2026-01-19, 11:51
Medlem
Hejsan.
Jag blev stelopererad 2022 efter en fallolycka i övergången mellan ländryggen och bröstryggen efter en fraktur i två kotor.
Återhämtningen har varit långsam men direkt efter blev jag djupt deprimerad och tappade mycket av rehabiliteringen.
Har tränat i princip hela mitt liv sedan tidigare. Började redan i 14 års ålder med styrketräning och senare även kickboxning.
Jag är nu 36 år gammal.
Har börjat med mer krävande träning sedan ett halvår tillbaka men upplever känningar i vänster höft men även molande värk och spänningar i ländryggen och korsryggen.
Har även känningar i benvecket.

Problemet är att jag inte har något effektivt sätt att träna tillbaka muskulaturen i korsryggen och undrar om någon här har erfarenhet av samma eller liknande operation, och kan ge mig tips i allmänhet?

Tacksam för svar.
Citera
2026-01-19, 12:00
Medlem
Connykrims avatar
Har du frågat vården? Nån slags rehabiliteringsplan mm?
Citera
2026-01-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke1989
Hejsan.
Jag blev stelopererad 2022 efter en fallolycka i övergången mellan ländryggen och bröstryggen efter en fraktur i två kotor.
Återhämtningen har varit långsam men direkt efter blev jag djupt deprimerad och tappade mycket av rehabiliteringen.
Har tränat i princip hela mitt liv sedan tidigare. Började redan i 14 års ålder med styrketräning och senare även kickboxning.
Jag är nu 36 år gammal.
Har börjat med mer krävande träning sedan ett halvår tillbaka men upplever känningar i vänster höft men även molande värk och spänningar i ländryggen och korsryggen.
Har även känningar i benvecket.

Problemet är att jag inte har något effektivt sätt att träna tillbaka muskulaturen i korsryggen och undrar om någon här har erfarenhet av samma eller liknande operation, och kan ge mig tips i allmänhet?

Tacksam för svar.

Ta kontakt med en fysioterapeut/sjukgymnast du behöver inte ha någon remiss.
Citera
2026-01-19, 13:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Låter precis som du skulle behöva en remiss till en sjukgymnast. Bara att ringa din vårdcentral!
Citera
2026-01-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Låter precis som du skulle behöva en remiss till en sjukgymnast. Bara att ringa din vårdcentral!

Jag går till sjukgymnast men jag tycker inte det är några frågor som besvaras direkt. 😞
Citera
2026-01-19, 14:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke1989
Jag går till sjukgymnast men jag tycker inte det är några frågor som besvaras direkt. 😞

Aj då. Du får tjata.
Citera
2026-01-19, 14:44
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Du kommer inte komma tillbaks till den form du hade. Med tiden accepterar du det.
Citera
2026-01-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Du kommer inte komma tillbaks till den form du hade. Med tiden accepterar du det.

Helt rätt och rimligt råd. Din operation gjordes för att undvika framtida komplikationer men tyvärr blir sedervanliga stel- och dekompressionskirurgier helt bra, och nu har du t o m haft frakturer. Acceptera, lev med smärtan och fortsätt träna. Ger du upp helt och hållet samt går upp i vikt blir allting sämre.
Citera
2026-01-20, 18:54
Medlem
Ja jag kämpar på med viss rädsla för framtiden.
Men jag tror att med rätt träning kan man nog stabilisera bålen och området, och kanske får tillbaka en del.
Är svårt att acceptera när man först nu börjat landa i den nya verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in