2026-01-19, 10:22
Medlem
jennareichs avatar
Möte med familjejurist framgent för att gå igenom livssituation mm. Överväga giftemål,samboavtal eller testamente. Fråga: kan de även begära att få se alla mina bankkonton? Har ett fuckoff-konto i annan bank med mindre summa pengar jag vill hålla hemlig. Kan de se detta konto på något sätt? Brukar de vilja gå in i sina klienterns konton osv för att skapa sig en bild?
Citera
2026-01-19, 10:49
Moderator
tobess avatar
De kan inte se vilka bankkonton du har, och du har ingen skyldighet att uppge dessa. Om någon begär att du ska uppge alla dina tillgångar så svarar du med dom som du är bekväm att dela med dig med.

Vem är det du försöker dölja pengarna för? Din partner?

En familjejurist har tystnadsplikt, så rekommenderar att du berättar det som behövs för att de ska kunna göra sitt jobb, annars är det väl rätt liten poäng med att gå dit till att börja med?
Citera
2026-01-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jennareich
Möte med familjejurist framgent för att gå igenom livssituation mm. Överväga giftemål,samboavtal eller testamente. Fråga: kan de även begära att få se alla mina bankkonton? Har ett fuckoff-konto i annan bank med mindre summa pengar jag vill hålla hemlig. Kan de se detta konto på något sätt? Brukar de vilja gå in i sina klienterns konton osv för att skapa sig en bild?

De kan naturligtvis be om att få se precis vad son helst, men det är upp till dig att säga ja eller nej.

Överväga giftermål och samboavtal? Det finns inget att överväga. Det är irrationellt i det moderna samhället för män att gifta sig, och samboavtal ska alltid skrivas innan ny bostad anskaffas för gemensamt boende.
Citera
2026-01-19, 12:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
kan de även begära att få se alla mina bankkonton?
Begära kan de alltid. Men frågan är om det är relevant.
Citat:
Har ett fuckoff-konto i annan bank med mindre summa pengar jag vill hålla hemlig. Kan de se detta konto på något sätt?
Nej. De har inga möjligheter att se vilka konton du har.

Citat:
Brukar de vilja gå in i sina klienterns konton osv för att skapa sig en bild?
Nej. Finns inga skäl att göra det. Kan vara relevant i frågor om exempelvis skuldsanering eller vissa bidragsansökningar. Ananrs är det främst vid en bouppteckning efter bodelning som man sitter med kontoutdragen. Ska ett visst konto gälla i avtalet behöver kontonumret skrivas dit. I denna omständighet kan det vara relevant att få ut papper rörande det specifika kontot. Men det är i så fall bara för att vara säker på att kontonumret är rätt. Med andra ord inget krav, då det är klientens ansvar att uppgifterna som lämnas är rätt och riktiga.
Citera
2026-01-19, 13:22
Medlem
Vad är nyttan med att besöka en familjejurist, och samtidigt ha en egen agenda körande parallellt?
Citera
2026-01-19, 14:11
Medlem
jennareichs avatar
Tack för alla svar, guld! Och ett fuckoff-konto ska man ALLTID ha.
Citera
2026-01-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vad är nyttan med att besöka en familjejurist, och samtidigt ha en egen agenda körande parallellt?

Trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in