2026-01-21, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Sant. Fy vad surt att få påhälsning av polisen för att någon jävla grannkärring tycker att man är "skum" bara för att man värnar sitt privatliv. Att polisen ens kör på sånt här. Iofs Thaipolisen men jag skulle inte hålla det för omöjligt att svensk polis också skulle kunna hugga på sånt här. Gruppmentalitet och kollektivism är det värsta jag vet. Bara för att man inte vill umgås med det andra slöddret i grannskapet är det inget skäl att bli trakasserad av polisen.

Kan vara rätt irriterande om det konstant luktar braj i din lägenhet för att din granne röker. Sen var det dunkadunka hela natten så jag kunde inte sova. Dock skötte jag det som en man och sade till honom och sen lugnade det ner sig. Ringa polisen är sista utvägen.
Citera
2026-01-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristian65
Tror inte det handlar om att råna grannen.
Men det skulle fort bli din ensak om du ville sälja din condo o alla som kikar på den inte vill buda för att det just stinker röka.
Du må väl förstå att folk som köpt en condo inte vill se priset gå ner.
O visst röka är väl oskyldigt jag skiter i om folk röker på beachen eller ute. Inte min ensak.
MEN om det skulle skrämma bort köpare från min condo ja då er det min ensak o säker de flesta normala håller med mig.

En normal Thaiare ser nog inte så gynsamt på utlännigar som kommer till landet för att svina o skämma ut sig själva.
Klart som fan att de ringer polisen för att bli av med pundaren.

Thailändare brukar vara försiktiga med att blanda in myndigheter. De brukar försöka lös det på andra sätt.

1 Snällt ge hintar till personen att flytta - Ex Tips om bättre ställen att bo, Säga att polisen har kommit förbi (Bra hint att det är dags att flytta. Inte alla turister som fattar)

2 I bland betala personen att flytta eller hjälpa till.

3 Lösa det med inhyrt våld/Kontakta polisen. Det senare gärna om A Säkert bli av med personen permanent B Belöning.

Jag har själv varit med i en by där inhemska knarkare störde. Där samlade byn i hop flyttpengar och de visade även en grop och ett par spadar. Knarkarna tog pengarna. Hua Hin är väl dock mer civiliserat.

Thailändska polisen/rättsvårdande myndigheter har ett officiellt dokument där grannar till de störande objekten kan skriva på att personer stör. Polisens reaktionshastighet beror på mängden personer som skriver under och eller vem som skriver. Högre status ger oftare snabbare reaktioner.

Långsammast reaktion blir om det är polisen själva som indirekt stör genom att de till ex att de är äger den illegala karaoke-baren i grannskapet. Då gäller det hitta någon polis/myndighetsperson/militär som vill ge polisen en näsknäpp. Den vanliga lösningen är dock att polisen hittar ett nytt ställe för sin verksamhet. Polisstationer har brunnit i Thailand.
Citera
2026-01-21, 15:22
Medlem
Och som vanligt ännu en Interpol listad som inte finns med på själva listan.
Citera
2026-01-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Thailändare brukar vara försiktiga med att blanda in myndigheter. De brukar försöka lös det på andra sätt.

1 Snällt ge hintar till personen att flytta - Ex Tips om bättre ställen att bo, Säga att polisen har kommit förbi (Bra hint att det är dags att flytta. Inte alla turister som fattar)

2 I bland betala personen att flytta eller hjälpa till.

3 Lösa det med inhyrt våld/Kontakta polisen. Det senare gärna om A Säkert bli av med personen permanent B Belöning.

Jag har själv varit med i en by där inhemska knarkare störde. Där samlade byn i hop flyttpengar och de visade även en grop och ett par spadar. Knarkarna tog pengarna. Hua Hin är väl dock mer civiliserat.

Thailändska polisen/rättsvårdande myndigheter har ett officiellt dokument där grannar till de störande objekten kan skriva på att personer stör. Polisens reaktionshastighet beror på mängden personer som skriver under och eller vem som skriver. Högre status ger oftare snabbare reaktioner.

Långsammast reaktion blir om det är polisen själva som indirekt stör genom att de till ex att de är äger den illegala karaoke-baren i grannskapet. Då gäller det hitta någon polis/myndighetsperson/militär som vill ge polisen en näsknäpp. Den vanliga lösningen är dock att polisen hittar ett nytt ställe för sin verksamhet. Polisstationer har brunnit i Thailand.

