2026-01-20, 11:38
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Tjena!

Som många andra studenter så funderar jag mycket över mitt kommande arbetsliv, och en aspekt som verkar riktigt jobbig är själva processen man måste gå igenom för att hitta jobb. Det verkar som att oavsett hur duktig student du är så måste du genomgå månadslånga intervjuprocesser, söka 15-100 jobb för att få gå på en enda intervju, och planera hela din studietid för att ägna dig åt saker som "ser bra ut på CV:t". Dessutom verkar många gå direkt från examen till lågavlönade trainee-program istället för normal anställning, vilket känns som ett steg bakåt om man redan pluggat 5 år. (Refererar i mitt fall till folk som pluggar civ-ingenjör).

Detta i kontrast till hur många hävdar att det var förr, där man fick anställning i handen samtidigt som examensdiplomet bara du gick en ok utbildning.

Tror ni att det stora HR/byråkrati maskineriet som gett upphov till dessa tröga anställningsprocesser är här för att stanna, eller kommer samhället och företagen att inse vilket slöseri på pengar och tid detta är och på sikt skala ned på sina HR-avdelningar och göra anställningsprocesserna enklare?
Citera
2026-01-20, 11:48
Medlem
Det är arbetsgivarnas marknad nu med så hög arbetslöshet så sök så många jobb du kan.
Citera
2026-01-20, 11:50
Avstängd
kyrkstockens avatar
Ja dom kommer att stanna så länge vi ägnar oss åt feminism.

Hr är en ren skatt på män och hittepåuppgifter till kvinnor för att lyfta dom som grupp. Det får dom att känna sig viktiga. Att de inte uträttar något utan mera förstör spelar mindre roll. Det viktiga är att kvinnor kan förverkliga sig själva.

Man kan inte få bort byråkrati när man väl skapat ett administrativt lager.

De senaste anställningar efter långa processer som jag sett har varit en fullständig katastrof. En av dessa var tom ökänd från media men valdes utav de fantastiskt kompetenta kvinnorna på hr avdelningen. Han var ju lång?
Han kändes ju omedelbart igen av andra anställda som saknade kvinnornas fantastiska kompetens inom hr och anställningar och fick sparken.

Kvinnorna som hr-avdelningen väljer ut är avsevärt bättre än männen som är fullständiga katastrofer. Socialt, kunskapsmässigt.
Antagligen har man ingen inlärd kompetens alls utan hela genren är snömos. Kvinnor kan man antagligen bedöma med instinkt men inte män. Rena djävla lekstugan om man ser till frukten (jag vet ju inte vad man faktiskt lär sig under utbildningen).

Jag gissar att hr har lånat mycket från psykologi. Kanske inte så smart när psykologi är ett av de mest korrumperade ämnena på uni. Över 60% av alla vetenskapliga arbeten inom psykologi ger inte samma resultat när de replikeras.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-01-20 kl. 12:00.
Citera
2026-01-20, 11:51
Medlem
swebarbs avatar
Jag hoppas denna trend dör ut snarast. Löjligt med alla dessa krav för knegarjobb kan man tycka. Bort med skiten.

Förr eller senare kommer det krascha för dom gör mer skada än nytta
Citera
2026-01-20, 12:03
Medlem
JonnyPneumonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tjena!

Som många andra studenter så funderar jag mycket över mitt kommande arbetsliv, och en aspekt som verkar riktigt jobbig är själva processen man måste gå igenom för att hitta jobb. Det verkar som att oavsett hur duktig student du är så måste du genomgå månadslånga intervjuprocesser, söka 15-100 jobb för att få gå på en enda intervju, och planera hela din studietid för att ägna dig åt saker som "ser bra ut på CV:t". Dessutom verkar många gå direkt från examen till lågavlönade trainee-program istället för normal anställning, vilket känns som ett steg bakåt om man redan pluggat 5 år. (Refererar i mitt fall till folk som pluggar civ-ingenjör).

Detta i kontrast till hur många hävdar att det var förr, där man fick anställning i handen samtidigt som examensdiplomet bara du gick en ok utbildning.

Tror ni att det stora HR/byråkrati maskineriet som gett upphov till dessa tröga anställningsprocesser är här för att stanna, eller kommer samhället och företagen att inse vilket slöseri på pengar och tid detta är och på sikt skala ned på sina HR-avdelningar och göra anställningsprocesserna enklare?

Det kommer att dö ut och ändra skepnad i och med AI.

Hela HR-lögnen är ju bara en påhittad marknad i en marknad.

