Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Kommunen behöver konkreta förslag från dig, inte generiska floskler.
Kom på en lösning som är praktisk och kan tas i bruk omedelbart.
Leta upp en ledig bostad i kommunen och föreslå den.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om vi säger så här, det är billigare för kommunen att köpa huset och låta familjen bo där än att placera sex barn under ett års tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
FjodorBajkalsjon
Kanske, men det skapar ett prejudikat för andra familjer att ta onödiga risker och slarva.
- Det är lugnt älskling, om vi inte kan betala så kommer kommunen pga våra barn att köpa ut oss. Det har de gjort förr!
Det som är enkelt, ekonomiskt och praktiskt på kort sikt kan vara förödande på lång.
Om man tittar på lång sikt skulle jag säga att lösningen är att helt enkelt göra att Kronkalle ställer högre krav för att hjälpa till med indrivning. Man skulle definitivt kunna införa ett gäng krav där utan att det påverkar legitim verksamhet nämnvärt eller alls.
Tänk er situationen att jag går förbi en parkbänkalkis på stan som fyllesluddrar något om att få låna en femhunka som han lovar att betala tillbaka imorgon. Självfallet får jag inte tillbaka den. Tycker ni myndigheter ska hjälpa mig här, eller får jag helt enkelt skylla mig själv?
Samma princip tycker jag man ska ha när dessa låneföretag lånar ut till personer de uppenbarligen inte borde låna ut till. Jag vill inte förbjuda det fullständigt. Vill du låna ut till någon så får du göra det precis som du vill, men kom inte och grina hos myndigheter sen.
Självfallet fyller KFM en funktion och måste finnas på något sätt. Mitt förslag är inte att ta bort den myndigheten helt. Men vad jag har förstått det så är det mycket lättare för oseriösa låneföretag att kräva in pengar i Sverige jämfört med många andra närliggande länder.