Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Lite osäker på om jag skulle lägga tråden här eller under juridik men tror det är större chans till bra svar här. Moderator får gärna flytta tråden om den skulle vara felplacerad.
Jag har ett barnspar till min biologiska dotter på avanza. Det är en kapitalförsäkring där jag för tillfället köper på mig av Avanza global. Kontot är på mig men är döpt till hennes namn och när hon är vuxen och tillräckligt mogen ska jag ge henne det kontot eller pengarna. Jag har läst att om jag skulle dö innan dess så säljs de fonder/aktier jag har och så får hon pengarna (om hon är omyndig kanske det går till hennes mor).
Nu har jag tänkt att jag förhoppningsvis lever i 40-50 år till men jag har ett större sparande till mig själv på avanza med. Jag kanske gifter mig en dag men skulle vilja att vid min bortgång ska min dotter få mitt konto och jag vill helst inte att fonderna/aktierna säljs av per automatik (om inte hon vill det) utan att det fortsätter att växa så hon kan leva på utdelningar.
Mina frågor blir
Kan jag testamentera hela mitt avanza konto till min dotter ( även om jag är gift) eller måste jag dela upp det?
Fråga två: Kan jag se till att hon får tillgång till kontot och ärver fonder/aktier utan att allt säljs av?
Har läst att utländska aktier så säljs dessa av men tror inte de svenska bolagen och fonderna ska behöva påverkas.
Såhär då: Jag är ingen familjejurist (de kan det här mycket bättre än jag - och mitt råd är att du faktiskt tar kontakt med en för att reda ut det i detalj - men
Vad det gäller om du kan testamentera ditt avanza-konto till dottern - är svaret förmodligen "ja". MEN du måste A) ha kontot i ett äktenskapsförord om du gifter dig - så att detta ses som "personlig förmögenhet" (Jag kommer inte ihåg den juridiska termen nu - säregendom? - det där hjälper en familjejurist dig med) och så att säga inte ingår i äktenskapet (där ni som makar har alla hemmets tillgångar gemensamt och solidariskt skyldiga att "dela allt"). och B) ha ett juridiskt giltigt testamente, där det klart framgår hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Här kan du också se till att ha utsett en "förvaltare" av ett arv, tills dess att din dotter är myndig, så att pengarna inte hamnar hos dotterns mor, t.ex. och så att säga "tagit slut" när dottern är myndig.
Jag själv har inget konto hos Avanza - men hos Levler (som jag använder) kan man ha konton för att spara till ett barn, som per automatik blir barnets personliga när barnet blir myndigt. Då behöver inget säljas av eller så - utan kontot bara byter ägare. Möjligen finns någon liknande lösning hos Avanza?