Samtalet och det personliga mötet mellan människor kommer att bli viktigare och viktigare i vissa branscher.

Men nu är allt trams, tyvärr hjälper det ju mindre och mindre att folk pluggar "riktiga saker" som civ-ingenjör, det ligger ju mer och mer på bemanning och trainee-trams.

Någonting kommer att få ge vika snart och AI-riskerar att kicka ner den väggen helt.

Då blir det svårt.
Citera
2026-01-20, 12:21
Medlem
Förmodligen ja. Beror säkert delvis på HR och delvis på organisationerna, samt att samhället också förändrats. Att enbart skylla på HR låter sig inte göras. Företagsledningen är ju med på bollen, och om de anser att processerna är för slöa/skadar deras kompetensförsörjning skulle de sannolikt sätta ner foten.

Dessutom är det arbetsgivarnas marknad för tillfället inom många områden. Nog ger de blanka fan i om någon tycker processen är för krånglig, de har 100+ till i kön som vill ha jobbet.

Själv har jag inte sökt ett jobb på 25 år. Sist jag bytte jobb frågade jag bara om jag kunde få anställning hos dem, och visst, inga problem. Den tiden känns förbi dock. Sonen har däremot aktuell jobbsökarerfarenhet. Trots goda betyg från en attraktiv utbildning var det ett jävla krångel.

Hans erfarenhet var i regel följande: Först ansöker du, sen om du går vidare får du göra ett personlighets- samt iq-test. Därefter ska detta gås igenom och sedan kallas du ev till intervju. Efter intervjun går det 2-3v och sen är det referenstagning om de vill ha dig. Därefter ska en sammanvägning av referenserna+dina meriter göras, sen erbjuds du kanske jobbet. Det jobbet han fick höll på i 3.5 månad från sista ansökningsdatum tills erbjudande, men vad ska man göra? Nyexad och behöver erfarenhet, ingen stark position direkt.
Citera
2026-01-20, 12:25
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyPneumonic
Det kommer att dö ut och ändra skepnad i och med AI.

Hela HR-lögnen är ju bara en påhittad marknad i en marknad.

Samtalet och det personliga mötet mellan människor kommer att bli viktigare och viktigare i vissa branscher.

Men nu är allt trams, tyvärr hjälper det ju mindre och mindre att folk pluggar "riktiga saker" som civ-ingenjör, det ligger ju mer och mer på bemanning och trainee-trams.

Någonting kommer att få ge vika snart och AI-riskerar att kicka ner den väggen helt.

Då blir det svårt.

Är inte risken att AI gör det ännu värre, eftersom man då kan ha automatiserade HR-bottar som inte ens behöver en lön? Jag har redan varit med om intervju med AI_drivna chattbottar...
Citera
2026-01-20, 12:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Tjena!

Har du någon aning om ansvaret en arbetsgivare har för en anställd? Verkar inte så. Ingen vill sitta med Svarte Petter.
Citera
2026-01-20, 12:59
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har du någon aning om ansvaret en arbetsgivare har för en anställd? Verkar inte så. Ingen vill sitta med Svarte Petter.

Har det ändrats de senaste 20 åren lika mycket som anställningskulturen har ändrats?
Citera
2026-01-20, 13:00
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Har det ändrats de senaste 20 åren lika mycket som anställningskulturen har ändrats?
Ja det har det.
Citera
2026-01-20, 13:36
Medlem
JonnyPneumonics avatar
Citat:
Är inte risken att AI gör det ännu värre, eftersom man då kan ha automatiserade HR-bottar som inte ens behöver en lön? Jag har redan varit med om intervju med AI_drivna chattbottar...

Jo det är definitivt en risk.

Troligen kommer AI att haverera hela arbetsmarknaden, men då kommer "ironiskt" nog riktiga människor i vissa branscher att bli högvaluta.
Citera
2026-01-20, 15:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tjena!

Just för nyexade så tror jag att det kommer leva kvar, nyexade är ju generellt inte direkt efterfrågade då arbetsgivare är väldigt fixerade vid erfarenhet, så där kan man kräva att kandidaterna går igenom mastiga processer för att få ett jobb. Plus, är man nyexad så behöver man ju jobb och gör då vad som krävs för att få ett.

För mer erfarna så är det däremot inte särskilt hållbart, det finns en trend nu att även för seniora roller har man extremt omfattande processer men det lär dö ut när kompetensbristen blir alltför stor pga. att man skrämmer bort folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in