2026-01-17, 10:05
Medlem
Å hur får de pengar? Lite provocerande skrivet kanske. Men får upp mycket flöden på 20-25 åringar som är ute och reser i t ex Sydamerika och Asien, vill ha någon och resa med från början , är borta några månader och spontant drar hit och dit och ibland byter resesällskap under vägen. Vill träffa nån ny å resa med eller mötas nånstans. Låter väldigt soft men de kan knappast tagit ledigt från jobb eller utbildning så länge. Hur finansieras det? Jag var ledig nästan 4 mån då jag var ung och reste. Men kunde spara och ta ut dubbla semestrar och fick lön hela tiden. Det går ju inte idag. Har nån idé’ man kanske jobbat extra under gymnasietid och tar ett sabbatsår innan man t ex börjar universitet. Men då borde man vara 19-20 år. De flesta är nåt år äldre. Missförstå mig inte. Jag tycker det verkar kul men ingen i mina barns umgängeskrets har gjort så. Utan det har varit studier och jobb.I dag med hög ungdomsarbetslöshet verkar det lite obetänksamt inte prioritera utbildning fullt ut. Samt du behöver pengar för framtida boende. Resandet går inte riktigt ihop med verkligheten. Tror inte föräldrar heller; jamen visst Fia eller Jocke, här har du 40t till resor. Noterat att det överlag är svenska yngre ej invandrarungdomar som reser på detta sättet. Upplys mig!
Senast redigerad av DrGiggles 2026-01-17 kl. 10:12.
Citera
2026-01-17, 10:12
Medlem
Man ska nog vara medveten om att det som syns på sociala medier inte är en exakt spegling av verkligheten. Större delen av åldersgruppen du nämner har inte pengar för långresor.

Sen är det väl en klassisk influencergrej att ta med flera outfits och sen ta bilder på samma plats men ur olika vinklar och sprida publiceringen över tid så att man ser ut att resa mer än vad man gör.

//Gammal bitter 45+ man.
Citera
2026-01-17, 10:12
Medlem
Jag vet att det var vanligt tidigare att rensa fisk i Norge
För att kunna resa några månader
Citera
2026-01-17, 10:16
Medlem
Haha, så kanske det är, AI skapade bilder
Citera
2026-01-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Jag vet att det var vanligt tidigare att rensa fisk i Norge
För att kunna resa några månader

Ja, det var vanligt på 1990-talet redan.
Citera
2026-01-17, 10:20
Medlem
laughingducks avatar
Hur folk har råd är ju högst individuellt.🤔.
Citera
2026-01-17, 10:24
Avstängd
Inte noterat att det finns grupper i Sverige som har väldigt gott om pengar?
Citera
2026-01-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Å hur får de pengar? Lite provocerande skrivet kanske. Men får upp mycket flöden på 20-25 åringar som är ute och reser i t ex Sydamerika och Asien, vill ha någon och resa med från början , är borta några månader och spontant drar hit och dit och ibland byter resesällskap under vägen. Vill träffa nån ny å resa med eller mötas nånstans. Låter väldigt soft men de kan knappast tagit ledigt från jobb eller utbildning så länge. Hur finansieras det? Jag var ledig nästan 4 mån då jag var ung och reste. Men kunde spara och ta ut dubbla semestrar och fick lön hela tiden. Det går ju inte idag. Har nån idé’ man kanske jobbat extra under gymnasietid och tar ett sabbatsår innan man t ex börjar universitet. Men då borde man vara 19-20 år. De flesta är nåt år äldre. Missförstå mig inte. Jag tycker det verkar kul men ingen i mina barns umgängeskrets har gjort så. Utan det har varit studier och jobb.I dag med hög ungdomsarbetslöshet verkar det lite obetänksamt inte prioritera utbildning fullt ut. Samt du behöver pengar för framtida boende. Resandet går inte riktigt ihop med verkligheten. Tror inte föräldrar heller; jamen visst Fia eller Jocke, här har du 40t till resor. Noterat att det överlag är svenska yngre ej invandrarungdomar som reser på detta sättet. Upplys mig!

Det gjorde ungdomarna förr i tiden också inget konstigt med det.
Citera
2026-01-17, 11:32
Medlem
Ja, men det var ju en heelt annan arbetsmarknad och bostadsläge då. Du kunde ju få jobb via telesamtal utan ens intervju. Ingen HR o tester. Dvs var du inte skarpaste kniven i lådan så kunde du glida fram ändå.
Citera
2026-01-17, 11:48
Medlem
Det finns inga fasta jobb för ungdomar idag, därför kan de bara packa och sticka. De jobbar på timmar, sparar pengar, bor hos mor och far och sen reser de iväg.
Citera
2026-01-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

40000kr är inte några stora pengar. Det jobbar man ihop på ett sommarlov. Vad är detta för tråd ens?
Citera
2026-01-18, 00:35
Medlem
Telefons avatar
Relativt billigt att flyga, framförallt om man är flexibel (inga lov eller semestertider att ta hänsyn till), sen brukar de bo på vandrarhem för typ 100 kr/natten. Inga problem att ta en månad i ett lite billigare land för en totalkostnad på 30-40 k.

Bor man hemma eller väldigt billigt är det enkelt att spara ihop lite pengar, även med ett jobb som kanske inte är enormt välbetalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in