2026-01-13, 11:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Lite osäker på om jag skulle lägga tråden här eller under juridik men tror det är större chans till bra svar här. Moderator får gärna flytta tråden om den skulle vara felplacerad.

Jag har ett barnspar till min biologiska dotter på avanza. Det är en kapitalförsäkring där jag för tillfället köper på mig av Avanza global. Kontot är på mig men är döpt till hennes namn och när hon är vuxen och tillräckligt mogen ska jag ge henne det kontot eller pengarna. Jag har läst att om jag skulle dö innan dess så säljs de fonder/aktier jag har och så får hon pengarna (om hon är omyndig kanske det går till hennes mor).

Nu har jag tänkt att jag förhoppningsvis lever i 40-50 år till men jag har ett större sparande till mig själv på avanza med. Jag kanske gifter mig en dag men skulle vilja att vid min bortgång ska min dotter få mitt konto och jag vill helst inte att fonderna/aktierna säljs av per automatik (om inte hon vill det) utan att det fortsätter att växa så hon kan leva på utdelningar.

Mina frågor blir

Kan jag testamentera hela mitt avanza konto till min dotter ( även om jag är gift) eller måste jag dela upp det?

Fråga två: Kan jag se till att hon får tillgång till kontot och ärver fonder/aktier utan att allt säljs av?

Har läst att utländska aktier så säljs dessa av men tror inte de svenska bolagen och fonderna ska behöva påverkas.
Citera
2026-01-13, 11:24
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Lite osäker på om jag skulle lägga tråden här eller under juridik men tror det är större chans till bra svar här. Moderator får gärna flytta tråden om den skulle vara felplacerad.

Jag har ett barnspar till min biologiska dotter på avanza. Det är en kapitalförsäkring där jag för tillfället köper på mig av Avanza global. Kontot är på mig men är döpt till hennes namn och när hon är vuxen och tillräckligt mogen ska jag ge henne det kontot eller pengarna. Jag har läst att om jag skulle dö innan dess så säljs de fonder/aktier jag har och så får hon pengarna (om hon är omyndig kanske det går till hennes mor).

Nu har jag tänkt att jag förhoppningsvis lever i 40-50 år till men jag har ett större sparande till mig själv på avanza med. Jag kanske gifter mig en dag men skulle vilja att vid min bortgång ska min dotter få mitt konto och jag vill helst inte att fonderna/aktierna säljs av per automatik (om inte hon vill det) utan att det fortsätter att växa så hon kan leva på utdelningar.

Mina frågor blir

Kan jag testamentera hela mitt avanza konto till min dotter ( även om jag är gift) eller måste jag dela upp det?

Fråga två: Kan jag se till att hon får tillgång till kontot och ärver fonder/aktier utan att allt säljs av?

Har läst att utländska aktier så säljs dessa av men tror inte de svenska bolagen och fonderna ska behöva påverkas.

Såhär då: Jag är ingen familjejurist (de kan det här mycket bättre än jag - och mitt råd är att du faktiskt tar kontakt med en för att reda ut det i detalj - men

Vad det gäller om du kan testamentera ditt avanza-konto till dottern - är svaret förmodligen "ja". MEN du måste A) ha kontot i ett äktenskapsförord om du gifter dig - så att detta ses som "personlig förmögenhet" (Jag kommer inte ihåg den juridiska termen nu - säregendom? - det där hjälper en familjejurist dig med) och så att säga inte ingår i äktenskapet (där ni som makar har alla hemmets tillgångar gemensamt och solidariskt skyldiga att "dela allt"). och B) ha ett juridiskt giltigt testamente, där det klart framgår hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Här kan du också se till att ha utsett en "förvaltare" av ett arv, tills dess att din dotter är myndig, så att pengarna inte hamnar hos dotterns mor, t.ex. och så att säga "tagit slut" när dottern är myndig.

Jag själv har inget konto hos Avanza - men hos Levler (som jag använder) kan man ha konton för att spara till ett barn, som per automatik blir barnets personliga när barnet blir myndigt. Då behöver inget säljas av eller så - utan kontot bara byter ägare. Möjligen finns någon liknande lösning hos Avanza?
Citera
2026-01-13, 11:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Såhär då: Jag är ingen familjejurist (de kan det här mycket bättre än jag - och mitt råd är att du faktiskt tar kontakt med en för att reda ut det i detalj - men

Vad det gäller om du kan testamentera ditt avanza-konto till dottern - är svaret förmodligen "ja". MEN du måste A) ha kontot i ett äktenskapsförord om du gifter dig - så att detta ses som "personlig förmögenhet" (Jag kommer inte ihåg den juridiska termen nu - säregendom? - det där hjälper en familjejurist dig med) och så att säga inte ingår i äktenskapet (där ni som makar har alla hemmets tillgångar gemensamt och solidariskt skyldiga att "dela allt"). och B) ha ett juridiskt giltigt testamente, där det klart framgår hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Här kan du också se till att ha utsett en "förvaltare" av ett arv, tills dess att din dotter är myndig, så att pengarna inte hamnar hos dotterns mor, t.ex. och så att säga "tagit slut" när dottern är myndig.

Jag själv har inget konto hos Avanza - men hos Levler (som jag använder) kan man ha konton för att spara till ett barn, som per automatik blir barnets personliga när barnet blir myndigt. Då behöver inget säljas av eller så - utan kontot bara byter ägare. Möjligen finns någon liknande lösning hos Avanza?

