Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Du kan inte förtidspensionera dig genom att utöka bolånet, din pajas.
Du har ännu inte förstått hur det fungerar.
Ta såhär jag har en betald bostad, Bankerna spår att bostadsmarknaden kommer öka med 4 till 6% under 2026 till 2027, dvs man räknar på hela bostadens värde oavsett om den är belånad eller inte.
Dvs om jag håller just under vad grannen sålde för, dvs 2 veckor sedan 2,8 milj drygt sålde dom för.
Tar du då en 4% värdeökning på bostaden handlar det om 9333kr/månad eller 112000kr/år ökar bostaden i värde under 2026, dvs samma som börsen.
Sedan kan jag belåna bostaden genom att avgiften är så låg gentemot en likande hyresrätt o ändå hamna på en billigare eller lika månadskostnad beroende på hur mycket jag belånar bostaden.
Går börsen upp 4% likt bostaden ökar med 4% med enbart 1 milj placerat av lånade pengar handlar det om 3333kr/månad
Tillsammans handlar det om 12666kr per månad som det totala placerade ökar på enbart 4% ökning, börs som bostaden.
Tänk jag har 13 år kvar till pension om det kommer handla om 67år när den dagen kommer.
Så kan du räkna ut vad man teoretiskt tjänat på både ägd bostad som placerat lågt lån.
Gå i pension kan jag nog göra i förtid just för det handlar om dubbel placering. sedan får man ha lån även om man blir pensionär, kan vara svårare o ta ett lån efter pension, men gör man det ett bra tag innan inga problem.