2026-01-13, 08:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det är väl inget helt nytt att nya läkemedel skapar nya sjukdomstillstånd.

Korrekt. Känner till en handfull personer som gått på antidepressiva länge och fått den där rubbningen i systemet att man aldrig känner mättnadskänsla. Det äe ju urjobbigt.

En ung man fick reglerande hormoner och gick otroligt snabbt ner i vikt. Sen dess har han varit smal som en sticka och haft massor av extra skinn på magen. Det har senare opererats bort.

En annan man med obesitas kunde äta middag för tre vuxna karlar obehindrat. Då blev han mätt. Sen dess har han gått ner stadigt men måste vara otroligt försiktig med intaget.

En kvinna med samma problem ser enda lösningen vara Ozempic, men det skrivs inte ut i Sverige.

I imina ögon verkar problemet vara mediciner som rubbsr den naturliga balansen i kroppen.
De flesta tiger och lider och får de där klassiska avrundade kropparna.
Innan medicinering har t ex en tjej varit dansare och yoga-instruktör, helt snnsn kroppsform!

Det här är bara bland bekantas bekanta.
Citera
2026-01-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonNoice
Snabb-mat? Bara en tanke...

Tror jag oxå men har det orsakat sjukdom då?
Citera
2026-01-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror jag oxå men har det orsakat sjukdom då?

Hela diskussionen gör denna dok från 2004, "Super Size Me" aktuell igen: https://www.youtube.com/watch?v=wSZWxjeua3g
Senast redigerad av LeonNoice 2026-01-13 kl. 08:55.
Citera
2026-01-13, 09:23
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Är väl ingen sjukdom att vara tjock ??

Att vara tjock är inte samma som obesitas. Man har obesitas efter ett visst BMI och det BMI:t är väl tilltaget. Det är inte mina åsikter utan FHM:s....
Citera
2026-01-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Att vara tjock är inte samma som obesitas. Man har obesitas efter ett visst BMI och det BMI:t är väl tilltaget. Det är inte mina åsikter utan FHM:s....

Vilket bmi är det? Tycker media använder det begreppet titt som tätt. Men många ligger nog på 30-32
Citera
2026-01-13, 11:01
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
https://en.wikipedia.org/wiki/Polycystic_ovary_syndrome

https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_resistance

I botten ligger alltid insulinresistens. Det är insulin som reglerar fettbildning och nyttjande av fett i cellerna. Utan insulin kan fettbildning inte ske, vilket valfri typ 1-diabetiker kan berätta. Omvänt kan fett inte frigöras om insulinhalten är för hög. Fetma har med insulin att göra, och det har även i princip alla "värlfärdssjukdomar", även om man kan ha högre eller lägre genetisk fallenhet för att utveckla sådana.

Insulinresistens i sig är ingen sjukdom, utan ett tillstånd. Björnar blir insulinresistenta om hösten när de lägger på sig inför vinterns ide och tokäter honung och annat, men de fastar å andra sidan bort fetman i idet. Det gör inte mänskliga fetton.

All behandling av fetma måste alltså ta sin grund i att få ned insulinet. Det görs naturligt med det som kallas Atkins, LCHF, keto, karnivor med flera dieter med låga nivåer av socker (= kolhydrater).

Så med din teori så kan jag äta hinkvis med smör (100% fett och ingen insulinrespons) utan att gå upp i vikt? KETO, LCHF o.s.v. är ingen magi, det handlar bara om att vissa människor får mindre aptit av att skära ner på kolhydrater. Överäter man så går man fortfarande upp i vikt.

"Obesitas", dvs att vara överviktig som är mer vanligt än ovanligt idag beror på mera stillasittande och en oändlig källa av mat på dygnets alla timmar.
Senast redigerad av CarlosEstevez 2026-01-13 kl. 11:04.
Citera
2026-01-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev

Fortfarande inte en sjukdom utan bara ohälsosamt
Citera
2026-01-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Så med din teori så kan jag äta hinkvis med smör (100% fett och ingen insulinrespons) utan att gå upp i vikt? KETO, LCHF o.s.v. är ingen magi, det handlar bara om att vissa människor får mindre aptit av att skära ner på kolhydrater. Överäter man så går man fortfarande upp i vikt.

"Obesitas", dvs att vara överviktig som är mer vanligt än ovanligt idag beror på mera stillasittande och en oändlig källa av mat på dygnets alla timmar.

ja , för grejen är att det går inte att dricka hur mycket grädde som helst eller socker men grädde och socker dvs glass kan du få in samma mängd av , förstår du ??
Citera
2026-01-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Under de senaste åren har det vuxit fram en samlad bild i media av att vi inte själva kan påverka vår vikt, och om vi blir tjocka, så är det endast medicin som gäller. Senast idag rapporteras i media om att obesitas är en kronisk sjukdom, som man måste medicinera mot hela livet.

Jag blir så förbryllad av detta. Vad är det för sjukdom? Enligt vilka kriterier är det en sjukdom? Obesitas är ändå ett ganska nytt tillstånd - inget som var utbrett ens för några decennier sedan. Hur kan det vara en sjukdom?

Jag är helt medveten om att kroppen är programmerad att försvara sig mot viktnedgång, och att man kan ha hormonella rubbningar, eller äta mediciner som gör att man hjälplöst går upp i vikt.

Men är obesitas verkligen en sjukdom, eller är det bara lobbyisterna på stora läkemedelsbolag som har lyckats få in en finansiell och psykologiskt trösterik fullträff med att driva tesen att det är meningslöst att själv försöka göra något åt sin vikt, och att man istället ska börja äta dyr medicin?

Jag tror att din sista slutsats ligger nära sanningen. En frisk kind är en förlorad kund.
Citera
2026-01-13, 11:53
Medlem
Motacilla.albas avatar
Problemet är inte ordet ”obesitas” utan ordet ”sjukdom”
Det är mycket kontextbetoende.
Vad som är ”sjukdom” sitter i betraktarens ögon.
Trådstarten är ett tydligt exempel på detta.
I grunden är sjukdomsdefinitioner något skapat av människan för att lösa människans problem
Citera
2026-01-13, 12:01
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
ja , för grejen är att det går inte att dricka hur mycket grädde som helst eller socker men grädde och socker dvs glass kan du få in samma mängd av , förstår du ??

jag förstår och håller med men vad har det med ditt tidigare inlägg som jag svarade på att göra?
Utan insulinrespons, ingen övervikt skrev du?
Alltså, ät hur mycket grädde (väldigt liten insulinrespons)som helst utan sockret och du kan inte öka fettinlagring på kroppen dvs inte bli tjock?

Eller missförstod jag?

Btw, älskar grädde! Kan hinka in de......blir jag inte tjockare för det?
Citera
2026-01-13, 12:04
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Tack för input! Men hur förklarar Gemini att det inte drabbade folk "förr i tiden"? Det är ju, i mitt tycke, ett starkt bevis för att det inte stämmer.

Miljön vi lever i har förändrats med högre tillgänglighet till skräpmat och mindre tillgång till "naturlig rörelse", exempelvis genom kroppsarbete. Lite förenklat:
Miljön avgör hur stor andel av en befolkning som får obesitas. Generna avgör vilka i befolkningen som får det.

Jämför med alkohol. Om miljön för det skulle förändras (=högre tillgänglighet) skulle konsumtionen och andel alkoholister sannolikt öka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in