2026-01-19, 15:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Nej, du kan inte trådlöst skicka ljud utan att förlora delar av ljuddatan. Det som SKULLE kunna vara sant är om nu Spotifys lossless verkligen är lossless (vilket jag uppenbarligen tvivlar på, men låt oss anta att de faktiskt använt LPCM) - i detta fall att de faktiskt delar riktig lossless + man har en helt perfekt bitström som inte komprimerar källan på något sätt, kan du möjligtvis, möjligtvis spela upp en perfekt kopia, dock måste det göras med kabelanslutning och inte trådlöst i naturlig ljudomgivning utan färgad utrustning.

Dock spelar inget av detta roll när 99% av lyssnarna själva förstör ljudet via trådlösa hörlurar eller Logitech högtalare. Det upplevda ljudet av en användare kommer nästan aldrig kunna återspegla ursprungsdatan. De kanske upplever att det låter "bättre", men de kommer aldrig höra något original.
Varför skulle du inte kunna streama FLAC eller LPCM över wifi och behålla det bitperfect? Det är inga jätteströmmar hi talar om. Det går ju att strömma film och ljud i HD (förvisso komprimerat) över wifi, CD-ljud är ju ca 1400 Kbit/sek okomprimerat, varför skulle det inte gå att skicka trådlöst via wifi eller 4G/5G?
Bluetooth har, eller hade, begränsningar, men inte på så låg dataström som 1400 Kbit.

Eller tror du att FLACs lossless är lossy? Du vet att du kan återskapa en bitperfect kopia av din PCM-fil från FLAC? Den heter free LOSSLESS audio codec av en anledning.
Citera
2026-01-19, 16:04
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Upptäckte att mina inställningar var satta på automatisk ljudkvalité igår.

Satte på lossless/FLAC och herregud vilken upplevelse. Vartenda ljud i låtar är isolerat och kristallklart, inget ljud tar över det andra.

Höjer du volymen så bibehålls samma balans.

Faktum är att jag har sänkt volymen t.o.m för att det är så ” crispigt” ljud.

Finns det några andra lossless-entusiaster här och vad använder ni för utrustning?

Läste att om man använder Bluetooth så kommer den nedgradera lossless ett snäpp men ändå vara markant högre än 320 kbps.

Någon som vet exakt hur mycket det nedgraderas?

Denna tråd blev som så många andra trådar - pajkastning, hårda ord, arrogans, messerschmitts och störigt…

Whatever, du & jag har våra upplevelser, våra referenser och våra uppfattningar - bra så…

En sak är klar - som lyssnare måste man ha referenser HUR det skall låta i VERKLIGHETEN.
Jag personligen spelar instrument, och dessutom varit på en jäkla massa konserter genom åren, både jazz live i Stockholm och jazz live på Manhattan och Berlin.

Har i övrigt varit på konserter i London och Wien med världens bästa symfoniorkestrar - lägg till detta allt från World Music till punk och heavy metal…

Jag kör uteslutande Tidal HiFi, men jag kör oftast filerna lokalt (nedladdade från Tidal) istället för strömning.
Har laddat ner ca 1500 olika album till Flac - smidigt eftersom strömningstjänsterna helt plötsligt kan plocka bort vissa artister album eller låtar från utbudet.

Avslutningsvis - en bra metod för att rent visuellt se skillnaderna på lossless och MP3 är att ladda in filerna i något ljudredigeringsprogram.
Jag kör in dom i Logic Pro v11 på min Mac (eller min iPad Pro 13-M5) och där enkelt ser hur filerna är ”trasiga” i MP3-versionen.
Citera
2026-01-19, 16:51
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här vill jag betona en sak…

Det är väldigt vanligt att folk kastar skit på AirPods och inte har klart för sig att det finns olika generationer, och dessutom en PRO-serie, och hävdar att de alla låter bara ”skit”

Detta är en grov överdrift, i alla fall sett till senare års modeller och PRO-serien.
Nu menar jag heller inte att de alla är Guds gåva till trumhinnorna, eller kan matcha t ex STAX elektrostater eller häftigaste Sennheiser, Beyer etc etc. För det gör de inte.

Men, de senare modellerna, särskilt PRO, har faktiskt fått beröm för bra ljud, och förvånansvärt rak frekvenserna etc.

För mig är det ”ploppar” med rejält bra ljud, i relation till hur otroligt smidiga och smarta de är, och med premium ANC för sin storlek. Plus t o m hörselassistans som kompensera frekvenserna till aktuell användares egen hörsel genom att göra ett hörseltest direkt med lurarna.