Det finns men då är det problemet att barnet kanske inte är redo att använda kontot som det var tänkt (köpa bostad t ex) utan slösar bort pengarna på skräp. Kontot står nu i mitt namn och jag själv bestämmer när barnet är redo att ta över det.

Jo äktenskapsförord känner jag till, men det jag undrar är om just själva kontot tillfaller henne eller om allt bara säljs av så får hon det i en stor klumpsumma på sitt konto. Hade helst sett att hon bara kunde ta över kontot som det var.
Citera
2026-01-13, 11:56
Medlem
Citat:

Mina frågor blir

Det är skillnad på kapitalförsäkring (KF) och andra kontotyper. KF ingår normalt inte i arvet så har du satt din dotter som förmånstagare så är det hon som får pengarna när du avlider. Ska hon ärva allt även från andra kontotyper behöver du upprätta ett testamente om du gifter dig.

Har du det som Avanza kallar Kapitalförsäkring Barn så säljs tillgångarna när du avlider. Dock har de i slutet på förra året infört något som de kallar Kapitalförsäkring Barn Kontroll. Där ska pengarna fortsatt vara investerade även om du avlider. Med det ska det också gå att begränsa så att barnet inte får full tillgång kontot förrän vid en viss ålder (jag har inte satt mig in i exakt hur det funkar). Oklart om det är möjligt att konvertera en befintlig Kapitalförsäkring Barn till den nya typen eller inte.
https://www.avanza.se/kundservice.html/395/erbjuder-ni-barnspar-och-hur-mycket-ar-lampligt-att-spara-i-sadana-fall
https://blogg.avanza.se/spara-till-barnen-pa-dina-villkor-sa-funkar-nya-kf-barn-kontroll/
Citera
2026-01-13, 11:57
Medlem
B´stards avatar
Sätt pengarna i en ISK med henne som förmånstagare, då räknas det inte in i "boet" (dina tillgångar) när du dör och då kan sin potentiella framtida fru inte komma åt dessa pengar. Då slipper du hålla på med testamente å annat. Så slipper du lägga onödiga pengar på en dyr jurist.
Citera
2026-01-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Sätt pengarna i en ISK med henne som förmånstagare, då räknas det inte in i "boet" (dina tillgångar) när du dör och då kan sin potentiella framtida fru inte komma åt dessa pengar. Då slipper du hålla på med testamente å annat. Så slipper du lägga onödiga pengar på en dyr jurist.
Kapitalförsäkring som har förmånstagare, det finns inte för ISK.
Citera
2026-01-13, 15:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Mina frågor blir

Du måste skilja på arv och skilsmässa. Det spelar ingen roll vad som står i ditt testamente vid en skilsmässa, utan då delas giftorättsgodset lika mellan makarna. Även eventuella skulder kommer att dras av från varderas egendom innan det hamnar i den gemensamma potten.

Vill du försäkra dig om att dina värdepapper förblir enskild egendom måste du skriva ett äktenskapsförord.
Citera
2026-01-13, 15:43
Medlem
Citat:

Mina frågor blir

Kapitalförsäkringen är en livförsäkring. När du dör är det tänkt att innehavet skall säljas och 101% av beloppet betalas ut till den som står som förmånstagare.

Det är med andra ord kanske din dotter som skall stå som förmånstagare?

Sen skall du kanske fundera på lite andra eventualiteter. Vad tänker du skall gälla om din dotter dör före dig? Kan ju rent av vara så att ni dör som följd av en olycka och du "överlever" i koma en tid längre än din dotter. Annars om hon dör efter dig så är det ju hennes arvvingar som får pengarna.
Citera
2026-01-13, 16:44
Medlem
Black.Panthers avatar
Tråkigt att ingen förstod frågan 🥺

Frågan var inte gällande hennes konto utan vad som sker med mitt om jag vill ge det till henne när jag dör.
Citera
2026-01-13, 21:48
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Tråkigt att ingen förstod frågan 🥺

Frågan var inte gällande hennes konto utan vad som sker med mitt om jag vill ge det till henne när jag dör.

Sätt henne som förmånstagare? Inte svårare än så.
Citera
2026-01-14, 02:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Sätt henne som förmånstagare? Inte svårare än så.

Du kan väl åtminstone läsa trådstarten innan du kommenterar?
Citera
2026-01-14, 03:24
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Du kan väl åtminstone läsa trådstarten innan du kommenterar?

Innehavet i en KF säljs uppenbarligen AUTOMATISKT av vid dödsfall, alltså kan du inte hindra det via testamente:

https://www.avanza.se/kundservice.html/387/vad-hander-med-min-kapitalforsakring-om-jag-avlider

Men du kan ha det i en isk som enskild egendom och testamentera det till din dotter. Då kan eventuell framtida fru inte komma åt det och tillgångarna säljs inte av:

https://www.nordnet.se/faq/kundarenden-kontohantering/dodsbo/vad-hander-med-mina-konton-vid-dodsfall

ENSKILD EGENDOM är nyckeln till det hela i ditt fall då du inte vill att tillgångarna ska säljas av. Skriv äktenskapsförord vid eventuellt giftemål och testamente.

Du kan välja vem som ska vara eventuell förmyndare åt barnet i testamentet:

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-man-valja-formyndare-at-sitt-barn-i-ett-testamente/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in