2026-01-18, 23:39
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du har tittat för mycket på Schindler’s List. Man kan inte vara halvjude, antingen är man jude eller så är man icke jude.
Du är uppenbarligen inte så beläst vad det gäller nazistisk rasteori och raslagstiftning. Det kan man knappast klandra dig för.

Det du främst saknar kunskap kring, tycks vara de så kallade Nürnberglagarna, i synnerhet Riksmedborgarlagen, och Lagen för skydd av det tyska blodet.

Rent juridiskt sett så kunde man bara vara jude (skyldig) eller icke-jude (oskyldig), men vetenskapligt sett så insåg naturligtvis rasteoretikerna att det fanns personer som var blandraser, halvjudar och kvartjudar.

Det löste man genom att bestämma att alla halvjudar räknades som helt judiska, och att alla kvartsjudar räknades som helt tyska.
Mischling (tyska "blandras") betecknade inom nazistisk rasteori och den nazistiska raslagstiftningen en individ av delvis judisk härstamning.

Enligt nazistisk rasideologi skulle Mischlinge av första graden, alltså "halvjudar", jämställas med judar.

Andra gradens Mischlinge, alltså "kvartsjudar", hade i huvudsak samma rättigheter som ariska tyskar, inklusive medborgarskap.

I samtliga fall, inklusive "heljudar", kunde individuella undantag göras, även om detta var ovanligt eller knutet till individens roll för produktionen.

Det förekom flertal fall av Mischlinge som intog ledande positioner, där den mest berömda var Erhard Milch (Mischling av första graden).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mischling

Halvjuden Erhard Milch skulle alltså egentligen ha räknats som jude och rensats ut ur det tyska samhället.
Eftersom halvjuden Erhard Milch var en högt uppsatt militär så fick han dispens som gjorde att han istället räknades som tysk.

En annan känd mischling är Emil Maurice, partimedlem nr 19. i nazistpartiet.

Han var nära vän till Hitler, SS-Oberführer, och riksdagsledamot.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-19 kl. 00:38.
Citera
2026-01-18, 23:41
Medlem
Amazon-mannens avatar
Men vem fan vill ha ett negerbarn 2026?
Låg IQ och ghettomentalitet kommer garanterat, detta ligger ju i generna även om de vuxit upp på Östermalm bland vita..
Citera
2026-01-18, 23:56
Medlem
biupy6ips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Naturligtvis är jag rasistisk. Och jag står för det.
Om jag hade en dotter skulle jag vara emot att hon gifte sig med en muslim eller en rom.
Men inte på grund av ras, utan på grund av mentaliteten.

Jag känner några ”antirasister” som är mycket noga med att deras barn går i skolor där det finns väldigt få eller inga muslimer.
Du exkluderar att din dotter att träffar en kille som har en viss religion eller mentalitet och så säger du att det inte har med ras att göra?

Så du välkomnar din dotter att skapa något med främmande DNA från djungeln som kommer sätta ett stopp för ditt efterföljande släktled att ha några som helst likheter med dig och vad du skapat?

Är verkligen religion och mentalitet mer viktigt för dig i detta sammanhang ?
Citera
2026-01-19, 00:17
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biupy6ip

Är verkligen religion och mentalitet mer viktigt för dig i detta sammanhang ?

Ja.
Kvinnobilden i islam är mycket bakåtsträvande.
Var inte så naiv.

Och naturligtvis har det ingenting med ras att göra, jag skulle också ha något emot det om hon gifte sig med en svensk som konverterat till islam.
Citera
2026-01-19, 00:53
Medlem
biupy6ips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Ja.
Kvinnobilden i islam är mycket bakåtsträvande.
Var inte så naiv.

Och naturligtvis har det ingenting med ras att göra, jag skulle också ha något emot det om hon gifte sig med en svensk som konverterat till islam.

Religion är idéer från en bok. DNA är vad man lämnar efter sig biologiskt.

Är du inte skyldig dina förfäder som skapat dig att åtminstone inte göra dina avkommor oidentiska med dom själva genom att kasta dina vita gener i skräpkorgen?
Citera
2026-01-19, 00:57
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du har tittat för mycket på Schindler’s List. Man kan inte vara halvjude, antingen är man jude eller så är man icke jude.
Vi säger så här, för att det ska bli riktigt enkelt att förstå:

Vad är man, om man har en helt tysk förälder, och en helt judisk förälder?

Då är man halvjude enligt de tyska rasforskarna, men räknades som heljude av tyska rättsväsendet, även om man aldrig identifierat sig som jude.

Likväl så fanns det andra halvjudar, som sökte och beviljades dispens, som gjorde att de räknades som helt tyska istället för helt judiska.

Som sagt så var vissa av dessa halvjudar högt uppsatta nazister och militärer, och säkerligen väldigt rasistiska.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-19 kl. 00:59.
Citera
2026-01-19, 02:25
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biupy6ip
Religion är idéer från en bok. DNA är vad man lämnar efter sig biologiskt.

Är du inte skyldig dina förfäder som skapat dig att åtminstone inte göra dina avkommor oidentiska med dom själva genom att kasta dina vita gener i skräpkorgen?

