Jo, alla mina läsare, jag lyssnade till reklamradion, Lugna favoriter, fastän jag inte borde. Varje gång Ikea:s reklamsnutt spelas drabbas jag av tryck över bröstet – ja, det är den med djungelmusiken jag tänker på. Ibland dubbla hjärtslag, handsvett och yrsel. Vad kan det bero på? Varför blir jag ängslig?
Exempel på reklamsnuttar (fritt ur minnet):
Andras framgång påminner om egna misslyckanden i livet. Det är så sällan jag blir glad av besked och brev, så som de i reklamsnutten när de får post på lådan.
Utan att låta lättkränkt, går det att betrakta reklamsnutten för ett hån mot fattiga, trångbodda, barnlösa, arbetslösa? Mot oss vars meriter INTE ger resultat på arbetsmarknaden?
Den är hemsk.
Reklamsnutten menar att en var bär ansvaret för sitt eget öde, följdaktingen är allting mitt eget fel. Att varje timme höra budskapet tillsammans med djungelmusiken gör att jag fryser till, blir stum, kallsvettig och helt svart i huvudet. Det hugger till. Att byta till en reklamfri kanal går inte eftersom P1 sänder Plånboken som ger samma respons i kroppen. De pratar bara om räkningar, aldrig något jag kan bli glad av.
Exempel på reklamsnuttar (fritt ur minnet):
Skådespelare: Jippi, jag fick det!Jag är ingen vän av förändring och osäkerhet och så, jag har erfarenheter av otrygg desorganiserad anknytning men det är nog inte hela bilden, nog har jag kommit att bli gammal och bitter?![]()
Ikea-röst: När dina meriter gav resultat och du börjar på ett nytt jobb. Ikea.
Skådespelare: Jippi! Mamma, jag kom in.
Ikea-röst: När du ska flytta hemifrån och inreda ditt livs första egna studentlya. Ikea.
Skådespelare: Yes, vi vann budgivningen.
Ikea-röst: När du ska flytta till något större. Ikea.
Andras framgång påminner om egna misslyckanden i livet. Det är så sällan jag blir glad av besked och brev, så som de i reklamsnutten när de får post på lådan.
Utan att låta lättkränkt, går det att betrakta reklamsnutten för ett hån mot fattiga, trångbodda, barnlösa, arbetslösa? Mot oss vars meriter INTE ger resultat på arbetsmarknaden?
Den är hemsk. Reklamsnutten menar att en var bär ansvaret för sitt eget öde, följdaktingen är allting mitt eget fel. Att varje timme höra budskapet tillsammans med djungelmusiken gör att jag fryser till, blir stum, kallsvettig och helt svart i huvudet. Det hugger till. Att byta till en reklamfri kanal går inte eftersom P1 sänder Plånboken som ger samma respons i kroppen. De pratar bara om räkningar, aldrig något jag kan bli glad av.