2026-01-15, 22:41
Medlem
Generalanderssons avatar
Allright, jag hade en hellre dålig dag på jobbet i dag - eftersom ett köpekontrakt på 2,4 miljoner SEK gick åt skogen praktiskt taget i sista minuten.

Är säljare av tunga av fordon, och i bland händer det att jag och säljaren av ett visst annat märke hamnar i budgivningar. Är exakt detta som har pågått under de senaste 2-3 veckorna, har fuckings jobbat arslet av mig för att övertyga den här lastbilsägaren att handla bil av mig. Och jag trodde ett tag att affären var i hamn, eftersom han ringde mig igen förra veckan och förklarade att han ville handla av mig - och därför så ble vi överrens om att jag skulle komma hem till honom om lördag där vi skulle slutföra affären.

Hur bilen skulle byggas, pris osv var redan 95% klart, så det enda som återstod var egentligen att han signade under köpekontrakten, vilket han gjorde. Och f.o.m måndag så har jag spenderat flera timmar på att rita bilen, ha regelbunden kontakt med allt från fabriken, påbyggnader+++

Men i dag så ringde han igen och förklarade att han önskade avbryta beställningen, eftersom han hade fått ett bättre erbjudande från en annan säljare av ett annat märke. Jag förklarade för honom att han inte kan bryta ett köpekontrakt på det här viset, samt att bilen är redan beställt. Ängerätten var iofs på 14 dagar, dock så trodde jag allt att en någonlunda erfaren åkeriägare var lite smartare och proffsigare av sig än det här.

Är bara så in i helvetes surt att gå miste om en affär på det här viset. Givetvis så blev jag förbannad på gubben, och vi hamnade i en "liten" diskussion.

Men varför är så kan kunder vara så otroligt oproffsiga av sig, coh stocka om korten sådär helt utan vidare?
Citera
2026-01-15, 22:49
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Allright, jag hade en hellre dålig dag på jobbet i dag - eftersom ett köpekontrakt på 2,4 miljoner SEK gick åt skogen praktiskt taget i sista minuten.

Är säljare av tunga av fordon, och i bland händer det att jag och säljaren av ett visst annat märke hamnar i budgivningar. Är exakt detta som har pågått under de senaste 2-3 veckorna, har fuckings jobbat arslet av mig för att övertyga den här lastbilsägaren att handla bil av mig. Och jag trodde ett tag att affären var i hamn, eftersom han ringde mig igen förra veckan och förklarade att han ville handla av mig - och därför så ble vi överrens om att jag skulle komma hem till honom om lördag där vi skulle slutföra affären.

Hur bilen skulle byggas, pris osv var redan 95% klart, så det enda som återstod var egentligen att han signade under köpekontrakten, vilket han gjorde. Och f.o.m måndag så har jag spenderat flera timmar på att rita bilen, ha regelbunden kontakt med allt från fabriken, påbyggnader+++

Men i dag så ringde han igen och förklarade att han önskade avbryta beställningen, eftersom han hade fått ett bättre erbjudande från en annan säljare av ett annat märke. Jag förklarade för honom att han inte kan bryta ett köpekontrakt på det här viset, samt att bilen är redan beställt. Ängerätten var iofs på 14 dagar, dock så trodde jag allt att en någonlunda erfaren åkeriägare var lite smartare och proffsigare av sig än det här.

Är bara så in i helvetes surt att gå miste om en affär på det här viset. Givetvis så blev jag förbannad på gubben, och vi hamnade i en "liten" diskussion.

Men varför är så kan kunder vara så otroligt oproffsiga av sig, coh stocka om korten sådär helt utan vidare?

Du får sälja lite bättre.

Tex- Vad fick du för erbjudande / pris?
Vänta lite ska se vad jag kan göra , så lägger du ett pris under

Det gjorde garanterat den andra säljaren

Och ta inte jobbet personligt, är bara ett jobb
Citera
2026-01-15, 23:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du får sälja lite bättre.

Tex- Vad fick du för erbjudande / pris?
Vänta lite ska se vad jag kan göra , så lägger du ett pris under

Det gjorde garanterat den andra säljaren

Och ta inte jobbet personligt, är bara ett jobb
Jag vågar påstå att jag är en rätt dyktig och framgångsrik säljare.

Du missuppfattar; Han förklarade plötsligt att han ville avbryta köpekontrakten, och att han hade bestämt sig att handla med en annan säljare av ett annat märke istället. Dvs. att affären var över.

