Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Säg att jag har totalt 1 miljon kronor i USDT på en Ledger.
Detta är ett första misstag. USDT kan enkelt frysas genom ett infall från amerikanska myndigheter, som nyligen visades med frysningen av Venezuelas USDT:
https://finance.yahoo.com/news/tether-freezes-182m-usdt-largest-105442400.html?fr=sycsrp_catchall
I något skede kan Tether, i sin iver att vara amerikanska myndigheter till lags, komma att begära att avsändare och mottagare genomgår en KYC för att en transaktion över något lågt tröskelvärde ska få genomföras. Du går skenbart säker med ditt USDT-innehav i nuläget, men detta kan ändras när som helst, kanske när det bildas en ny regering i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Jag har tidigare använt samma Ledger för att föra över pengar till Revolut och olika börser som KuCoin, Kraken och Bybit, så det finns redan en tydlig koppling mellan mig och den Ledgern.
Den omedelbara avsändaradressen får anses vara KYC-befläckad i så fall. Alla USDT som fanns på den adressen skulle jag vara noga med att hålla avskilda från resten av innehavet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Om jag sedan köper en ny Ledger och för över till exempel 5 000 kronor från den första Ledgern till en ny adress på den nya Ledgern, och därefter skickar de pengarna vidare till Revolut – kan Kronofogden eller Skatteverket då spåra detta hela vägen tillbaka till den första Ledgern där resten av pengarna finns? Jag förstår inte riktigt varför de inte skulle kunna göra det.
Du behöver inte en ny Ledger. Däremot borde du skapa flera separata plånböcker på samma Ledger. (Om detta går att göra. Ledger är en av de absolut värsta hårdvaruplånböckerna.) Om du skickar till en ny adress och därefter till Revolut, så kan myndigheterna bara gissa att det är du som skickar till dig själv, vilket ger ett visst skydd, ehuru det är oklart hur långt det räcker och kommer att räcka i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Ett annat sätt att se på det är att Ledger nummer ett fortfarande innehåller 1 miljon kronor, men uppdelat på tio olika USDT-adresser med 100 000 kronor på varje. Om jag i det läget skickar pengar från bara en av adresserna, säg adress D, till Revolut och myndigheterna börjar titta på det kommer de då att kunna se hela innehavet på Ledgern, eller bara saldot och transaktionshistoriken på just adress D?
Om du har allt på adress X nu och sedan delar upp på fem separata adresser, så kommer den som rotar bakåt i blockkedjan se saldot på adress D, och eventuellt misstänka att du även kontrollerar de övriga adresserna. Om du gör uppdelningen i flera omgångar och i god tid innan överföringen till Revolut, så blir det svårare att dra några bestämda slutsatser. Tänk på att även hålla koll på växeladresserna, vilket görs enklast genom uppdelning i helt separata plånböcker (på samma Ledger, om det går).
Tänk också på att alltid ha din VPN påslagen när du pysslar med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Jag har mest ägnat mig åt Monero. Och är inte super hightech på dom andra och det det spåras.
Jag har frågat Chatgpt men han är Mytoman. Och vill inte förlita mig på hans svar.
Bra att du inte litar blint på AI. Här kan du bekanta dig med vad man kan avläsa på Bitcoins blockkedja:
https://mempool.space/sv/