2026-01-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Betänk också att detta test var ett moment om någon minut under en 2-dagars mönstring, och där man får ett empiriskt verifierat resultat omedelbart. Skulle man "bara fråga" fråga lär man ju få frågan "varför då?" eller "hur menar du?" eller folk som inte kan svara utan att prova... :-)
Då tar man och skäller ut den första som frågar högt så alla andra hör.
"FAN VET DU INTE OM DU ÄR VÄNSTER ELLER HÖGERSKYTT DIN JÄVLA IMBECILL? KNYTER MORSAN SKORNA PÅ DIG? DU BLIR DASSTÖMMARE I BODEN. NÄSTA!"
så ska du se att du får svar utan problem efter det. Kom ihåg att det här var slutet på 80-talet.
Citera
2026-01-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
I slutet av 70 talet så var 70% av armén fortfarande utrustad med gevär m/96 vid mobilisering. Utbildningsförbanden utbildades dock på kpist och ak inom armen.
Förekom inte så vitt jag vet på slutet av 80-talet. Hade fan mardrömmar om att få en sån. Haja hur pinsamt det hade varit. Kommer dom andra med coola automatvapen så går man där som Åsa Nisse med en jävla träklump på ryggen.
Citera
2026-01-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag gissar på att höger eller vänsterskytt kan ha betydelse för vissa tjänster som till exempel prickskytt.
Granatgevär, endast högerskytt.
Citera
2026-01-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Förekom inte så vitt jag vet på slutet av 80-talet. Hade fan mardrömmar om att få en sån. Haja hur pinsamt det hade varit. Kommer dom andra med coola automatvapen så går man där som Åsa Nisse med en jävla träklump på ryggen.
Då hade AK5 börjat dyka upp. Hemvärnet hade dock m/96. Jag vet att flygvapnet hade m/96 då jag var b-styrka mot repgubbar från dem. De var dock sambandstekniker så de skulle bara ha dem i självförsvar.
Citera
2026-01-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man övade även att använda M45/b på fel sida så att det skulle vara möjligt att använda vapnet även om man skadat höger hand. Dvs alla viktiga moment gjordes då med vänster hand.
Hade varit spännande med tanke på pinnen på slutstycket ...
Citera
2026-02-02, 13:12
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Har alltid undrat var poängen med det var. Nån sa att det var att kolla om man var vänster eller högerskytt. Det tvivlar jag på. Det kom aldrig upp senare och det fanns inga ""vänstervapen" i vilket fall som helst.
Det går bra att skjuta M/45 även som vänsterhänt.
När jag mönstrade i början av 90-talet i Göteborg så gjordes detta moment med en riktig kpist utan slutstycke och igensvetsad pipa.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
De kollade om du var beredd att skjuta en människa.
Kolla om man är beredd att skjuta en målad cirkel på väggen möjligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Hade varit spännande med tanke på pinnen på slutstycket ...
Ser inte hur manöverhandtaget skulle tillföra någon spänning för just en vänsterhänt person.
https://www.thearmorylife.com/wp-content/uploads/2021/06/article-nav-seals-banned-subgun-4.jpg
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in