Jag är inte skyldig någon något.
Mina vita gener är ganska sjuka: närsynthet -13,5, generaliserad ångeststörning
Det finns inget värdefullt där.
Det smartaste jag kan göra är att inte föröka mig alls.
Senast redigerad av Nattvarelser 2026-01-19 kl. 02:30.
Citera
2026-01-19, 02:44
Medlem
Merwinnas avatar
Det är det väl ingen som gör? Ligger med någon från en ras som man avskyr. Varför skulle man göra det? Och än mindre skaffa barn med de generna, såklart.

Det måste vara "the other way round" i så fall, d.v.s. att man inte är rasistisk till att börja med, men sedan BLIR det på grund av alla dåliga erfarenheterna av partnern - och kanske även hans familj och hans vänner tillhörande samma ras. Barn tar också sitt utseende mera efter den färgade än den vita föräldern (dominanta gener), så det kan säkert vara svårare att "förlåta" dem för den dåliga pappan/mamman och se dem som egna individer, än om expartnern skulle ha varit vit och barnen sett ut ungefär som man själv.
Citera
2026-01-19, 02:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
MIn son är ginger. Hans morsa vit.

De är svenskar. Jag är det inte.

Det som sägs tidigare i tråden är Nurnberglagarna. https://www.jewishvirtuallibrary.org/background-and-overview-of-the-nuremberg-laws hur man klassificerades finns på den sidan.

Sen fanns Ehrenarier, det kunde vara vem som helst som tyskarna gillade, även judar.

Japaner, turkar och kroater osv var hedersarier. Kineser var det till de joinade de allierade då de plötsligt inte var det mer.

Så jag är Mischling, dock arier och hedersarier så hade inte haft problem i Hitlertyskland.

Nej men jag ser väl ner på svenskar egentligen, jag tycker det är lite äckligt att han är vit ginger och inte som jag.

Jag är vacker. Han är ginger. Nej men det är en skum känsla.

Jag har funderat en del på dina tidigare inlägg, men nu fick jag förklaringen iallafall.
Senast redigerad av scoremax 2026-01-19 kl. 02:52.
Citera
2026-01-19, 05:19
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag har läst om kvinnor som födde svarta barn under 50/60/70 talets USA, dom fick utstå mycket från samhället både från vita och svarta samhällen. Dom var inte välkomna nånstans. Men likt förbannat så hatade dom sina barn och uttryckte rasism mot dom. Extremt vanligt att den svarta pappan lämnade dom också. Så det kanske är något som påverkar därifrån.
För något halv år sen så såg jag en film från Youtube. Där var en aggressiv rasistisk svart pappa som attackerade sina vita barn, ja dom var mer vita än svarta även om man såg tydligt att dom var mixade. Uttryckte rasism mot dom och deras vita mor. 4 barn, 3 pojkar och tjej, alla var typ gymnasieålder skulle jag tippa.
Han skrämde dom till en början och skulle slå dom men dom slog ned han.

Vad jag inte fattar är om man ogillar någons hudfärg så mycket så varför skaffar man barn eller ligger med någon med annan hudfärg?

Varför tror ni det är så?

Länka till videon.
Citera
2026-01-19, 06:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag har funderat en del på dina tidigare inlägg, men nu fick jag förklaringen iallafall.

Ah visst. Nä men det är en fruktansvärd känsla.

De stora gråtiga ögonen och snabeln. Man kan börja gråta själv för mindre.

Det var ingen som berättade att ungarna skulle bli vita gingers om jag knullade vita brudar.

Ni kan behålla era brudar. Jag vill ha vackra barn som ser ut som jag.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-19 kl. 06:44.
Citera
2026-01-19, 08:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du är uppenbarligen inte så beläst vad det gäller nazistisk rasteori och raslagstiftning. Det kan man knappast klandra dig för.

Det du främst saknar kunskap kring, tycks vara de så kallade Nürnberglagarna, i synnerhet Riksmedborgarlagen, och Lagen för skydd av det tyska blodet.

Rent juridiskt sett så kunde man bara vara jude (skyldig) eller icke-jude (oskyldig), men vetenskapligt sett så insåg naturligtvis rasteoretikerna att det fanns personer som var blandraser, halvjudar och kvartjudar.

Det löste man genom att bestämma att alla halvjudar räknades som helt judiska, och att alla kvartsjudar räknades som helt tyska.
Mischling (tyska "blandras") betecknade inom nazistisk rasteori och den nazistiska raslagstiftningen en individ av delvis judisk härstamning.

Enligt nazistisk rasideologi skulle Mischlinge av första graden, alltså "halvjudar", jämställas med judar.

Andra gradens Mischlinge, alltså "kvartsjudar", hade i huvudsak samma rättigheter som ariska tyskar, inklusive medborgarskap.

I samtliga fall, inklusive "heljudar", kunde individuella undantag göras, även om detta var ovanligt eller knutet till individens roll för produktionen.

Det förekom flertal fall av Mischlinge som intog ledande positioner, där den mest berömda var Erhard Milch (Mischling av första graden).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mischling

Halvjuden Erhard Milch skulle alltså egentligen ha räknats som jude och rensats ut ur det tyska samhället.
Eftersom halvjuden Erhard Milch var en högt uppsatt militär så fick han dispens som gjorde att han istället räknades som tysk.

En annan känd mischling är Emil Maurice, partimedlem nr 19. i nazistpartiet.

Han var nära vän till Hitler, SS-Oberführer, och riksdagsledamot.

ok chatgpt, tack för din info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in