp på Lexbase och liknande tjänster, vilket man kanske vill undvika.
Eftersom man kunde matcha fotot mot körkortet så kunde man identifiera honom.
Citera
2026-01-20, 15:41
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Neka, neka och neka, att betala den korrupta polismyndighetens indrivningsverksamhet av folket ska ingen individ göra, så svara inte eller ta någon som helst kontakt med dem.

90% sannolikhet att det faller mellan stolarna, ducka okända nummer, öppna inte dörren för okända och rätt vad det är så har preskriptionstiden löpt ut, fight the power!
Citera
2026-01-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Enligt polisens uppfattning, ja. Det är dock ytterst en fråga om värdering av bevisning och det finns förstås fall där identifieringen är mer uppenbar än i andra.
Citera
2026-01-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vem säger att man matchat fotona?
De har väl kollat ägaren på bilen och dennes körkortsbild. Om det är likt bilden från kameran är väl inte avgjort?
Citera
2026-01-20, 20:04
Medlem
discofunks avatar
Jag fastnade i en fartkamera förra våren.
Det kom totalt fyra brev, det sista i augusti nångång. Det fanns med ett inbetalningskort och så kunde man kryssa i att man antingen erkände eller nekade.
Bredvid rutan för nekande skulle man ange anledning.
I vilket fall svarade jag inte på något av breven.
Jag tänkte att eftersom breven inte skickas med rek går det aldrig att bevisa att man tagit emot de.
I vilket fall hände inte ett smack.

Jag äger bilen men lite intresserat i sammanhanget var att det inte var min körkortsbild som visades utan min passbild.
Det är tydligt eftersom jag klipper mig två gånger om året så ser jag väldigt olika ut på körkortet och passet.
Passet var skaffat senare än körkortet förnyades så antar att de helt enkelt tar den senaste bilden de har.

Så hade jag varit din kompis hade jag inte gjort någonting.
Citera
2026-01-27, 11:06
Medlem
Palfagels avatar
Suck. Detta vi ska betala skatt för. Vuxna dagisbarn som inte ska stå för det dom gör.

Jo polisen utreder dessa ärenden och gör hembesök hos dig, på din arbetsplsts eller andra ställen när du inte svarar på brev. Vsd trodde du? Att böter för fortkörning är nått du själv bestämmer om du ska få? Nej funkar inte så. Däremot kan du ju själv avgöra om det ska ske på det kostsamma krångliga, eller enklare och billigare sättet.
Citera
2026-01-27, 19:10
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
En bekant har fått brev hem från Polisen där han har kört för fort. Det är bild på honnom tagen med automatisk kamera och en bild på hans körkortsfoto.
Han är inte så sugen på att erkänna och det står att om man inte erkänner kommer man bli kontaktad av polisen.
Överträdelsen är väldigt låg, 77km/h på 70 sträcka. Kommer polisen och utredare orka driva detta om han inte svarar? Är det någon idé att krångla om detta eller lika bra att erkänna med en gång?

Är det klockren bild som stämmer helt med körkortsbilden, då kan det vara lite svårt att neka.
Själv svarar jag inte på första brevet. Därefter nekar jag och säger det var någon annan som satt vid ratten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in