2026-05-02, 11:22
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/43EGdq/attabarnsfamiljen-i-norrtalje-raddades-av-en-hemlig-valgorare
Citat:
Peter och Maria riskerade att förlora sitt hem och sina barn på grund av ekonomiska problem och ett beslut om vräkning från Kronofogden.
Efter att Aftonbladet rapporterat om deras situation erbjöd en anonym välgörare en lösning som innebar att familjen kunde bo kvar i huset.
Paret har även fått positiva besked om skuldsanering och Peter har fått löfte om jobb, vilket bidragit till att framtiden ser ljusare ut.

Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Jag har letat efter uppföljnng på detta, men hittar inget. Dålig sök-fu, antar jag.

Någon som vet hur det gick sen? Eller är det för tidigt att ställa frågan?
Citera
2026-05-02, 11:53
Medlem
Med tanke på hur bra koll dom har på saker känns det lite långsökt att dom ska klara av att hantera en skuldsanering..
Citera
2026-05-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Att barnen hamnar i familjehem är ju enbart föräldrarnas fel.
Håller inte med.

Vi verkar vara överens om att barnen är oskyldiga i det hela. Men jag anser att det är samhällets fel att barnen hamnar i den sitsen. Det är alldeles för lätt för företag som Blustep att låna ut till folk som inte borde låna, och sedan bara skicka det till Kronofogden. Det här är något jag tycker staten ska ta tag i. Inte bara för barnens skull, utan även för att det inte direkt ligger i samhällets intresse att folk skuldsätter sig upp över öronen.

Och i det här fallet så ska man ju se till barnens bästa. Och även om jag håller med om att föräldrarna verkar vara spån, så är det förmodligen inte det bästa för barnen att placeras i hem. I alla fall inte om det inte finns väsentligt mer att gå på än misskött ekonomi.
Citera
2026-05-02, 12:49
Medlem
bithaxs avatar
Misstänker att det är svårt att hyra en lägenhet som är stor nog åt alls barnen enligt SOCs beräkningar och tillräckligt billig, och därför går det inte att lösa?
Citera
2026-05-02, 12:50
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Väldigt sorgligt, svenskar dessutom. Typiskt när man tar sig vatten över huvudet och knullar som kaniner.

Vissa typer av gener går vidare uppenbarligen.
Citera
2026-05-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kommunen behöver konkreta förslag från dig, inte generiska floskler.
Kom på en lösning som är praktisk och kan tas i bruk omedelbart.
Leta upp en ledig bostad i kommunen och föreslå den.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om vi säger så här, det är billigare för kommunen att köpa huset och låta familjen bo där än att placera sex barn under ett års tid.

Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Kanske, men det skapar ett prejudikat för andra familjer att ta onödiga risker och slarva.
- Det är lugnt älskling, om vi inte kan betala så kommer kommunen pga våra barn att köpa ut oss. Det har de gjort förr!

Det som är enkelt, ekonomiskt och praktiskt på kort sikt kan vara förödande på lång.
Om man tittar på lång sikt skulle jag säga att lösningen är att helt enkelt göra att Kronkalle ställer högre krav för att hjälpa till med indrivning. Man skulle definitivt kunna införa ett gäng krav där utan att det påverkar legitim verksamhet nämnvärt eller alls.

Tänk er situationen att jag går förbi en parkbänkalkis på stan som fyllesluddrar något om att få låna en femhunka som han lovar att betala tillbaka imorgon. Självfallet får jag inte tillbaka den. Tycker ni myndigheter ska hjälpa mig här, eller får jag helt enkelt skylla mig själv?

Samma princip tycker jag man ska ha när dessa låneföretag lånar ut till personer de uppenbarligen inte borde låna ut till. Jag vill inte förbjuda det fullständigt. Vill du låna ut till någon så får du göra det precis som du vill, men kom inte och grina hos myndigheter sen.

