2026-01-14, 13:01
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Hur många gånger har du uppdaterat kylskåp, spisar, borrmaskiner, dammsugare osv...? De är oftast enklare konstruktioner, men rätt från början.

Dammsugaren, gräsklipparen, ugnen och till och med tvättmaskinen vill ständigt uppdatera sig.
Tvättmaskinen kan glömma internetaccess. Om den inte lär sig något nyttigt online, som att tvätta pengar eller liknande, så kan den glömma uppdateringar.

När det är dags för ny kyl så kommer den garanterat att vilja koppla upp sig och komma åt sina IoT-kompisar på nätet den också. Tror maskinerna konspirerar ihop något. Men jag är redo att dra ur pluggen.
Citera
2026-01-14, 13:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Åh fy fan, det där hade jag förträngt trots att det inte var länge sen jag köpte ny dator pga att 10an inte skulle fungera eller hur det nu var.

Vad fick man egentligen med win. 11 då, kan man sätta 500 olika öron på folk istället för 100, eller vad fick man?
Lite nytt med dispersionen av fönster om man har en bred skärm (som jag har)
Säkerheten är nog det viktigaste.
De program man använder Office webbläsare mm ser ju precis likadana ut.
Finns säker mer som jag inte brytt mig om men man får leta en del efter saker man gjorde i 10:an
Jag har hängt med sedan Windows 3.0. Den var en jävla skit med massa buggar. När de släppte 3.1 så fungerade alla program so man tidigare haft problem med. Men det är över 35 år sedan.

Men ge inte upp med mobilen, det finns massor med hjälp på nätet att lösa problem och lär dig gärna ChatGPT (AI robot) som är fantastiskt bra på att ta fram hjälp på ibland dåligt formulerade frågor. Finns som app i mobilen.
Citera
2026-01-14, 13:24
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Det är rent ut sagt löjligt att vissa appar kan sluta fungera om man inte har den senaste versionen av appen eller av systemet. Så osäkert kan väl inte den föregående versionen ha varit att man absolut måste ha den senaste versionen menar jag. Detta med att hålla telefonen uppdaterad har gått till överdrift anser jag!

Som svar på TS fråga, jag tror inte det finns något att göra tyvärr. För låter man mjukvaran bli för gammal kommer saker sluta fungera till sist.
Citera
2026-01-14, 13:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Absolut inte!!!
Tillverkarna ska bara göra rätt från början, och inte kasta ut halvtestade betamodeller.

Hur många gånger har du uppdaterat kylskåp, spisar, borrmaskiner, dammsugare osv...? De är oftast enklare konstruktioner, men rätt från början.
När det gäller mobiler så är det ju samma sak som med en dator; det dyker hela tiden upp nya problem och möjligheter. Därför måste uppdateringar finnas och det är ju själva grejen med dessa produkter, att de hela tiden kan anpassas och förbättras. Därmed inte sagt att de var dåliga från början.
Citera
2026-01-14, 13:44
Medlem
Sereenas avatar
Så jäkla mycket brukar inte en uppdatering ändra, för det mesta märker man ingen skillnad alls annat än nån liten kosmetisk ändring.

Tror den största ändringen jag sett på flera år var att "click/swipe left to snooze - swipe right to stop" försvann på larmet så det bara är två klick-knappar numera.
Citera
2026-01-14, 14:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Absolut inte!!!
Tillverkarna ska bara göra rätt från början, och inte kasta ut halvtestade betamodeller.

Är av samma uppfattning men jäkligt svårt med större system (många programrader)
När Ronald Reagan var president i USA höll man på med ett projekt med missilförsvar för kunna skydda USA.
Det kallades då "Star Wars" länk nedan
Några miljoner rader kod som aldrig kunde fullskale testas. Så man la ner projektet.
Fullskala test var WW3

Man undersökte och kom fram till att det då inte gick göra program fler än 75 rader som var garanterat felfria.
Utvecklingen och testmetoderna har utvecklats och det går nog göra betydligt större program idag men knappast så många rader kod som det är i en mobiltelefon. Dessutom kommer det fram mer och mer kreativa hackers som förökar ta sig förbi de skydd man byggt från början.