Hur är lönen från Apple? Betalar dom dig per inlägg? Du behöver inte marknadsföra Apple produkter här. INGEN förnekar att AirPods är en okej lur, allt annat vore skamligt för den hutlösa prislappen på dom. Problemet du har är att tråden handlar om att återge ursprungligt källmaterial i form av lossless, och om du tror att Apple där tillverkat en helt frekvensrak lur i Airpodsen har du fel. De är väldigt färgade och anpassade att kunna säljas till den stora massan, dvs basen och diskanten är upp och ner skruvat på sina ställen och ljudet är inte alls troget till det som spelaren spottar ut. Eller tror du att musikproducenter sitter och gör poplåtar på Airpods?

Är ljudet skit? Är AirPods dåliga lurar? Nä, och det var inte heller det tråden handlade om. Folk köper AirPods drösvis, uppenbarligen är de inte skräp, för en genomsnittlig användare, en användare som inte ens hör skillnad på mp3 och lossless. De är dock, precis som 99% av andra hörlurar inget att lita på när det gäller att naturtroget återge ett neutralt frekvensband. De förvrider ljudet på ett sätt som gör att du knappast ens kan höra skillnad över 192 kbps med. De är att jämföra med bättre Logitech högtalare i öronen - trevliga att lyssna på, men knappast ljudneutrala.

Hörlurar behöver inte heller vara "guds gåva" för att kunna återge ett frekvensband neutralt, men ja, vi bör nog prata om i alla fall något i stil med Sennheiser HD600 kopplat till en vetenskapligt beprövad DAC med rätt drivrutin på datorn. Inte en jeppe med Airpods och en iphone i handen med Spotify appen och "ey bro fr fr det är lossless ja svär"
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 17:05.
Citera
2026-01-19, 16:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Definitionen kommer från länken du själv kom med. "Lossless refers to a method of data compression".

Herregud till att vara otrevlig och fientlig. Försöker bara förstå vad du menar.

Jag har överfört filer via blåtand också, med perfekt resultat.

Klart du kan ÖVERFÖRA filer. Ingen sa något annat. Detta handlar om påståendet att du kan lita på lossless vid streaming och uppspelning av ljud, dvs du lyssnar medans servern överför det till dig. Där skulle bara en galning lita på att signalen inte blivit komprimerad eller PCM:ad. Teoretiskt går det med rätt uppkoppling, och som sagt, om Spotify gör detta all eloge till dom.

Tro bara inte att du med blåtandlurar får lyssna på samma ljudvåg som en WAV från en CD-spelare med traditionella sladdlurar. Det kan trådlöst aldrig slå.
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 17:00.
Citera
2026-01-19, 16:57
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför skulle du inte kunna streama FLAC eller LPCM över wifi och behålla det bitperfect? Det är inga jätteströmmar hi talar om. Det går ju att strömma film och ljud i HD (förvisso komprimerat) över wifi, CD-ljud är ju ca 1400 Kbit/sek okomprimerat, varför skulle det inte gå att skicka trådlöst via wifi eller 4G/5G?
Bluetooth har, eller hade, begränsningar, men inte på så låg dataström som 1400 Kbit.

Eller tror du att FLACs lossless är lossy? Du vet att du kan återskapa en bitperfect kopia av din PCM-fil från FLAC? Den heter free LOSSLESS audio codec av en anledning.

Det kan du väl, i teorin. Men hur spelar du upp den? För det folk pratar om här inne är blåtandlurar kopplat till en app. Det är inte källmaterialet som öronen hör i det scenariot. Och sen - hur många lyssnare har perfekt bitströmmar? Troligtvis väldigt få. Tror du streaming föredrar tid framför kvalitet? För det gör dom. Bitströmen reduceras automatiskt om uppkopplingen strular. Så även om du har en perfekt ström garanterar det ingenting om nästa sekund där kanske uppkopplingen strular. Givetvis är det alltid bäst för ljudkvaliteten att äga källmaterialet och spela upp det utan att använda trådlöst trams.

Men även om vi utgår från en perfekt bitström ändras inte faktumet att majoriteten skjuter sig själva i foten redan i val av ljuddrivrutin, ljudkort, DAC, hörlurar, ljudenhet eller högtalare. 99% av lyssnare vet inte ens vad de gör när de spelar upp musik. Till och med de som köper DACs har ingen aning, de går till Clas Ohlson betalar 299 och tror nu "musiken låter bättre". Ytterst få vet, och de använder inte Blåtand för att lyssna på Spotify som neandertalarna i den här tråden.

