2026-01-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
typiskt norrländskt, som jag reagerar på som bor längre söderut, är att man i Norrland säger tex "de är ovan" istället för "de är ovana", eller "de är trött och hungrig." istället för "de är trötta och hungriga."
man använder singular-form där resten av landet använder plural.

Och ordet "vars" som ersättning för i princip alla v-ord...
Citera
2026-01-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
typiskt Norrländsk dialekt.
Vi kan sätta "o" framför det mesta för att visa motsatsen.

Läs Nicke Sjödin (från Ångermanland) bok, jag har för mig att den heter "Odôgdern"
där han ger många exempel på detta, bla "knappen är oi".

Är norrifrån. Så nog därför jag säger ostabil istället instabilt.
Citera
2026-01-18, 20:56
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Och ordet "vars" som ersättning för i princip alla v-ord...
Ja, allt ska reduceras till absurdum. Och de skildras alltid som deprimerade stackars jävlar i svensk kultur jag såg "Jag for ner till bror" nyligen, bra serie men fan så deppigt
Citera
2026-01-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaladlok
Sant. Blir väl fyran på OS men det går ju leva med.
Vi får hoppas de klarar det bättre än när de sände skidskyttet förra gången i ett par säsonger!

Fem åkare startar, sedan en kvarts reklam, sedan för vi se några åkare skjuta sedan reklam.
Sedan några till åkare som skjuter sedan tio minuter reklam igen.
Efter det några sista målgångar och sedan är tävlingen slut!
Citera
2026-01-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vi får hoppas de klarar det bättre än när de sände skidskyttet förra gången i ett par säsonger!

Fem åkare startar, sedan en kvarts reklam, sedan för vi se några åkare skjuta sedan reklam.
Sedan några till åkare som skjuter sedan tio minuter reklam igen.
Efter det några sista målgångar och sedan är tävlingen slut!

Reklam istället för intervju med skyttetränarna kanske. Får man se vad folk stör sig mest på, det kanske visar att dessa intervjuer är bättre än reklam.
Citera
2026-01-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Reklam istället för intervju med skyttetränarna kanske. Får man se vad folk stör sig mest på, det kanske visar att dessa intervjuer är bättre än reklam.
De är iaf kortare !
Men överdrivet många möjligrn.
Citera
2026-01-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
De är iaf kortare !
Men överdrivet många möjligrn.

Blir pest eller kolera för många. Tur nog har jag tv4play för hockey så kommer nog uppgradera med en hundring till om det är nödvändigt för OS.
Citera
2026-01-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
typiskt Norrländsk dialekt.
Vi kan sätta "o" framför det mesta för att visa motsatsen.

Läs Nicke Sjödin (från Ångermanland) bok, jag har för mig att den heter "Odôgdern"
där han ger många exempel på detta, bla "knappen är oi".

Undrar om det också är typiskt norrländskt att säga "minutrar" och "metrar" i stället för de korrekta "minuter" och "meter". Asjobbigt att lyssna på experterna som hela tiden säger fel på det där.
Citera
2026-01-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Till deras försvar så blev de ju lurade av Jean-Marc Chabloz som sa att det inte var crossfire, men ja när Braunhofer fick 5 bom och 2 bonusminuter borde de ju kommit med i matchen lite snabbare.

Jag slog ju av efter målgång så jag vet inte om det togs upp igen, men under loppet hade Brorsson rätt och Chabloz fel. Hon var ju direkt inne på crossfire, men Chabloz var den som sa att tavlorna innan inte nollställts.
Citera
2026-01-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Tack, var de så de låg till med Henningfallet.Då var det klumpigt av Henning, han får skylla sig själv.

Det är bara i sprint och distans man får välja vilken bana man får skjuta på (plats 1-15 liggande och 16-30 stående). På övriga tävlingar skjuter man på den bana som stämmer överens med nummerlappen på första skyttet och därefter i vilken ordning man kommer till skyttevallen. Henning kunde alltså inte välja bana.
Citera
2026-01-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardsvaermare
Det är bara i sprint och distans man får välja vilken bana man får skjuta på (plats 1-15 liggande och 16-30 stående). På övriga tävlingar skjuter man på den bana som stämmer överens med nummerlappen på första skyttet och därefter i vilken ordning man kommer till skyttevallen. Henning kunde alltså inte välja bana.

Elvira sköt på bana 3 på första skyttet igår.
Citera
2026-01-19, 11:38
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardsvaermare

Aha tack så mycket för infot, Henning hade ingen lyckad tävling, men han skjöt ju bra till slut efter all krångel som inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in