Citat:
Ursprungligen postat av
Kallis
I det specifika fallet Gaza handlade Israels operation om att svara på den massiva terrorattacken den 7 oktober 2023, där den iranstödda terrororganisationen Hamas dödade nära 1 200 civila och kidnappade runt 250 personer.
Och den var ett svar på Israels långvariga ockupation med tusentals döda civila, men jag vet, vi skall inte bry oss om det. Kriget började när palestinierna slog tillbaka med lika brutala medel.
Citat:
Hamas gömde sig ofta bland civila i Gaza, använde sjukhus och bostadsområden som skydd och sköt från platser där civila uppehöll sig. Jag har aldrig sagt, skulle aldrig säga, att det är okej att oskyldiga människor dödas.
Du försöker bara hitta alla möjliga ursäkter för det, när det är Israel som ligger bakom.
Skall vi då inte lika gärna titta på alla byggnader "terroristerna" bränt i Iran? Hur första rapporterade offret (i alla fall i DN) för den senaste uppblossandet av protester faktiskt var en ur säkerhetsstyrkorna:
https://www.dn.se/direkt/2026-01-01/iran-en-dod-i-samband-med-protesterna/
Jag är bara trött på hyckleriet där vissa massmord på civila försvaras med mer eller mindre krystade argument medan andra fördöms och tas till intäkt för sanktioner och krig.