Det spelar egentligen ingen roll - du kan ha din perfekta bitström. Spelar noll roll när signalen ändå förstörs av slutanvändarens sketna ljudanläggning.
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 17:29.
Citera
2026-01-19, 17:15
Medlem
Citat:
Klart du kan ÖVERFÖRA filer. Ingen sa något annat. Detta handlar om påståendet att du kan lita på lossless vid streaming, dvs du lyssnar medans servern överför det till dig. Där skulle bara en galning lita på att signalen inte blivit komprimerad eller PCM:ad. Teoretiskt går det med rätt uppkoppling, men tro inte att du med blåtandlurar får lyssna på samma ljudvåg som en WAV från en CD-spelare med traditionella sladdlurar. Det kan trådlöst aldrig slå.
Ja, jag har aldrig ifrågasatt att det blir så i praktiken i de allra flesta fall. Det jag reagerade på var vissa kategoriska påståenden du gjorde som tydde på att du menade att det är fundamentalt omöjligt att streama utan förluster, vilket helt enkelt inte är sant.

Och så det där med att lossless och lossy formats skulle ha något med det analoga att göra. Har aldrig hört någon prata om sådan format i den analoga världen någonsin.
Citera
2026-01-19, 17:21
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja, jag har aldrig ifrågasatt att det blir så i praktiken i de allra flesta fall. Det jag reagerade på var vissa kategoriska påståenden du gjorde som tydde på att du menade att det är fundamentalt omöjligt att streama utan förluster, vilket helt enkelt inte är sant.

Och så det där med att lossless och lossy formats skulle ha något med det analoga att göra. Har aldrig hört någon prata om sådan format i den analoga världen någonsin.

Det kan ha väldigt mycket med det analoga att göra. Ljud är nämligen analogt när det spelas in. Ljudvågorna bokstavligen vibrerar trumhinnan till att få oss att uppfatta ljud. Instrument skapar analoga ljudsignaler. Så mycket mer analogt blir det inte.

Har du spelat in tex en gitarr, vill du givetvis att så mycket av det analoga ljudet ska kunna återskapas analogt i din högtalare. Då är överföringen av ljudkedjan helt avgörande för hur kvaliteten på ljudet som når dina öron är.

Sound itself is inherently analog, meaning it's a continuous wave of pressure variations in the air, perfectly mirrored by physical vibrations in media like vinyl grooves or magnetic tape, unlike digital sound which approximates these waves with discrete numbers (samples). Analog audio captures this continuous waveform directly, offering a rich, textured sound often described as "warm," while digital converts it to 0s and 1s, allowing for easier storage and manipulation but sometimes losing subtle nuances.
Citera
2026-01-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej de suger.
Apple är ytterst medvetna om att i princip ingen kommer kunna dra nytta av formatet, men det kostar den inget att erbjuda kunderna något de upplever som bättre. Att det faktisk ÄR bättre är ovidkommande eftersom kunden ändå inte har utrustning att nyttja den extra datan.

Varför skulle kunden inte kunden kunna ha utrustning för att nyttja den extra datan….?
Citera
2026-01-19, 17:35
Medlem
Citat:
Det kan ha väldigt mycket med det analoga att göra. Ljud är nämligen analogt när det spelas in. Ljudvågorna bokstavligen vibrerar trumhinnan till att få oss att uppfatta ljud. Instrument skapar analoga ljudsignaler. Så mycket mer analogt blir det inte.

Har du spelat in tex en gitarr, vill du givetvis att så mycket av det analoga ljudet ska kunna återskapas analogt i din högtalare. Då är överföringen av ljudkedjan helt avgörande för hur kvaliteten på ljudet som når dina öron är.

Sound itself is inherently analog, meaning it's a continuous wave of pressure variations in the air, perfectly mirrored by physical vibrations in media like vinyl grooves or magnetic tape, unlike digital sound which approximates these waves with discrete numbers (samples). Analog audio captures this continuous waveform directly, offering a rich, textured sound often described as "warm," while digital converts it to 0s and 1s, allowing for easier storage and manipulation but sometimes losing subtle nuances.
Jo, jag vet allt det där. Men det har inget med lossless och lossy format att göra. Det är ett relevant begrepp när det kommer till komprimering. Inte när det kommer till att spela in ljud och spara det digitalt.
Citera
2026-01-19, 17:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det kan du väl, i teorin. Men hur spelar du upp den? För det folk pratar om här inne är blåtandlurar kopplat till en app. Det är inte källmaterialet som öronen hör i det scenariot. Och sen - hur många lyssnare har perfekt bitströmmar? Troligtvis väldigt få. Tror du streaming föredrar tid framför kvalitet? För det gör dom. Bitströmen reduceras automatiskt om uppkopplingen strular. Så även om du har en perfekt ström garanterar det ingenting om nästa sekund där kanske uppkopplingen strular. Givetvis är det alltid bäst för ljudkvaliteten att äga källmaterialet och spela upp det utan att använda trådlöst trams.

