Citat:
Ursprungligen postat av
CrustyOldAR-10
Tjena!
Som många andra studenter så funderar jag mycket över mitt kommande arbetsliv, och en aspekt som verkar riktigt jobbig är själva processen man måste gå igenom för att hitta jobb. Det verkar som att oavsett hur duktig student du är så måste du genomgå månadslånga intervjuprocesser, söka 15-100 jobb för att få gå på en enda intervju, och planera hela din studietid för att ägna dig åt saker som "ser bra ut på CV:t". Dessutom verkar många gå direkt från examen till lågavlönade trainee-program istället för normal anställning, vilket känns som ett steg bakåt om man redan pluggat 5 år. (Refererar i mitt fall till folk som pluggar civ-ingenjör).
Detta i kontrast till hur många hävdar att det var förr, där man fick anställning i handen samtidigt som examensdiplomet bara du gick en ok utbildning.
Tror ni att det stora HR/byråkrati maskineriet som gett upphov till dessa tröga anställningsprocesser är här för att stanna, eller kommer samhället och företagen att inse vilket slöseri på pengar och tid detta är och på sikt skala ned på sina HR-avdelningar och göra anställningsprocesserna enklare?
Det kommer att dö ut och ändra skepnad i och med AI.
Hela HR-lögnen är ju bara en påhittad marknad i en marknad.
Samtalet och det personliga mötet mellan människor kommer att bli viktigare och viktigare i vissa branscher.
Men nu är allt trams, tyvärr hjälper det ju mindre och mindre att folk pluggar "riktiga saker" som civ-ingenjör, det ligger ju mer och mer på bemanning och trainee-trams.
Någonting kommer att få ge vika snart och AI-riskerar att kicka ner den väggen helt.
Då blir det svårt.