2026-01-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så förvånad jag blir när en snabb sökning visar att du däremot försvarade Israels massmord i Gaza...

Så förvånade vi blir att du ska börja yra om Israel i en tråd om Iran....
Gå och sprid ditt jude-hat i en annan tråd istället.
För som vanligt bryr du dig bara om civila, när det är judar som står på andra sidan 👍
2026-01-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
I det specifika fallet Gaza handlade Israels operation om att svara på den massiva terrorattacken den 7 oktober 2023, där den iranstödda terrororganisationen Hamas dödade nära 1 200 civila och kidnappade runt 250 personer.
Och den var ett svar på Israels långvariga ockupation med tusentals döda civila, men jag vet, vi skall inte bry oss om det. Kriget började när palestinierna slog tillbaka med lika brutala medel.

Citat:
Hamas gömde sig ofta bland civila i Gaza, använde sjukhus och bostadsområden som skydd och sköt från platser där civila uppehöll sig. Jag har aldrig sagt, skulle aldrig säga, att det är okej att oskyldiga människor dödas.
Du försöker bara hitta alla möjliga ursäkter för det, när det är Israel som ligger bakom.

Skall vi då inte lika gärna titta på alla byggnader "terroristerna" bränt i Iran? Hur första rapporterade offret (i alla fall i DN) för den senaste uppblossandet av protester faktiskt var en ur säkerhetsstyrkorna:
https://www.dn.se/direkt/2026-01-01/iran-en-dod-i-samband-med-protesterna/

Jag är bara trött på hyckleriet där vissa massmord på civila försvaras med mer eller mindre krystade argument medan andra fördöms och tas till intäkt för sanktioner och krig.
2026-01-13, 16:06
Medlem
Citat:
Minst 12 000 personer har dödats under protesterna i Iran, uppger organisationen Iran International.
https://www.iranintl.com/en/202601130145

En tjänsteman vid regimen uppger att runt 2 000 personer har dödats.
https://www.reuters.com/world/middle-east/about-2000-killed-iran-protests-official-says-2026-01-13/

När Olof Palme i sitt tal den 19 april 1975 använde uttrycket ”diktaturens kreatur” syftade han på Tjeckoslovakiens förtryckarregim under Gustáv Husák, ett system som krossade opposition, förföljde oliktänkande och höll sitt folk i rädsla.

Frågan är om uttrycket inte är än mer träffande i dag, när det riktas mot den iranska regimen och dess kreatur. En regim som systematiskt mördar vanliga civila iranier - män, kvinnor och barn - vars enda ”brott” är att de kräver frihet från diktaturens ok. Människor som vill leva i fred, i ett demokratiskt samhälle, i samspel med omvärlden.

Det iranska folket kämpar inte för kaos eller hämnd. De kämpar för värdighet, frihet och framtid. För rätten att låta Iran blomstra igen, som ett välmående, fritt och demokratiskt land.

Ok jag hatar styret i Iran men du gör dom styrande en tjänst genom att föra fram fake news.
2026-01-13, 16:09
Medlem
Citat:
Jag instämmer i sak. Palme borde aldrig ha gett sig in i rollen som global moralisk stormakt. Engagemanget i Vietnamkriget, beslutet att göra Sverige till första västland med diplomatiska förbindelser med Nordkorea 1973 och öppnandet av ambassad i Pyongyang 1975 är i efterhand svåra att försvara.

Inte heller borde Sverige ha engagerats som fredsmäklare i kriget mellan Irak och Iran. Det gav legitimitet åt brutala regimer utan att ge något verkligt inflytande. Resultatet blev symbolpolitik snarare än faktisk påverkan.

Palme hade gjort klokare i att hålla Sverige utanför dessa ideologiska och geopolitiska äventyr och i stället fokusera på det vi faktiskt var bra på: industri, teknisk utveckling, export av stål, fordon och elektronik. Neutralitet i handling, inte i retorik.

