2026-01-13, 03:00
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Tjena!

Mod får gärna flytta denna tråd om den inte anses tillhöra just detta forum (funderade först på att posta detta i "övriga droger").

Jag är väldigt intresserad av denna medicin pga själva verkningsmekanismen. Jag tror nämligen att det finns ett generellt fel i glutamat-GABA-balansen i min hjärna som i mitt unika fall sannolikt delvis påverkar min kroniska smärta negativt men även bidrar till min starka dragning till och användning/missbruk/självmedicinering av benso som lindrar mina symptom jävligt bra men även "lite för bra" sas (jag har dock inget problem med alkoholen - aldrig haft). Ska dock tillägga att min självmedicinering med benso numera är under hyfsad kontroll MEN jag tror jag kan lyckas ännu bättre om jag sas kan åtgärda själva grundproblemet med en sån här typ av medicin.

Under vilka premisser skrivs detta ut? Jag har hört talas om, här på flashen i trådar jag fann, att det ibland skrivs ut för spelmissbruk? Ska jag få igenom ett recept så behöver jag sannolikt blåljuga om den egentliga anledningen så jag behöver lite bra konstruktiva förslag för att få igenom det. Speciellt från er som använt denna substans lite vid sidan av dess primära målområde/grupp!
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-01-13 kl. 03:04.
Citera
2026-01-13, 06:37
Medlem
Vad är ditt grundproblem?

Campral minska suget efter alkohol
Citera
2026-01-13, 12:33
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad är ditt grundproblem?

Campral minska suget efter alkohol

Det är alltså i princip benso-beroende. Jag misstänker att Campral skulle kunna dämpa detta och även möjligen återställa en felaktig balans i det systemet som kanske finns i mig redan från början sas (GABA/glutamat-systemet som Campral påverkar).

EDIT:

Från vård-FASS om Campral avsnitt Farmakodynamiska 5.1 egenskaper:

Citat:
Akamprosat återställer balansen mellan den hämmande transmittorn GABA och den exciterande transmittorn glutamat.

EDIT: Som bekant (eller inte) så verkar ju benso på den sk GABA-A-receptorn (alkohol har en generell effekt även på denna mfl om jag inte minns fel) och påverkar därmed sannolikt kraftigt balansen/effekten mellan GABA och glutamat precis som alkohol gör. Jag misstänker alltså att ett grundproblem jag har är en störning i detta system som orsakar bla visst beroende till benso. Varför jag inte har problem med tex alkohol också är ju dock ett mysterium men alkohol verkar liksom inte "bita på mig" på det sättet. VISST. Jag kan få ett sug till alkohol IBLAND men det är fan inte ofta (och händer det så är det faktiskt oftast i samband med just benso-intag).

EDIT: värt att tillägga. jag har haft uppehåll tidigare i livet med benso på mer än 5 år utan avbrott - suget (och även själva medicinska behovet i viss mån) försvinner dock aldrig. Detta plågar mig såklart.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-01-13 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in