Citat:
Ursprungligen postat av
kristian65
Tror inte det handlar om att råna grannen.
Men det skulle fort bli din ensak om du ville sälja din condo o alla som kikar på den inte vill buda för att det just stinker röka.
Du må väl förstå att folk som köpt en condo inte vill se priset gå ner.
O visst röka är väl oskyldigt jag skiter i om folk röker på beachen eller ute. Inte min ensak.
MEN om det skulle skrämma bort köpare från min condo ja då er det min ensak o säker de flesta normala håller med mig.
En normal Thaiare ser nog inte så gynsamt på utlännigar som kommer till landet för att svina o skämma ut sig själva.
Klart som fan att de ringer polisen för att bli av med pundaren.
Thailändare brukar vara försiktiga med att blanda in myndigheter. De brukar försöka lös det på andra sätt.
1 Snällt ge hintar till personen att flytta - Ex Tips om bättre ställen att bo, Säga att polisen har kommit förbi (Bra hint att det är dags att flytta. Inte alla turister som fattar)
2 I bland betala personen att flytta eller hjälpa till.
3 Lösa det med inhyrt våld/Kontakta polisen. Det senare gärna om A Säkert bli av med personen permanent B Belöning.
Jag har själv varit med i en by där inhemska knarkare störde. Där samlade byn i hop flyttpengar och de visade även en grop och ett par spadar. Knarkarna tog pengarna. Hua Hin är väl dock mer civiliserat.
Thailändska polisen/rättsvårdande myndigheter har ett officiellt dokument där grannar till de störande objekten kan skriva på att personer stör. Polisens reaktionshastighet beror på mängden personer som skriver under och eller vem som skriver. Högre status ger oftare snabbare reaktioner.
Långsammast reaktion blir om det är polisen själva som indirekt stör genom att de till ex att de är äger den illegala karaoke-baren i grannskapet. Då gäller det hitta någon polis/myndighetsperson/militär som vill ge polisen en näsknäpp. Den vanliga lösningen är dock att polisen hittar ett nytt ställe för sin verksamhet. Polisstationer har brunnit i Thailand.