Ganska säker att det är skillnad på en by thai o en stads medelklass thai.
Medelklassen slitit hårt för sina stålar o tänker säker inte låta en pundarviting fucka med deras investering.

Vi kan vrida o vända på detta hur mycket vi vill men jag är rätt säker på att all stads medelklass i asien oavsett vilket land, inte tänker tollerera en viting som röker på o stör.
Har bott de sista 20 åren i asien dock inte thai men ser att de flesta länder har samma princip. sköt dig, respektera vårt sätt så flyter allt ok.
Måste även erkänna att de länder jag bott i så har de väldigt sträng narkotikapolitik så vi slipper eu slödder som kommer för att röka o leva rövare.
Vilket passar mig utmärkt
Citera
2026-01-21, 20:27
Medlem
Citat:
Medelklassen slitit hårt för sina stålar o tänker säker inte låta en pundarviting fucka med deras investering.

Vi kan vrida o vända på detta hur mycket vi vill men jag är rätt säker på att all stads medelklass i asien oavsett vilket land, inte tänker tollerera en viting som röker på o stör.
Har bott de sista 20 åren i asien dock inte thai men ser att de flesta länder har samma princip. sköt dig, respektera vårt sätt så flyter allt ok.
Måste även erkänna att de länder jag bott i så har de väldigt sträng narkotikapolitik så vi slipper eu slödder som kommer för att röka o leva rövare.

Thailand skiljer såg något från de andra sydasiatiska och östasiatiska länderna. Även om de flesta innvånare i länderna inte vill ha direkta konflikter, så är Thailand ledande. Så thailändsk underklass, medelklass och överklass tolererar mer bara för slippa riskera en öppen konflikt. Sen behöver det inte ha bott någon thailändare i huset. Även om thailändare *(boyta) ska vara en majoritet enligt lag.

Thailand har haft extemma droglagar tidigare. Men för några år sedan så i princip avkriminaliserade man cannabisanvänding. Deras fängelser var överfulla av dömda för narkotikainnehav. Dock i början av detta år så stärkte man reglerna något igen.

*Beror lite vad GM bodde i. Condominium, hyreslägenhet eller Lägenhetshotell.

PS Thailändare brukar faktiskt ha känsligare luktsinne än västelänningar
Citera
2026-01-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ingen som känner igen snubben?

I video med ljud så säger dem Mr Aleksander / Alexander sen är efternamnet för otydligt att höra, låter arabiskt när thaien försöker säga det, ryktas vara hemmahörande i Göteborg.
Citera
2026-01-22, 08:21
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haftapparat
I video med ljud så säger dem Mr Aleksander / Alexander sen är efternamnet för otydligt att höra, låter arabiskt när thaien försöker säga det, ryktas vara hemmahörande i Göteborg.
Det finns i tråden vem det är.
(FB) Svensk ”Mr Noah” gripen i Thailand, Hua Hin för storskalig narkotikahandel (2026-01-17)
Citera
2026-01-22, 09:37
Medlem
mearshimers avatar
Citat:

Nu vet jag för lite men ifall han hade köpt en luftrenare skulle problemet ha löst sig själv?
Ni som röker på, hur döljer ni stanken av cannabis för era grannar?
Citera
2026-01-22, 11:04
Medlem
attack-titans avatar
Inte smart. Det kan bli aktuellt med dödsstraff.
Citera
2026-01-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Inte smart. Det kan bli aktuellt med dödsstraff.

Nej
Citera
2026-01-22, 13:33
Medlem
Herregud, så typiskt korkade knarkare. Bryr sig inte ett dugg om grannar som har barn o.s.v. Hoppas det blir 15 år i en sunkig cell som han får dela med 20 andra.
Citera
2026-01-22, 14:18
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Ja det är helt snett och ett primitivt förindustriellt skvallerkärring-beteende. En del tror fortfarande att de utgör grannskapets sammanhållande länk om de bara springer på allt skvaller först och misstänkliggör oliktänkande. Pöbelmentalitet.

Det är ju folk som känner alla och är "vän" med alla ska man akta sig för. Där kan man alltid hitta toxiska ovanor och manipulativt beteende.

Avvikande beteenden har alltid noterats i grupper. I detta fallet betedde sig mannen avvikande för han höll sig undan lagens långa arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in