Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Vad är ditt grundproblem?
Campral minska suget efter alkohol
Det är alltså i princip benso-beroende. Jag misstänker att Campral skulle kunna dämpa detta och även möjligen återställa en felaktig balans i det systemet som kanske finns i mig redan från början sas (GABA/glutamat-systemet som Campral påverkar).
EDIT:
Från vård-FASS om Campral avsnitt Farmakodynamiska 5.1 egenskaper:
Citat:
Akamprosat återställer balansen mellan den hämmande transmittorn GABA och den exciterande transmittorn glutamat.
EDIT: Som bekant (eller inte) så verkar ju benso på den sk GABA-A-receptorn (alkohol har en generell effekt även på denna mfl om jag inte minns fel) och påverkar därmed sannolikt kraftigt balansen/effekten mellan GABA och glutamat precis som alkohol gör. Jag misstänker alltså att ett grundproblem jag har är en störning i detta system som orsakar bla visst beroende till benso. Varför jag inte har problem med tex alkohol också är ju dock ett mysterium men alkohol verkar liksom inte "bita på mig" på det sättet. VISST. Jag kan få ett sug till alkohol IBLAND men det är fan inte ofta (och händer det så är det faktiskt oftast i samband med just benso-intag).
EDIT: värt att tillägga. jag har haft uppehåll tidigare i livet med benso på mer än 5 år utan avbrott - suget (och även själva medicinska behovet i viss mån) försvinner dock aldrig. Detta plågar mig såklart.