2026-01-20, 23:03
Medlem
Vissa befattningar, som skytt på granatgevär eller pansarvärnspjäs, eller möjligen nån riktbefattning på granatkastare, vad det nu kan ha hetat, samt antagligen en del andra små befattningar här och var kan i allra högsta grad varit olämpliga för vänsterskyttar. Svårare än så var det väl inte?
Citera
2026-01-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Tveksamt att det skulle bero just på det. Dels så såg jag eller hörde aldrig om nån som använde m96.
Sen är inte en ak4 ännu jävligare att göra mantelrörelse på för en vänsterhänt? Tom m45?

Men det är möjligt.
I slutet av 70 talet så var 70% av armén fortfarande utrustad med gevär m/96 vid mobilisering. Utbildningsförbanden utbildades dock på kpist och ak inom armen.
Citera
2026-01-20, 23:39
Medlem
Mysquos avatar
Det finns ju mer än kpist att skjuta med. De granatgevär och pansarvärnsvapen jag använde i lumpen finns mig veterligen bara med sikten på vänster sida av eldröret och då är det lämpligt att vara högerskytt.
Citera
2026-01-21, 00:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag höll en låg profil, flög under radarn. Frågor uppmuntrades inte.
Jag vet. Det var några som reste tillsammans med oss som skulle mönstra och några var glada på hemfärden att de lyckats skulle få frisedel. Några av dem blev medlemmar i alkis gänget senare.
Beklagligt men de var nog förlorade redan på före mönstringen.

Rätt utvecklande anser jag värnplikten var.
Citera
2026-01-21, 01:43
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
En sak som jag har undrat sen jag mönstrade på sent 80-tal.

Jag kom in i ett rum med ett bord och en stor cirkel målad på väggen. På bordet låg något som liknade en k-pist m45. Ett par rör bara ihopsvetsade men helt tydligt inte en riktig.

Jag blev ombedd att ta upp vapnet och sikta på cirkeln. Jag gjorde det och det var det hela.

Har alltid undrat var poängen med det var. Nån sa att det var att kolla om man var vänster eller högerskytt. Det tvivlar jag på. Det kom aldrig upp senare och det fanns inga ""vänstervapen" i vilket fall som helst.

Nån sa att det var att se om man var vapenvägrare och det låter lite troligare men inte mycket. Det var helt tydligt inte ett riktigt vapen. Och i så fall var det väl bara att fråga?

Någon som har en aning om vad som var poängen med denna märkliga övning?
Det var ett observations moment för hand- och ögondominans. Inget mer än så. Att Biffotto, som mönstrade 1975, minns en träbössa för just detta ändamål stämmer väl överens med hur mönstringen normalt gick till vid den tiden. Likt den bysse som Emil hade

Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Mönstrade 1975. Då var det en enkel träbössa, och syftet var att kolla vänsterhänthet.
Senast redigerad av Adrenaline976 2026-01-21 kl. 01:51.
Citera
2026-01-21, 02:01
Medlem
Som du själv nämnt och många andra i tråden redan sagt så var det för att se om du är vänster- eller högerskytt. Under mönstringen fick man den frågan. De som inte visst fick plocka upp "vapnet" och visa hur de höll den. Inte svårare än så.

I ditt fall kan de ju som skötte denna delen av mönstringen helt enkelt ha tröttnat på att fråga folk som inte visste utan istället bara sa åt folk att ta upp "vapnet" och sikta på något så fick de ju svaret direkt.

Citat:

Jag kom in i ett rum med ett bord och en stor cirkel målad på väggen. På bordet låg något som liknade en k-pist m45. Ett par rör bara ihopsvetsade men helt tydligt inte en riktig.

Jag blev ombedd att ta upp vapnet och sikta på cirkeln. Jag gjorde det och det var det hela.

Har alltid undrat var poängen med det var. Nån sa att det var att kolla om man var vänster eller högerskytt. Det tvivlar jag på. Det kom aldrig upp senare och det fanns inga ""vänstervapen" i vilket fall som helst.

Nån sa att det var att se om man var vapenvägrare och det låter lite troligare men inte mycket. Det var helt tydligt inte ett riktigt vapen. Och i så fall var det väl bara att fråga?

Citera
2026-01-21, 10:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Precis som du skriver, M45 är gjord för högerskyttar.

Man övade även att använda M45/b på fel sida så att det skulle vara möjligt att använda vapnet även om man skadat höger hand. Dvs alla viktiga moment gjordes då med vänster hand.
Citera
2026-01-21, 10:17
Medlem
Olduvais avatar
Citat:

Jäklar. En släkting till mig berättade om precis samma sak (han var vapenvägrare), men jag har trott att han hittade på det, för det lät så konstigt. Han lär ha mönstrat typ '75

Men han nämnde inget om att vapnet skulle ha varit en attrap
Citera
2026-01-21, 12:05
Medlem
Det är nog som ni säger och jag är överdrivet konspiratorisk och fortfarande överraskad över statens ineffektivitet.

Tänk dig själv att du ska ta reda på om 100 pers är höger eller vänsterskytt. Det finns lite lättare sätt än det där tycker jag i alla fall. Bara fråga dom?
Citera
2026-01-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Det finns ju mer än kpist att skjuta med. De granatgevär och pansarvärnsvapen jag använde i lumpen finns mig veterligen bara med sikten på vänster sida av eldröret och då är det lämpligt att vara högerskytt.

Fast nog ändå lite bökigt att då vid mönstringen nyttja en 3,5 meters Boforspjäs attrapp, M45 var nog ett smidigare val.
Citera
2026-01-21, 19:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är nog som ni säger och jag är överdrivet konspiratorisk och fortfarande överraskad över statens ineffektivitet.

Tänk dig själv att du ska ta reda på om 100 pers är höger eller vänsterskytt. Det finns lite lättare sätt än det där tycker jag i alla fall. Bara fråga dom?

Njae, det handlar om vilket öga som är dominant OCH ifall man också är vänsterhänt.

Det korrekta svaret är att man vill veta vilken sida av vapnet skytten vill vara, och det har betydelse för flera olika infanterivapen, till exempel PV-pjäsen och GRG samt pansarskottet (beroende på tidpunkt, två olika). Här skulle man troligen bli en litet sämre skytt med "fel öga" och (om vänsterhänt) få en sämre öga-handreflex på fel sida vapnet.

Troligen placerades man inte som skyttesoldat med "fel skjutställning" (praktisk användbarhet och utbildningsfråga), men det fanns ju gott om tjänster där detta var utan större betydelse - på alla nivåer. Det personliga vapnet fick man ju hantera på lämpligt sätt. Automatiska vapen krävde ju "bara" att man spände slutstycket med ett litet avigt grepp.

Betänk också att detta test var ett moment om någon minut under en 2-dagars mönstring, och där man får ett empiriskt verifierat resultat omedelbart. Skulle man "bara fråga" fråga lär man ju få frågan "varför då?" eller "hur menar du?" eller folk som inte kan svara utan att prova... :-) Mitt minne var att det var en "bysse" i bästa Emilstil.
Citera
2026-01-22, 00:21
Medlem
Citat:
Jag gissar på att höger eller vänsterskytt kan ha betydelse för vissa tjänster som till exempel prickskytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in