Citat:
Ursprungligen postat av
SixtenSune
Det är nog som ni säger och jag är överdrivet konspiratorisk och fortfarande överraskad över statens ineffektivitet.
Tänk dig själv att du ska ta reda på om 100 pers är höger eller vänsterskytt. Det finns lite lättare sätt än det där tycker jag i alla fall. Bara fråga dom?
Njae, det handlar om vilket öga som är dominant OCH ifall man också är vänsterhänt.
Det korrekta svaret är att man vill veta vilken sida av vapnet skytten vill vara, och det har betydelse för flera olika infanterivapen, till exempel PV-pjäsen och GRG samt pansarskottet (beroende på tidpunkt, två olika). Här skulle man troligen bli en litet sämre skytt med "fel öga" och (om vänsterhänt) få en sämre öga-handreflex på fel sida vapnet.
Troligen placerades man inte som skyttesoldat med "fel skjutställning" (praktisk användbarhet och utbildningsfråga), men det fanns ju gott om tjänster där detta var utan större betydelse - på alla nivåer. Det personliga vapnet fick man ju hantera på lämpligt sätt. Automatiska vapen krävde ju "bara" att man spände slutstycket med ett litet avigt grepp.
Betänk också att detta test var ett moment om någon minut under en 2-dagars mönstring, och där man får ett empiriskt verifierat resultat omedelbart. Skulle man "bara fråga" fråga lär man ju få frågan "varför då?" eller "hur menar du?" eller folk som inte kan svara utan att prova... :-) Mitt minne var att det var en "bysse" i bästa Emilstil.