2026-05-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Hur kan man ha mage att skylla på banken när man väljer att skaffa åtta barn, skiter i att vara med i a-kassan och dessutom inte kunde ta ”vanligt” lån pga betalningsanmärkningar utan fick ta bluestep?

Barnen är det synd om, inte en 62-åring utan konsekvenstänk. Varför skaffa fler barn när man är 58? Och en hund verkar de också ha, knappast gratis även om jag tyvärr misstänker att de inte betalat försäkring på den.

Att barnen hamnar i familjehem är ju enbart föräldrarnas fel.
Ja det skulle vara föräldrarnas fel. Men jag anser det sadistikt och extremt skadligt att skicka iväg ungarna till familjehem inga inga andra brister finns hos föräldraskapet än white trash genen.
Några pengar kan samhället inte heller spara på tilltaget.
Billigare att hjälpa till med ett boende.
Citera
2026-05-02, 19:00
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Socialtjänsten kan väl hjälpa dem med en ny bostad istället för att splittra familjen? Det vore både billigare och mer humant än att sända iväg sex barn till sex olika familjehem.

Det vore orättvist mot de som sköter sig.
Citera
2026-05-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmaskusin
Idioter vet jag inte. Hus för 2,5 mkr kan inte vara någon lyxvilla direkt. Att bo i hus är mer vettigt ekonomiskt än att hyra en stor lägenhet. Ekonomiska motgångar, bland annat på grund av pandemin och arbetslöshet, ledde till att familjen inte kunde betala den höga räntan på bolånet, står det ju i första inlägget. Det var nog inte en orealistisk plan när de köpte huset, sen hände saker. Skönt att det har ordnat upp sig.

Bankerna kan säga mycket om. Före finanskrisen lånade man ut vitt och brett så fick staten gå in och rädda dem. Sen har de utan större risk tagit ut höga räntor på samma nivå, så staten fått bilda SBAB för att skapa lite konkurrens i banksektorn. Med tanke på bankernas miljardvinster har det inte varit tillräckligt.
Kanske en överdrift. Har inte satt mig in i det aktuella fallet jättenoga. Min poäng är dock att det inte spelar någon roll om föräldrarna är idioter eller inte. I en sådan här situation ska samhället hjälpa till att hålla ihop familjen i ett hushåll och ge fingret åt giriga lånföretag.
Citera
2026-05-03, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Det vore orättvist mot de som sköter sig.
Jag hoppas det bara är en retorisk poäng?
Citera
2026-05-03, 10:25
Avstängd
Placerar man alla barnen i samma soc hem?
Citera
2026-05-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har läst den nya artikeln i AB nu dvs efter den första som kom i januari och man kan koka ner saken till två punkter:

1: Mannen i familjen är fortfarande arbetslös.

2: Allt som hänt är "myndigheternas" fel.

I ett land som är mindre tolerant mot slarviga, fullständigt omdömeslösa (vuxna) människor så hade familjen åkt ut på gatan för länge sedan.
Det har säkert påpekats tidigare i tråden men, det verkar aldrig vara fråga om att placera ”flyktingars” barn på soc hem när de dyker upp med 8 kids. Då är det kommunen som köper villor de kan boni ich står för alla kostnader. Dessa till skillnad från familjen i tråden har heller aldrig jobbat en dag eller bidragit till statskassan, och kommer troligtvis aldrig göra det.
Citera
2026-05-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Kanske, men det skapar ett prejudikat för andra familjer att ta onödiga risker och slarva.
- Det är lugnt älskling, om vi inte kan betala så kommer kommunen pga våra barn att köpa ut oss. Det har de gjort förr!

Det som är enkelt, ekonomiskt och praktiskt på kort sikt kan vara förödande på lång.
Ja. Ungefär som när invandrare med många fruar får en lägenhet per fru. Skickar ku tydliga signaler.
Citera
2026-05-03, 21:23
Medlem
glajarns avatar
Nu behöver ni inte bekymra er över familjen längre. Dom får bo kvar och behålla alla barnen. Någon person såg deras artikel om deras läge och gick in och löste allting åt familjen.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/43EGdq/attabarnsfamiljen-i-norrtalje-raddades-av-en-hemlig-valgorare
Senast redigerad av glajarn 2026-05-03 kl. 21:30.
Citera
2026-05-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/43EGdq/attabarnsfamiljen-i-norrtalje-raddades-av-en-hemlig-valgorare
Tack till flyzz som svarade på min fråga om hur det gick sen.

Jag hör till dem som tyckte att det var tveksamt om kommunen skulle gå in och betala allt, oavsett hur många gånger det än hänvisades till Barnkonventionen. Jag tycker att det faktiskt, verkligen, på riktigt, blir orättvist om man som förälder ska ha frikort för att missköta sig. Man borde väl tvärtom vara mer ansvarsfull om man skaffar småttingar.

Men här är det tydligen privat välgörenhet. Så, OK, folk gör väl som de vill med sina pengar. Det blir i alla fall inte samma sak som när samhället belönar viss misskötsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in