2026-01-14, 16:56
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/migrationsverket-stoppar-tillfalligt-alla-utvisningar-till-iran
Citat:
Migrationsverket har tillfälligt stoppat utvisningar till Iran, enligt presschef Jesper Tengroth.

Beslutet grundar sig i det osäkra läget i landet.

Hur länge stoppet gäller är oklart, men det ska utvärderas löpande beroende på utvecklingen i Iran.

Rätt beslut? Jag tycker nog det men när läget förbättras skall givetvis utvisningarna återupptas.
Citera
2026-01-14, 17:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så länge människor som flytt där ifrån väljer att åka dit på semester så kan vi fortsätta utvisa folk dit också.
Citera
2026-01-14, 17:24
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/migrationsverket-stoppar-tillfalligt-alla-utvisningar-till-iran

Rätt beslut? Jag tycker nog det men när läget förbättras skall givetvis utvisningarna återupptas.

Samtidigt har man just nu möjlighet att förändra sitt lands framtid och åker frivilligt.
Citera
2026-01-14, 17:32
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge människor som flytt där ifrån väljer att åka dit på semester så kan vi fortsätta utvisa folk dit också.

Att dra “semester i Iran”-kortet just nu är ren idioti, håller du inte med om det innerst inne?
Citera
2026-01-14, 17:37
Avstängd
dude2ks avatar
Stoppar?

Det är ju perfekt timing just nu. Idioter!
Citera
2026-01-14, 17:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Att dra “semester i Iran”-kortet just nu är ren idioti, håller du inte med om det innerst inne?

Just nu är de ca 1500 svenskar i iran och jag skulle säga att alla dessa är på semester istället för att vara i sverige, lära sig språket och söka jobb som de borde då de flesta går på bidrag.
Har du som svensk A-kassa så ska du söka jobb och får inte åka på semester för du ska vara anträffbar och ha möjlighet att ta jobb på kort varsel, och då är inte A-kassa ens ett bidrag utan en försäkring.
Citera
2026-01-14, 17:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Just nu är de ca 1500 svenskar i iran och jag skulle säga att alla dessa är på semester istället för att vara i sverige, lära sig språket och söka jobb som de borde då de flesta går på bidrag.
Har du som svensk A-kassa så ska du söka jobb och får inte åka på semester för du ska vara anträffbar och ha möjlighet att ta jobb på kort varsel, och då är inte A-kassa ens ett bidrag utan en försäkring.
Du följer inte nyheter eller?
Citera
2026-01-14, 17:48
Medlem
Just nu är det nog inget läge.
Men när islamisterna fallit så kan man expediera i snabb takt.

Precis som man borde gjort med Syrien.

Problemet är de permanenta uppehållstillstånden. Men det håller väl den nuvarande regeringen äntligen på att ändra?
Citera
2026-01-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Rätt beslut i nuläget! Med en annan regim i Iran blir läget kanske annorlunda. Just nu vore det inhumant att utvisa dit.
Citera
2026-01-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Problemet är de permanenta uppehållstillstånden. Men det håller väl den nuvarande regeringen äntligen på att ändra?
De som ska hem nu som det skrivs om i media är väl de som inte har och aldrig har haft svenskt uppehållstillstånd? Det har ju rest hit med sina föräldrar och får vara här på anknytning och inte behövt söka egna tillstånd. När de sedan blir vuxna måste de söka ett eget riktigt tillstånd vilket de inte verkar göra eller så gör de det men får det inte beviljat.
Citera
2026-01-14, 21:43
Medlem
53....so whats avatar
Detta är väl folk som flydde den regering som jagade ut dom.
Se nu till att dom kommer hem och får vara med om det Nya Iran, bygga upp sitt eget land igen.

Se bara till att inte de nya asylsökarna kommer hit, Islamisterna och terroristerna.

https://www.youtube.com/watch?v=Ul8dJEhHgO8
Citera
2026-01-15, 11:58
Medlem
Fäller man nuvarande regimen så lär det bli ganska många som kan och vill återvända till Iran. Alla som sökt asyl ska såklart återvända. Asyl är en tillfällig lösning.

Jag hoppas att iranska folket lyckas och att regimen faller. Så otroligt många problem skulle försvinna då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in