2026-01-19, 18:57
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det beror på om man kör en bra algoritm eller inte. Spotify körde från början Vorbis vill jag minnas, kanske kör de Opus idag. MP3 har de aldrig kört, men t.ex. 96 kbps Vorbis låter bättre än 96 kbps MP3 och 96 kbps Opus låter ännu bättre.
Aha, det tänkte jag inte på faktiskt, det förklarar saken!
Citera
2026-01-19, 21:29
Medlem
RickRozays avatar
Jag har en lossy tolkning av påståendena här men en sak är säker:

FLAC (lossless komprimerat) och WAV (okomprimerat PCM) kan utan problem levereras bit-perfekt över nätverk som Wi-Fi eller 5G.

Huruvida uppspelningen är bit-perfekt beror däremot på att inga omkodningar, resampling eller DSP sker i spelare eller system.
Citera
2026-01-19, 21:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ojdå, du kunde visst ingenting. Gå om skolan och läs en bok om digitalt ljud.

Citat:
Bluetooth 1.2 var specificerat för en överföringshastighet på minst 721 kbit/s.
Bluetooth 2.0 var specificerat för att klara hastigheter upp till 2 Mbit/s
Bluetooth 2.1 kunde klara ända upp till 3 Mbit/s tack vare EDR (Enhanced Data Rate)
Bluetooth 3.0 klarade också 3 Mbit/s och tack vare ett WiFi-protokoll ända upp till 24 Mbit/s
Bluetooth 4.2 var designat för låg energiförbrukning och klarade 1 Mbit/s
Bluetooth 5 använde också låg energi men förbättrade överföringshastigheten till 2 Mbit/s
Så redan BT 2.0 klarar okomprimerad PCM.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

PCM från CD är knappt 1,5 Mbit som du vet (?)
Och om du inte visste så vet du ju när jag berättat.

Vem ska läsa på?

Du vet uppenbarligen inte vad du skriver om.
Citera
2026-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så redan BT 2.0 klarar okomprimerad PCM.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

PCM från CD är knappt 1,5 Mbit som du vet (?)
Och om du inte visste så vet du ju när jag berättat.

Vem ska läsa på?

Du vet uppenbarligen inte vad du skriver om.

Dock har BT fortfarande vissa problem med full lossless p g a bandvidd, inte ens aptX klarar helt lossless, men är nära.

Dock är det från många håll rätt överdrivet att man lätt skulle höra någon direkt skillnad mellan t ex FLAC och komprimerade filer av hög kvalitet, t o m ynka 128 kbps kan låta otroligt bra och svår att skilja från CD original. Helt otroligt egentligen då man ju kapat väck nästan 90% av den ursprungliga datamängden.
Människans sinnen och öron, ögon etc, är jäkligt lättlurade helt enkelt.
Citera
2026-01-20, 00:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Den överförs digitalt i realtid från Spotifys för dig och för mig troligen redan reducerade källa. Tror du på riktigt det innebär att hela analoga ljudvågen bibehålls? Jösses amalia.

Därtill kanske någon ska tala om för dig att det är väldigt lätt att fejka, dvs konvertera till sk ”lossless” format men det betyder inte att ursprungsdatan har samma integritet.

Vet du vad en dataström är? Den approximerar ursprungsdatan för att nå slutdestinationen.

Känner du till viskleken? Låt oss anta Spotify faktist äger losslessdatan. Vilket är 2% chans men vi antar det för din skull.

Förstår du att den datan omöjligen är likadan när den når dina öron, efter datastream + laptop med skitljudkort + 200 krs DAC?

Förstår du detta eller ej? Det kallas placebo min söta vän.
Publicerar du musik på spotify lägger du själv upp wav eller FLAC via ditt konto. Dessa filer tillhandahålls av spotify för konsumenten att ladda ned eller streama, fullformat eller snålkodat. Funkar utmärkt via kabel, wifi eller telefon. Hur du sedan hanterar filen och spelar upp den är din ensak och påverkar såklar resultatet, men filen är vad den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in