Men även om vi utgår från en perfekt bitström ändras inte faktumet att majoriteten skjuter sig själva i foten redan i val av ljuddrivrutin, ljudkort, DAC, hörlurar, ljudenhet eller högtalare. 99% av lyssnare vet inte ens vad de gör när de spelar upp musik. Till och med de som köper DACs har ingen aning, de går till Clas Ohlson betalar 299 och tror nu "musiken låter bättre". Ytterst få vet, och de använder inte Blåtand för att lyssna på Spotify som neandertalarna i den här tråden.

Det spelar egentligen ingen roll - du kan ha din perfekta bitström. Spelar noll roll när signalen ändå förstörs av slutanvändarens sketna ljudanläggning.
Så du svarade inte på vad jag skrev. För svårt? Eller vet du inte vad du pratar om?
Dataöverföring är inte rocket science, det är etablerad funktion sedan länge. Att överföra filer digitalt utan att missa en bit görs hela tiden. Ingen skillnad om bitarna är ljud.
Citera
2026-01-19, 17:48
Medlem
Citat:
Hur är lönen från Apple? Betalar dom dig per inlägg? Du behöver inte marknadsföra Apple produkter här. INGEN förnekar att AirPods är en okej lur, allt annat vore skamligt för den hutlösa prislappen på dom. Problemet du har är att tråden handlar om att återge ursprungligt källmaterial i form av lossless, och om du tror att Apple där tillverkat en helt frekvensrak lur i Airpodsen har du fel. De är väldigt färgade och anpassade att kunna säljas till den stora massan, dvs basen och diskanten är upp och ner skruvat på sina ställen och ljudet är inte alls troget till det som spelaren spottar ut. Eller tror du att musikproducenter sitter och gör poplåtar på Airpods?

Är ljudet skit? Är AirPods dåliga lurar? Nä, och det var inte heller det tråden handlade om. Folk köper AirPods drösvis, uppenbarligen är de inte skräp, för en genomsnittlig användare, en användare som inte ens hör skillnad på mp3 och lossless. De är dock, precis som 99% av andra hörlurar inget att lita på när det gäller att naturtroget återge ett neutralt frekvensband. De förvrider ljudet på ett sätt som gör att du knappast ens kan höra skillnad över 192 kbps med. De är att jämföra med bättre Logitech högtalare i öronen - trevliga att lyssna på, men knappast ljudneutrala.

Hörlurar behöver inte heller vara "guds gåva" för att kunna återge ett frekvensband neutralt, men ja, vi bör nog prata om i alla fall något i stil med Sennheiser HD600 kopplat till en vetenskapligt beprövad DAC med rätt drivrutin på datorn. Inte en jeppe med Airpods och en iphone i handen med Spotify appen och "ey bro fr fr det är lossless ja svär"

Jösses….
Var påstod jag att AirPods var ”en helt frekvensrak lur”….? Kan du vänligen citera….?

Jag haft ett hifiintresse sedan 70talet, och lyssnat med flertalet påkostade lurar från t ex Kenwood, Sennheiser, Stax, Beyer Dynamic, Koss, Etymotic.

Jag heller inte påstått att jag eller nån annan inte kan höra skillnad på Lossless eller MP3 etc, bara att det oftast inte alls är så lätt som audiofiler försöker påstå att det alltid skulle vara. Men de påstår ju att de lekandes lätt hör skillnad på t ex högtalarkablar, nätkablar, signalkablar etc. Men klarar generellt sett inte att styrka det i blindtester.
Det är en satans massa ”religion” i ljudhobbyn…

Sen är inte ljudet alls väldigt färgat från alla AirPods, ju nyare desto bättre, och PRO är helt ok för ändamålet.
Kolla gärna upp seriösa mätningar de senaste, de är inte så dåliga som du vill påstå.
Citera
2026-01-19, 18:43
Medlem
Nestor Xs avatar
Bluetooth är en begränsning. Så länge inte bluetooth samt passande trådlösa hörlurar uppgraderas till någon ny standard kommer nuvarande standard inte klara av att strömma musik lossless.
Däremot med trådanslutna hörlurar finns ingen sådan begränsning så om bara den digitala källan blir omvandlad till analogt ljud fungerar det bra att lyssna med den högsta upplösning som den strömmande tjänsten tillåter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in