2026-01-14, 12:47
Medlem
rovmuns avatar
Jag bor på en 40-väg och har en väldigt trång infart med mur på båda sidor. Dessutom är det en grusbacke upp, så jag måste ha lite fart för att komma upp annars spinner det särskilt om bilen är tungt lastad. Därför behöver jag lägga mig lite till höger innan jag svänger vänster för att få bra radie.

Problemet är att vissa bakom blir stressade och kör om, trots att jag blinkar vänster. Dom tror väl att jag ska fortsätta rakt fram eftersom jag ligger till höger. Ibland händer det då att det kommer möte samtidigt, och flera gånger har det varit riktigt nära krock.

I vanliga fall lägger man sig till vänster när man ska svänga vänster, men det går inte här. Dom flesta fattar och väntar, men det finns alltid någon som måste förbi.

Jag kan inte vända och ta höger istället, det blir för trångt. Jag kan inte heller bygga om infarten, det är mur mot både hus och granne.

Så frågan är:
Gör jag rätt som blinkar vänster men ligger till höger, eller ger jag fel signaler? Hur ska man egentligen göra i den här situationen?
Citera
2026-01-14, 12:58
Medlem
Hur är det innan du svänger vänster? Har du möjlighet att stanna till höger, avvakta tills det är lugnt och sedan köra? Alltså har du tillräcklig accelerationssträcka för att göra det?
Citera
2026-01-14, 13:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Givetvis helt ok att ligga till höger.
Citera
2026-01-14, 13:46
Medlem
Citat:
Hur är det innan du svänger vänster? Har du möjlighet att stanna till höger, avvakta tills det är lugnt och sedan köra? Alltså har du tillräcklig accelerationssträcka för att göra det?

Nu är det väl 20 år sen jag tog körkort, men jag har för mig att detta är en av de rekommenderade metoderna vid vänstersväng vid trafik.

Kanske man kan stanna precis innan eller strax före där svängen ska göras också?
Citera
2026-01-14, 14:00
Medlem
JoeDoughs avatar
Kom ihåg att det är du som får bära ansvaret vid vänstersvängen om någon påbörjat omkörning och kör in i ditt fordon.
Citera
2026-01-14, 15:30
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Det går att stanna men rusningstid är det väldigt mycket bilar alltså mer eller mindre hela tiden dessutom ser man inte jättelångt från mötande fil så svårt att tajma utan att behöva vänta i alla fall på en bil.
Citera
2026-01-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Det går att stanna men rusningstid är det väldigt mycket bilar alltså mer eller mindre hela tiden dessutom ser man inte jättelångt från mötande fil så svårt att tajma utan att behöva vänta i alla fall på en bil.
Jadu, det känns som att det inte finns något bra sätt att lösa det, så du får kika på vad som är minst dåligt.

Som andra har nämnt så är det du som åker dit om någon kör på dig under en omkörning. När folk håller till höger och blinkar vänster så brukar det snarare handla om att man stannar till höger och väntar tills kusten är klar.

Om du måste hålla till höger för att få tillräcklig fart så är det väl så. Kan inte riktigt se hur du skulle kunna göra det bättre än du gör nu.

Men jag hade nog övervägt andra alternativ. Hur är däcken? Du kanske kan skaffa bättre däck. Det kanske går att preparera backen så du får bättre grepp.

Är bilen framhjulsdriven? Om ja, går det att vända när du gjort vänstersvängen? Man får bättre grepp om man backar upp för en backe med framhjulsdrift.

För att gå lite till överdrift, du kanske kan installera en vinsch?
Citera
2026-01-14, 21:10
Medlem
Är det hyfsad trafik känns det nästan som om du får blinka höger och stanna där för att sedan blinka vänster och vänta på att den nån bakom stannar och släpper in dig igen, och först då räta upp bilen och bränna på när det är fritt från höger.
Citera
2026-01-14, 21:35
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Gör jag rätt som blinkar vänster men ligger till höger, eller ger jag fel signaler? Hur ska man egentligen göra i den här situationen?
Att vara tvetydlig kanske skapar problem.
Om du följer flödet ett tag för att vända på ett mer lämpligt ställe kanske det blir lättare, på bekostnad av tid?
Citera
2026-01-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Att vara tvetydlig kanske skapar problem.
Om du följer flödet ett tag för att vända på ett mer lämpligt ställe kanske det blir lättare, på bekostnad av tid?
TS har ju redan sagt att det inte funkar att åka förbi och vända. Då kommer hen inte upp för backen.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-14 kl. 21:41.
Citera
2026-01-14, 21:41
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
TS har ju redan sagt att det inte funkar att åka förbi och vända.
Jag tänkte 'rakt fram' som andra förväntaqde sig...
Citera
2026-01-14, 21:46
Medlem
Nej, TS ska inte stanna "till höger". Han ska blinka vänster och sedan svänga när det är läge att göra så.

Edit: Blinka i god tid. Om någon börjar omkörning åker de dit.
Senast redigerad av P-o-beln 2026-01-14 kl. 21:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in