Du har lite ont om källor så jag hjälper till.
Citat:
Ursprungligen postat av
enok71
Ukrainas utrikespolitiska talesperson är ju en AI-bot sedan ett år.
Du menar Viktoria Shi. Se
https://www.tv4.se/artikel/2YqQ9rPF2nLhN9JG2fNxl4/haer-framtraeder-nya-talespersonen-som-ska-spara-tid-och-resurser?utm_source=chatgpt.com . Den säger att själva uttalandena kommer fortfarande vara "skrivna och verifierade av riktiga människor".
Citat:
Ursprungligen postat av
enok71
Svenska lagförslag hade misstänkt stora stycken till synes klippta från olika online-källor.
Du syftar på:
https://www.tv4.se/artikel/53yGGN760eqbD5e7eeXCZ7/sa-vanligt-aer-det-att-riksdagsledamoeter-plagierar-texter . Automatisk AI-detektering har svårt att avgöra om någon bara har förbättrat språket eller faktiskt låtit AI:n generera texten. Men jurister granskar texten innan den är färdig, och jag tycker det är bra att en del oklarheter kan elemineras redan av AI:n, motsägelser undviks och ovanliga/märkliga lagar harmoniseras med mer etablerade lagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
enok71
Det har diskuterats att olika TV-tal av både Biden och Trump när de sitter vid sitt arbetsbord i vita huset varit AI-genererad video. Men själva politiska och militära strategin och taktiken då?
Det hittar jag inget stöd för. Annat än deep fakes. Har du källa?
Citat:
Ursprungligen postat av
enok71
Men själva politiska och militära strategin och taktiken då?
Om du med AI menar LLM-baserade tjänster, så är de mycket bra på språk men killgissar friskt vid långsiktiga strategifrågor där det inte finns ett säkert facit. På samma sätt som att de itne kan spela schack eller förutspå väder.
Det finns även väldigt smal AI som kan simulera sannolika följder av olika politiska och militära strategier och räkna ut vad som är den optimala handlingen på lång sikt. T.ex. spelteoretiska simuleringar, multi-agent-konfliktmodeller, ekonomiska konflikter (handel, sanktioner) och militära wargames. Jag tror att det fortfarande kräver att man kan uttrycka problemställningen och antagnaden rätt formalistiskt som ett matematisk problem, och tillhandahålla rätt data. Trumpregeringen skulle aldrig klara av det, och föraktar de forskare som är experter på detta.
Dagens LLM-baserade tänster kan visserligen generera och köra programkod som gör enkla sådanna beräkningar. Men det kräver mycket mänsklig guidning av experter, och tar därför lång tid. Dagens generativa AI kan inte forska särskilt självständigt. AI-assisterad kodning är bara lite effektivare än icke AI-assisterade experter än så länge.