USA är jätteglada över ambassaden. Och ger Sverige något att byta med till USA. Jag gissar samma sak gällde under kriget mellan Iran och Irak. Dvs det Sverige gjorde under Vietnamkriget. Svenska ambassaden spionerade åt USA speciellt under Operation Linebacker II mm. Sverige har "alltid" (sedan 1953) haft speciell relation med USA.
2026-01-13, 16:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Minst 12 000 personer har dödats under protesterna i Iran...
Tror du verkligen att 12 000 personer skulle ha dödats under protester? Om det handlar om dödande i den omfattning så låt oss kalla det vad det är, ett väpnat uppror som den legitima iranska staten har en rätt att bekämpa.
2026-01-13, 16:23
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Ok jag hatar styret i Iran men du gör dom styrande en tjänst genom att föra fram fake news.
Vill tydliggöra att jag inte sprider falsk information.

De siffror jag hänvisade till kommer från trovärdiga källor som är både från Iran International och vad officiella iranska tjänstemän rapporterar om dödsfall i samband med protesterna.

Skillnaden 2 000 vs 12 000 visar just hur svårt det är att få exakta uppgifter i en pågående situation, inte att informationen är “fake news”.
2026-01-13, 16:28
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA är jätteglada över ambassaden. Och ger Sverige något att byta med till USA. Jag gissar samma sak gällde under kriget mellan Iran och Irak. Dvs det Sverige gjorde under Vietnamkriget. Svenska ambassaden spionerade åt USA speciellt under Operation Linebacker II mm. Sverige har "alltid" (sedan 1953) haft speciell relation med USA.
Jag tycker att ambassaden skall läggas ned, vi svenskar ska inte ha någon anknytning med regimen i Pyongyang.

Även om ambassaden fungerar som skyddsmakt för USA och att ambassaden fungerar som konsulär representation för Australien, Kanada, Italien samt de nordiska länderna.
2026-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Minst 12 000 personer har dödats under protesterna i Iran, uppger organisationen Iran International.
https://www.iranintl.com/en/202601130145

En tjänsteman vid regimen uppger att runt 2 000 personer har dödats.
https://www.reuters.com/world/middle-east/about-2000-killed-iran-protests-official-says-2026-01-13/

När Olof Palme i sitt tal den 19 april 1975 använde uttrycket ”diktaturens kreatur” syftade han på Tjeckoslovakiens förtryckarregim under Gustáv Husák, ett system som krossade opposition, förföljde oliktänkande och höll sitt folk i rädsla.

Frågan är om uttrycket inte är än mer träffande i dag, när det riktas mot den iranska regimen och dess kreatur. En regim som systematiskt mördar vanliga civila iranier - män, kvinnor och barn - vars enda ”brott” är att de kräver frihet från diktaturens ok. Människor som vill leva i fred, i ett demokratiskt samhälle, i samspel med omvärlden.

Det iranska folket kämpar inte för kaos eller hämnd. De kämpar för värdighet, frihet och framtid. För rätten att låta Iran blomstra igen, som ett välmående, fritt och demokratiskt land.

Vem bryr sig förutom alla vänsterblivna? Iran och iranierna har aldrig bidragit med något positivt, varken i Sverige eller ute i världen. Nu har vi ett utmärkt läge att utvisa ”svenska” iranier och bli av med dem för gott.
2026-01-13, 16:36
Medlem
Hoppas innerligt folket lyckas få bort Khoemeni och hans gäng.
Märkligt att det finns regimer som dessa fortfarande 2026.
2026-01-13, 16:40
Medlem
Mossad och CIA som prövar sin taktik igen, Kommer dock inte lyckas och förhoppningsvis lyser Iran upp himlen över Israel om dom försöker.

https://www.facebook.com/reel/824850160593047
2026-01-13, 16:42
Medlem
geytos avatar
Trump skriver på sin plattform att "hjälp är på väg". Vilken sorts hjälp?

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115888317758045915
2026-01-13, 16:43
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Fan, vad du ljuger för att ge ditt stöd till Mullorna:

Hårda fakta daterad 24 juni 2025:
I en FN-rapport över situationen i Gaza konstateras att sedan kriget började fram till 30 april 2024 så beräknas 34 535 döda och 77 700 ha skadats. FN hade i september 2024 verifierat uppgifterna om 8 119 personer som dödats i Gaza. Nästan 70 procent av de dödade var kvinnor och barn.

Vilket är 34 535 döda och 77 700 skadade för mycket!

Och det är bland annat ditt fel, som argumenterar för den iranska regimen, och för regimens stöd till Hamas.
Får inte FN sina siffror från Gaza Ministry of Health? Gaza Ministry of Health går inte att lita på. GMH är ju Hamas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in