Citat:
Ursprungligen postat av
8686
Upptäckte att mina inställningar var satta på automatisk ljudkvalité igår.
Satte på lossless/FLAC och herregud vilken upplevelse. Vartenda ljud i låtar är isolerat och kristallklart, inget ljud tar över det andra.
Höjer du volymen så bibehålls samma balans.
Faktum är att jag har sänkt volymen t.o.m för att det är så ” crispigt” ljud.
Finns det några andra lossless-entusiaster här och vad använder ni för utrustning?
Läste att om man använder Bluetooth så kommer den nedgradera lossless ett snäpp men ändå vara markant högre än 320 kbps.
Någon som vet exakt hur mycket det nedgraderas?
Denna tråd blev som så många andra trådar - pajkastning, hårda ord, arrogans, messerschmitts och störigt…
Whatever, du & jag har våra upplevelser, våra referenser och våra uppfattningar - bra så…
En sak är klar - som lyssnare måste man ha referenser HUR det skall låta i VERKLIGHETEN.
Jag personligen spelar instrument, och dessutom varit på en jäkla massa konserter genom åren, både jazz live i Stockholm och jazz live på Manhattan och Berlin.
Har i övrigt varit på konserter i London och Wien med världens bästa symfoniorkestrar - lägg till detta allt från World Music till punk och heavy metal…
Jag kör uteslutande Tidal HiFi, men jag kör oftast filerna lokalt (nedladdade från Tidal) istället för strömning.
Har laddat ner ca 1500 olika album till Flac - smidigt eftersom strömningstjänsterna helt plötsligt kan plocka bort vissa artister album eller låtar från utbudet.
Avslutningsvis - en bra metod för att rent visuellt se skillnaderna på lossless och MP3 är att ladda in filerna i något ljudredigeringsprogram.
Jag kör in dom i Logic Pro v11 på min Mac (eller min iPad Pro 13-M5) och där enkelt ser hur filerna är ”trasiga” i MP3-versionen.