2026-01-12, 18:42
Medlem
Vekrusets avatar
Under de senaste åren har det vuxit fram en samlad bild i media av att vi inte själva kan påverka vår vikt, och om vi blir tjocka, så är det endast medicin som gäller. Senast idag rapporteras i media om att obesitas är en kronisk sjukdom, som man måste medicinera mot hela livet.

Jag blir så förbryllad av detta. Vad är det för sjukdom? Enligt vilka kriterier är det en sjukdom? Obesitas är ändå ett ganska nytt tillstånd - inget som var utbrett ens för några decennier sedan. Hur kan det vara en sjukdom?

Jag är helt medveten om att kroppen är programmerad att försvara sig mot viktnedgång, och att man kan ha hormonella rubbningar, eller äta mediciner som gör att man hjälplöst går upp i vikt.

Men är obesitas verkligen en sjukdom, eller är det bara lobbyisterna på stora läkemedelsbolag som har lyckats få in en finansiell och psykologiskt trösterik fullträff med att driva tesen att det är meningslöst att själv försöka göra något åt sin vikt, och att man istället ska börja äta dyr medicin?
Citera
2026-01-12, 18:46
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Under de senaste åren har det vuxit fram en samlad bild i media av att vi inte själva kan påverka vår vikt, och om vi blir tjocka, så är det endast medicin som gäller. Senast idag rapporteras i media om att obesitas är en kronisk sjukdom, som man måste medicinera mot hela livet.

Jag blir så förbryllad av detta. Vad är det för sjukdom? Enligt vilka kriterier är det en sjukdom? Obesitas är ändå ett ganska nytt tillstånd - inget som var utbrett ens för några decennier sedan. Hur kan det vara en sjukdom?

Jag är helt medveten om att kroppen är programmerad att försvara sig mot viktnedgång, och att man kan ha hormonella rubbningar, eller äta mediciner som gör att man hjälplöst går upp i vikt.

Men är obesitas verkligen en sjukdom, eller är det bara lobbyisterna på stora läkemedelsbolag som har lyckats få in en finansiell och psykologiskt trösterik fullträff med att driva tesen att det är meningslöst att själv försöka göra något åt sin vikt, och att man istället ska börja äta dyr medicin?
Det är väl inget helt nytt att nya läkemedel skapar nya sjukdomstillstånd.
Citera
2026-01-12, 18:50
Medlem
HBTKuks avatar
Läste lite på Gemini nu.

Utdrag:

Citat:
Världshälsoorganisationen (WHO) och svenska myndigheter definierar obesitas som en kronisk sjukdom. Det finns flera tunga skäl till detta:

Biologisk dysfunktion: Vid obesitas fungerar inte kroppens system för att reglera hunger och mättnad som de ska. Det är inte bara "dålig karaktär", utan hormonella signaler i hjärnan (främst i hypotalamus) som är ur balans.

Patologiska förändringar: Fettvävnaden fungerar vid obesitas som ett sjukt organ. Den utsöndrar ämnen som skapar en låggradig inflammation i kroppen, vilket i sin tur leder till andra sjukdomar som typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer.

Genetik: Forskning visar att upp till 40–70 % av variationen i kroppsvikt beror på gener. Vissa människor föds med ett biologiskt försvar mot viktnedgång som gör att kroppen kämpar för att behålla fettreserverna.
Citera
2026-01-12, 18:50
Medlem
lundaelevs avatar
Klart obesitas är en sjukdom. Har man det själv så vet man hur extra väl.
Citera
2026-01-12, 18:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Läste lite på Gemini nu.

Utdrag:

Tack för input! Men hur förklarar Gemini att det inte drabbade folk "förr i tiden"? Det är ju, i mitt tycke, ett starkt bevis för att det inte stämmer.
Citera
2026-01-12, 18:55
Medlem
Citat:

Tror du att:
- Alla människor har exakt samma aptit?
- Alla människors ämnesomsättning fungerar exakt likadant?
- En tyngre människa har exakt samma aptit som en smal människa?
- Eller kan det finnas variationer här som människor kan behöva hjälp med från vården?

Vad vill du uppnå här? Spara pengar? Det gör du troligen inte genom att kritisera vård för obesitas som sannolikt kan göra många människor friskare och att de därför belastar vården mindre.

Är det snarare fat-shaming och översittarattityd som du vill förmedla med ditt inlägg?
Citera
2026-01-12, 18:57
Medlem
Citat:
Tack för input! Men hur förklarar Gemini att det inte drabbade folk "förr i tiden"? Det är ju, i mitt tycke, ett starkt bevis för att det inte stämmer.
Det fanns inte lika mycket kunskap "förr i tiden". Man visste inte vad olika sjukdomar var eller vad de berodde på. Lite beroende på vilken tidsperiod du menar med "förr i tiden".
Citera
2026-01-12, 18:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det fanns förr med, men förändringar i samhället tex andelen kroppsarbete och tillgängligheten till mat, framförallt "fel" mat, förvärrar situationen för dom som redan har sämre förutsättningar, tex pga genetiska variationer.
Citera
2026-01-12, 18:59
Medlem
Obesitas är sjuklig fetma.

Om man använder senaste generationens viktminsknings-medel, så måste man fortsätta hela livet.
Citera
2026-01-12, 19:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det fanns inte lika mycket kunskap "förr i tiden". Man visste inte vad olika sjukdomar var eller vad de berodde på. Lite beroende på vilken tidsperiod du menar med "förr i tiden".

Jag menar tiden innan obesitas var vanligt - lite längre tillbaka i USA, och lite närmare i tiden för t ex Sverige.

Fat shaming är inte mitt syfte. Jag frågade som synes efter kriterier för att klassa det som just en sjukdom, och riktade min bazooka mot snikna läkemedelsbolag.
Citera
2026-01-12, 19:03
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det fanns förr med, men förändringar i samhället tex andelen kroppsarbete och tillgängligheten till mat, framförallt "fel" mat, förvärrar situationen för dom som redan har sämre förutsättningar, tex pga genetiska variationer.

"Fel mat" är en annan punkt, som jag gärna misstänker. Som jag har förstått det, så var även USA-amerikanerna smala på 70-talet, innan maten blev för onaturllg.
Citera
2026-01-12, 19:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är väl ganska självklart att det är en sjukdom. En slags psykisk sjukdom att inte kunna stå emot att äta för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in