2026-01-20, 15:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Det är arbetsgivarnas marknad nu med så hög arbetslöshet så sök så många jobb du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Dessutom är det arbetsgivarnas marknad för tillfället inom många områden. Nog ger de blanka fan i om någon tycker processen är för krånglig, de har 100+ till i kön som vill ha jobbet.

Just för nyexade utan erfarenhet så är det såklart arbetsgivarnas marknad, en nyexad behöver ju ett jobb och gör vad som krävs för att få ett, samtidigt så har ju en sådan person inte mkt att komma med och då får man acceptera vad som krävs för att få jobb. Sedan när man är anställd kan man själv börja ställa krav.

Handlar inte så mycket om konjunkturen, jag tog examen när det var enorm högkonjunktur och det såg likadant ut då, 4-5 intervjuer plus hemuppgifter för att få jobb och då hade de ändå tänkt erbjuda en provanställning, syftet med en provanställning är ju just att arbetsgivare ska få möjlighet att testa exempelvis en oerfaren nyexad person så rätt fånigt med så omfattande process tyckte jag det var redan där och då.
Citera
2026-01-20, 15:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Dessutom verkar många gå direkt från examen till lågavlönade trainee-program istället för normal anställning, vilket känns som ett steg bakåt om man redan pluggat 5 år. (Refererar i mitt fall till folk som pluggar civ-ingenjör).

Traineeprogram hos större företag (typ SEB, Telia, Ericsson, Kinnevik, Investor, osv.) har ju funnits länge, historiskt har det varit en möjlighet att göra snabb karriär efter examen, det var lite gräddan för att tids nog få toppjobb på samma bolag efter programmet.

Har dock spelat ut sin roll idag, numera behöver man ju byta arbetsgivare "ofta" för att hänga med lönemässigt, speciellt som nyexad för att klättra i lön snabbt efter studierna. Därför är det inte lika lönsamt att vara kvar typ de första 5-10 åren på samma arbetsgivare och göra karriär internt, det lönar sig i regel mer att göra byten regelbundet de första åren och tranieeprogram blir därför inte lika belönande som det en gång var.
Citera
2026-01-21, 23:08
Medlem
Antar att HR/Rekryteringstjänsterna har effektiviserats/blivit så billiga att det är ekonomiskt värt att tvinga folk att gå igenom de långa processerna för att filtrera fram ännu bättre kandidater.
Citera
2026-01-21, 23:12
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tjena!

Som många andra studenter så funderar jag mycket över mitt kommande arbetsliv, och en aspekt som verkar riktigt jobbig är själva processen man måste gå igenom för att hitta jobb. Det verkar som att oavsett hur duktig student du är så måste du genomgå månadslånga intervjuprocesser, söka 15-100 jobb för att få gå på en enda intervju, och planera hela din studietid för att ägna dig åt saker som "ser bra ut på CV:t". Dessutom verkar många gå direkt från examen till lågavlönade trainee-program istället för normal anställning, vilket känns som ett steg bakåt om man redan pluggat 5 år. (Refererar i mitt fall till folk som pluggar civ-ingenjör).

Detta i kontrast till hur många hävdar att det var förr, där man fick anställning i handen samtidigt som examensdiplomet bara du gick en ok utbildning.

Tror ni att det stora HR/byråkrati maskineriet som gett upphov till dessa tröga anställningsprocesser är här för att stanna, eller kommer samhället och företagen att inse vilket slöseri på pengar och tid detta är och på sikt skala ned på sina HR-avdelningar och göra anställningsprocesserna enklare?

Numera ställs det krav på 2-3 referenser, för olika trainee tjänster.

Varför det krävs 2-3 referenser, hmm, ja…

You do the math.
Citera
2026-01-23, 14:18
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett1En
Antar att HR/Rekryteringstjänsterna har effektiviserats/blivit så billiga att det är ekonomiskt värt att tvinga folk att gå igenom de långa processerna för att filtrera fram ännu bättre kandidater.

Tyvärr tycker jag. Med alla skuggtjänster och timmar man måste lägga för att söka jobb, göra kompetenstest etc. så kan man tycka att det borde vara krav på att företag betalar arbetssökande som lägger tid på deras jobbiga processer...

Fatta hur mycket nyttig tid i samhället HR slösar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in