Självfallet fyller KFM en funktion och måste finnas på något sätt. Mitt förslag är inte att ta bort den myndigheten helt. Men vad jag har förstått det så är det mycket lättare för oseriösa låneföretag att kräva in pengar i Sverige jämfört med många andra närliggande länder.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-02 kl. 13:04.
Citera
2026-05-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/43EGdq/attabarnsfamiljen-i-norrtalje-raddades-av-en-hemlig-valgorare

Citat:
– Det är som att myndigheterna skärper sig och gör sitt jobb först när sådana här saker hamnar i strålkastarljuset. Media har en väldigt viktig roll när det gäller att belysa fel och brister. I vårt fall var det helt avgörande. Men de borde såklart ha gjort rätt från början.

Klart att det är myndigheternas fel, inte deras eget. Med den inställningen så kommer de antagligen snart klaga i media och de har väl antagligen 10 ungar då. De spelar ingen roll hur mycket vatten du häller i en hink om det är hål i botten.
Citera
2026-05-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Klart att det är myndigheternas fel, inte deras eget. Med den inställningen så kommer de antagligen snart klaga i media och de har väl antagligen 10 ungar då. De spelar ingen roll hur mycket vatten du häller i en hink om det är hål i botten.
Se vad jag skrev ovan. Huvudproblemet är att det är alldeles för lätt för oseriösa aktörer att låna ut till idioter och sedan bara be Kronkalle att driva in pengarna. Om Kronkalle hade ställt högre krav för att hjälpa till så hade Bluestep inte lånat ut, och då hade situationen inte varit som den är.
Citera
2026-05-02, 13:55
Medlem
Selmaskusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Se vad jag skrev ovan. Huvudproblemet är att det är alldeles för lätt för oseriösa aktörer att låna ut till idioter och sedan bara be Kronkalle att driva in pengarna. Om Kronkalle hade ställt högre krav för att hjälpa till så hade Bluestep inte lånat ut, och då hade situationen inte varit som den är.

Idioter vet jag inte. Hus för 2,5 mkr kan inte vara någon lyxvilla direkt. Att bo i hus är mer vettigt ekonomiskt än att hyra en stor lägenhet. Ekonomiska motgångar, bland annat på grund av pandemin och arbetslöshet, ledde till att familjen inte kunde betala den höga räntan på bolånet, står det ju i första inlägget. Det var nog inte en orealistisk plan när de köpte huset, sen hände saker. Skönt att det har ordnat upp sig.

Bankerna kan säga mycket om. Före finanskrisen lånade man ut vitt och brett så fick staten gå in och rädda dem. Sen har de utan större risk tagit ut höga räntor på samma nivå, så staten fått bilda SBAB för att skapa lite konkurrens i banksektorn. Med tanke på bankernas miljardvinster har det inte varit tillräckligt.
Citera
2026-05-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmaskusin
Ekonomiska motgångar, bland annat på grund av pandemin och arbetslöshet, ledde till att familjen inte kunde betala den höga räntan på bolånet, står det ju i första inlägget. Det var nog inte en orealistisk plan när de köpte huset, sen hände saker.
En av de saker som "hände" var att mannen valde att inte vara med i a-kassan vilket bidrog till deras ekonomiska moras och att de har fortsatt att föröka sig som frögurkor trots sin ekonomiskt miserabla situation. Antagligen rör det sig om NPF-människor utan konsekvenstänk men de har i högsta grad bidragit till sin misär.
Citera
2026-05-02, 15:32
Medlem
DaEzzs avatar
Jag har läst den nya artikeln i AB nu dvs efter den första som kom i januari och man kan koka ner saken till två punkter:

1: Mannen i familjen är fortfarande arbetslös.

2: Allt som hänt är "myndigheternas" fel.

I ett land som är mindre tolerant mot slarviga, fullständigt omdömeslösa (vuxna) människor så hade familjen åkt ut på gatan för länge sedan.
Citera
2026-05-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Huvudproblemet är att det är alldeles för lätt för oseriösa aktörer att låna ut till idioter och sedan bara be Kronkalle att driva in pengarna.
Huvudproblem eller delproblem. Jag vet inte vad, men visst har bankerna och andra utlånare en roll att fylla. Jag vet inte hur regelverket ser ut, men visst bör slarviga utlånare inte vara prioriterade fordringsägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in