Och jag tar det inte personligt, blir bara lite förvånad över hur sanslöst oproffsiga vissa människor kan vara. Dock så ska jag aldrig offra en enda sekund på att försöka sälja bilar till den här åkeriägaren i framtiden.
Citera
2026-01-15, 23:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

jag beklagar naturligtvis den förlorade affären.
det var mycket pengar och en stor delav årets budget. Som tur återstår 11 månader på året.
Kunden var dock inte oproffsig utan följde avtalet till 100%
Du var däremot oprofessionell som tyckte dig kunna börja producera på en order som inte var 100 %-igt klar.
Nästa gång skall du fråga å vara lite mer konkret i avslutet om det går?
Får jag fråga varför det är 14 dagars ångerrätt?
Ville kunden ha den klausulen med eller har ni det som standard?
Ta bort den i så fall genast.
Citera
2026-01-15, 23:14
Medlem
Citat:

Du missuppfattar; Han förklarade plötsligt att han ville avbryta köpekontrakten, och att han hade bestämt sig att handla med en annan säljare av ett annat märke istället. Dvs. att affären var över.

Och jag tar det inte personligt, blir bara lite förvånad över hur sanslöst oproffsiga vissa människor kan vara. Dock så ska jag aldrig offra en enda sekund på att försöka sälja bilar till den här åkeriägaren i framtiden.

Är väl inget oproffsigt med det, han fick ett bättre bud.

Han hittar nog någon annan att köpa av, men du har tappat en kund permanent, så loodern med stort L är är du i det här fallet.

Hade DU varit proffsig hade du artigt ställt lite frågor om vad som gjorde att han ändrade sig, tacka för samtalet och önska honom åter nästa gång så ska du fixa ett ännu bättre bud.

Att som säljare hålla på med att svartlista framtida kunder är ju bara korkat.

Men bra för din konkurrent.
Citera
2026-01-15, 23:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
14-dagars ångerrätt gäller väl inte specialbeställda varor?
Citera
2026-01-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
14-dagars ångerrätt gäller väl inte specialbeställda varor?

Gäller det ens per default när det gäller B2B? Isf vad är det som reglerar det? Det enda jag känner till som ger ångerrätten är distansavtalslagen och den reglerar ju B2C och är knappast tillämpligt här.
Citera
2026-01-16, 06:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Han hade ju ångerrätt på 14 dagar så affären var ju egentligen inte klar.

Men visst är det frustrerande och irriterande. I såna situationer brukar jag svara med att jag förstår och att vi avbryter. Jag beter mig så att kunden blir lite ”lättad” av hur bra jag tar det. För det är det han kommer minnas sen när han får problem med nåt hos den andra leverantören. Mina kunder kan hitta likvärdiga produkter hos andra men de ska aldrig hitta samma servicegrad är mitt mantra. Det gör att de flesta kommer tillbaka.
Citera
2026-01-16, 06:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Gäller det ens per default när det gäller B2B? Isf vad är det som reglerar det? Det enda jag känner till som ger ångerrätten är distansavtalslagen och den reglerar ju B2C och är knappast tillämpligt här.

Som säljare kan man ju ange vad man vill i avtalet. Det kan vara en branschstandard. ”Andra leverantörer har det och då måste vi med”. Men TS får återkomma i frågan.
Citera
2026-01-16, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Som säljare kan man ju ange vad man vill i avtalet. Det kan vara en branschstandard. ”Andra leverantörer har det och då måste vi med”. Men TS får återkomma i frågan.

Men då har det ju med eventuell branchstandard det är frågan om och har då med nödvändighet inte något med huruvida det är specialbeställningar eller inte.
Citera
2026-01-16, 06:52
Medlem
Citat:

Frågan är dock om du faktiskt är speciellt duktig? Det du berättar tyder ju inte så mycket på det utan det låter mer som att du bara är lite sur för att du förlorade på upploppet.

En fråga som hänger lite i luften är varför där är 14 dagars ångerrätt? Och varför du inte verkar ha varit medveten om det. Är där det så borde man ju rimligen också ta höjd för det och att inte ta ut segern i förskott som du verkar ha gjort (lite som en löpare som stannar upp och tar emot publikens jubel på upploppet och blir omsprungen)
Citera
2026-01-16, 08:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Sen finns det ju kunder som redan bestämt sig för att handla av andra och använder ens offert som något och förhandla med. När jag upptäcker det brukar jag motverka genom att ”ta i” på offerten. Men det är svårt att veta.

I det här fallet så verkar det ju faktiskt som köparen tänkte genomföra affären men att den andra säljaren dumpat priset på sin första offert bara för att få affären. Sånt händer ju också men tråkigt för alla inblandade för det sänker värdet på själva varan rent långsiktigt.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-01-16 kl. 08:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in