2026-01-12, 21:08
Medlem
slemhogs avatar
Var på Stalands idag och provlåg ett stort antal sängar – i 15–30 000-klassen och deras Dux-sängar runt 160 000(!) kr.

Helt ärligt: jag kände ingen som helst wow-skillnad i Duxen baserat på liggkomfort, stöd eller kvalitetskänsla jämfört med min Kungsängen Continental som jag köpte 2015 för ca 23–24 000 kr med 30-år garanti(då näst bästa modellen och noga utvald).

Min säng har fast grund och en dämpande överkänsla via ca 5 cm memoryfoam – alltså exakt den där kombinationen av hård stabilitet + lyxig mjukhet som man förväntar sig i premiumsegmentet. I flera lägen upplevde jag till och med min egen säng som något mer gedigen i kvalitetskänslan.

Det får mig att undra: vad är det man faktiskt betalar 160 000 kr för i en Dux?
Vem lägger 160 lax på en sängjävel – och varför?

Är det verkligt bättre sömn på lång sikt, eller handlar det mest om hantverksromantik, materialfetisch och varumärke – ungefär som med Chanel-väskor, Rolex och annat man köper för att känna sig exklusiv snarare än för funktionen? Rolex får man iaf igen pengarna, duxen får man elda upp i kaminen efter 15-20 år.
Senast redigerad av slemhog 2026-01-12 kl. 21:20.
Citera
2026-01-12, 21:13
Medlem
Kungsängen Continental kan du jämföra med Dux 10, som kostar cirka 40 000.
Citera
2026-01-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Var på Stalands idag och provlåg ett stort antal sängar – i 15–30 000-klassen och deras Dux-sängar runt 160 000(!) kr.

Helt ärligt: jag kände ingen som helst wow-skillnad i Duxen baserat på liggkomfort, stöd eller kvalitetskänsla jämfört med min Kungsängen Continental som jag köpte 2015 för ca 23–24 000 kr (då näst bästa modellen och noga utvald).

Min säng har fast grund och en dämpande överkänsla via ca 5 cm memoryfoam – alltså exakt den där kombinationen av hård stabilitet + lyxig mjukhet som man förväntar sig i premiumsegmentet. I flera lägen upplevde jag till och med min egen säng som något mer gedigen i kvalitetskänslan.

Är det verkligt bättre sömn på lång sikt, eller handlar det mest om hantverksromantik, materialfetisch och varumärke – ungefär som med Chanel-väskor, Rolex och annat man köper för att känna sig exklusiv snarare än för funktionen? Rolex får man iaf igen pengarna, duxen får man elda upp i kaminen efter 15-20 år.

Den har ju 20 års garanti, så varför ska man elda upp den. Bättre att enbart köpa en ny bäddmadrass.
Citera
2026-01-12, 21:20
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag sover själv i en Hästens Grand Vividus och är mycket nöjd.
Skulle aldrig falla mig in att nedgradera till en Dux för småpengar.
Man är ju ingen barbar.
Citera
2026-01-12, 22:06
Medlem
vemsfels avatar
Anis Don Demina berättade att han var på sängjakt för några år sen och hade satt en budget på 200 lax. Så där har du 1 Han hade inte råd med Hästens som tydligen startar på en halv mille
Citera
2026-01-12, 22:19
Medlem
Jag fattar inte hur någon kan betala över 10.000 för en jävla säng. Har ni orgier med överviktiga människor varje dag eller vad är grejen?
Citera
2026-01-12, 22:30
Medlem
Citat:

Helt ärligt: jag kände ingen som helst wow-skillnad i Duxen baserat på liggkomfort, stöd eller kvalitetskänsla jämfört med min Kungsängen Continental som jag köpte 2015 för ca 23–24 000 kr med 30-år garanti(då näst bästa modellen och noga utvald).

Samma princip som med placebo.

Ju dyrare sockerpiller desto effektivare mot random krämpa.

https://www.science.org/content/blog-post/expensive-placebos-work-better

Eller för den som vill vinna vaskaduellen.
Citera
2026-01-12, 23:11
Medlem
auruns avatar
Du betalade själv 23-24k för en säng.
Också oförståeligt för de flesta.

Så du har nog svaret på din egna fråga.
Citera
2026-01-12, 23:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Jag fattar inte hur någon kan betala över 10.000 för en jävla säng. Har ni orgier med överviktiga människor varje dag eller vad är grejen?

Det finns mängder med folk som anser att det är ok att betala 500-600 000kr för en bil som används ca 150 timmar per år om man kör runt 100mil.
En säng används ca 2900 timmar/år.
Citera
2026-01-12, 23:48
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Dom som har pengar, för dom är inte den summan märkbart för ekonomin
Citera
Igår, 00:17
Medlem
Raddigibollens avatar
Statusfolk. Det är fritt fram för alla att blåsa de på pengar för enkel guldkant på livet.
Citera
Igår, 00:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns mängder med folk som anser att det är ok att betala 500-600 000kr för en bil som används ca 150 timmar per år om man kör runt 100mil.
En säng används ca 2900 timmar/år.

Kruxet är ju att bekvämligheten av en säng är helt omöjligt att kvantifiera på ett objektivt, mätbart sätt. Det kan man åtminstone göra (till viss del) med en bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in