Jag, tidigare systemutvecklare på ett större företag här i Sverige, så jag har skrivit rätt många rader kod. Assembler, C, C++, C#, COBOL och en del Basic samt en del annat. Även webbutveckling med Visual Studio och en hel del databashantering.

Läste idag att orsaken till att USA vill ha Grönland är för ett nytt liknande system, Gyllen globen (på svenska)

https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Defense_Initiative
Citera
2026-01-14, 15:01
Medlem
Uppdateringar ska göras automatiskt utan att man som användare märker det. Har man valt att installera en mjukvara så är det förvaltaren som har bäst kunskap om mjukvaran och vet om den behöver uppdateras eller inte. Om det är buggrättning eller tillkomst av nya funktioner.

Det är ju företaget som har sålt mjukvaran och ansvar för kvalitet. Viktigt då att företaget får möjlighet att leverera den senaste versionen. De kan ju inte ställas till ansvar om kunderna kör fel version. Risken är ju uppenbar att kunderna är missnöjda om de kör en gammal version med buggar. Blir väldigt konstigt om kunderna är missnöjda och snackar skit om ett system ifall de inte kör den senaste versionen.

Skulle säga att ingen användare kan göra en bedömning ifall de ska ligga kvar på 3.34.42 eller om de ska stega version till 3.34.43. Den enda som kan göra den bedömningen är mjukvaruleverantören. De borde då se till att uppdateringar sker automatiskt utan att kunderna kan påverka.
Citera
2026-01-14, 15:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Uppdateringar ska göras automatiskt utan att man som användare märker det. Har man valt att installera en mjukvara så är det förvaltaren som har bäst kunskap om mjukvaran och vet om den behöver uppdateras eller inte. Om det är buggrättning eller tillkomst av nya funktioner.

Det är ju företaget som har sålt mjukvaran och ansvar för kvalitet. Viktigt då att företaget får möjlighet att leverera den senaste versionen. De kan ju inte ställas till ansvar om kunderna kör fel version. Risken är ju uppenbar att kunderna är missnöjda om de kör en gammal version med buggar. Blir väldigt konstigt om kunderna är missnöjda och snackar skit om ett system ifall de inte kör den senaste versionen.

Skulle säga att ingen användare kan göra en bedömning ifall de ska ligga kvar på 3.34.42 eller om de ska stega version till 3.34.43. Den enda som kan göra den bedömningen är mjukvaruleverantören. De borde då se till att uppdateringar sker automatiskt utan att kunderna kan påverka.
Rätt dumt att det sker när användaren kanske inte har fri surf och inte är ansluten till Wifi
Dessutom kan det vara att man inte vill att mobilen blockeras med uppdatering om man väntar på samtal eller ska ringa. Eller på annat sätt är behov av telefonen.
Jag gör alla uppdateringar men när jag själv anser det är lämpligt.
Citera
2026-01-14, 15:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rätt dumt att det sker när användaren kanske inte har fri surf och inte är ansluten till Wifi
Dessutom kan det vara att man inte vill att mobilen blockeras med uppdatering om man väntar på samtal eller ska ringa. Eller på annat sätt är behov av telefonen.
Jag gör alla uppdateringar men när jag själv anser det är lämpligt.

Mhm, gillar inte när jag inte kan välja om/när en uppdatering ska ske.
Citera
2026-01-14, 15:47
Medlem
Det är bara att sätta på automatiska uppdateringar I playstore på Android iaf så uppdateras apparna när telefonen sätts på laddning! Mvh
Citera
2026-01-14, 17:38
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Absolut inte!!!

Aktieägarna ska ju ha sitt

Och tyvärr börjar det stoppas in skit i alla tvs och köksmaskiner som nu skall uppdateras för att sakta bli sämre så det måste köpas nytt
Citera
2026-01-14, 17:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Absolut inte!!!

Problemet är ju att nya svagheter uppstår eftersom pga att div kriminella typer som förbättrar sina metoder.

Så istället för att du ska behöva skaffa en helt ny produkt varje gång så uppdateras existerande produkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in