2026-01-12, 18:31
Medlem
Jo, jag vet att det finns trådar i liknande ämnen men jag väljer en ny än att skaka liv i en halvårsgammal tråd där de flesta kommer besvara trådstarten som gjordes då.
Det är helt ok för mig om denna slås ihop med en annan när den här inte längre är aktuell.

Eftersom några få redan slutat läsa här och börjat svara så är detta stycke till er 90% som inte klarar att läsa ner till det som är viktigt och samtidigt inte förstår att man kan skapa inlägg utifrån hur andra människor har det.
I mitt fall så blev resultatet att jag fixar det ändå.

Så, till mig och mina upplevelser i dag.
När man höjde högkostnadsskyddet så var det många här som pratade om kredit om man inte hade råd samt att man kan avbetala.
Jo, det kan man om man inte dragit på sig betalningsanmärkningar. I mitt fall är jag skuldfri sedan fyra år tillbaka och vissa månader uppgår min faktura till Klarna på mer än 3800kr då jag vägrar förskottsbetala något som Postnord sedan tappar bort. Det är även alla skulder/lån vi har i hushållet.
Och bara för att bemöta vissa individer så sparar vi undan högre summor vissa månader.
Men, för första gången i mitt liv har jag nu upplevt ett fattigt Januari med massor av utgifter. Med det så köper vi bara det nödvändigaste samt tömmer frysen.

Vad jag ser gång på gång är hur kapitalet ska stärkas och det ska betalas med tuffare liv för de som varit hårt arbetande människor samt de som vill bli hårt arbetande. Jo, jag kräks lite varje gång Uffe säger detta då det inte finns en käft i dag som har ett hårt jobb. Men de orden skapar ändå en vi mot dem känsla. Detta syns rejält när människor som betalat skatt i hela sitt liv tvingas be om allmosor.

Så i dag behövde jag hämta ut medicin och jag har lyckats få denna månad som högkostnadsmånad och 2000kr på kontot.
Samma företag som beviljar kredit till min konsumtion varje månad nekade mig att köpa medicin på kredit pga betalningsanmärkningar från långt bak i tiden.
Lite konstigt att konsumtion går bra men inte en tillfällig dipp när man behöver mediciner som många behöver för att klara av ett arbete.
Det var hit jag räknar med att 10% har förståelse för att läsa.

Jag tog med mig målsman in och så fick hon ta krediten. Allt för fem dagar då jag måste ta nästa dos den 20:de.
Mitt problem blev en extra resa till Apoteket och nästa år så blir nästa högkostnadsköp i en bättre månad.

Men alla andra?
I Sverige, inte hela Europa har vi nu en lågkonjunktur vår nuvarande regering inte bryr sig om utan i stället ska de straffa människor som inte längre kan arbeta. Jimpan lovade att gå i opposition om man sänkte A-kassan och vi kan konstatera att han inte nämnde att det ska ske i September. Fler och fler människor får ekonomiska problem och snart sitter de med betalningsanmärkningar. Lägger vi sedan till alla pensionärer så är det en stor skara människor utan arbete och hälsan försämras i båda grupperna.
Men, i vi mot dem, finns det en annan grupp som är statligt anställda. Min sambo är en av dem och hon behöver samma typ av mediciner jag har. Därför hade vi en tuff månad i November men en jäkligt bra i December när hennes statliga arbetsgivare lade till medicinen hon får gratis.

Frågan jag ställer nu till er som försvarade höjningen är: När ni blir både arbetslösa och sjuka i framtiden. När ni förlorat allt utan att ni på något sätt kunnat förhindra det. Är ni då helt ok med att inte ha råd med mediciner och vård så ni kan komma tillbaka till arbetsmarknaden?

Ni 90% här på FB behöver inte bemöda er. Vi vet redan att ni tjänar sexsiffrigt i positioner där ni aldrig kan bli sjuka eller av med arbetet.
Citera
2026-01-12, 18:39
Medlem
"Jag tog målsman med dig in"

"Min sambo är en av dem"

Vem är målsman? Är du ett barn eller är du vuxen med sambo?

Om du inte hade köpt ditt dyra sportpaket i förra månaden, så hade du haft råd med medicin som du behöver nu. Eller om du lagt undan de pengar du lät bli att betala in, när TV-avgiften skulle betalas.

"Jag har råd och har precis beställt det sportpaket jag vill ha"
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-12 kl. 18:43.
Citera
2026-01-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Jag tog målsman med dig in"

"Min sambo är en av dem"

Vem är målsman? Är du ett barn eller är du vuxen med sambo?

Om du inte hade köpt ditt dyra sportpaket i förra månaden, så hade du haft råd med medicin som du behöver nu. Eller om du lagt undan de pengar du lät bli att betala in, när TV-avgiften skulle betalas.

"Jag har råd och har precis beställt det sportpaket jag vill ha"
Inte ens när jag skriver att jag inte drabbats så kommer första raketforskaren och går på person.
Citera
2026-01-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inte ens när jag skriver att jag inte drabbats så kommer första raketforskaren och går på person.

Då ljuger du ju. För du skriver att du drabbats. För du citerar "" inte.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-12 kl. 18:53.
Citera
2026-01-12, 19:00
Medlem
TheGretaResets avatar
Högkostnads-skydd. Vi pratar om apoteket?
Citera
2026-01-12, 19:04
Medlem
Sereenas avatar
Skillnaden per månad är inte så jäkla stor, man får helt enkelt se till att ha framförhållning och lägga undan pengar så man har en buffert motsvarande nivån när en ny period startar.

Min period tex tar slut den 16e, så jag har precis hämtat ut så mycket jag bara kan och har nu allt jag behöver för 3mån hemma, samt ca 2000 undanlagt för att täcka första uttaget på nya perioden (och kommer lägga undan ytterligare under kommande 3 mån). 1a uttaget för mig landar på ca 1800kr för 3mån.
Citera
2026-01-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Högkostnads-skydd. Vi pratar om apoteket?
Kanske. Nu blev det apoteket men jag har inte kollat om det gått upp inom vården med. Har det det så blir det en dubbel börda för många.
Citera
2026-01-12, 20:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Frågan jag ställer nu till er som försvarade höjningen är: När ni blir både arbetslösa och sjuka i framtiden. När ni förlorat allt utan att ni på något sätt kunnat förhindra det. Är ni då helt ok med att inte ha råd med mediciner och vård så ni kan komma tillbaka till arbetsmarknaden?
Nä det är inte OK.
Men så var det innan höjningen också.
Högkostnadsskyddet är inte kopplat till den allmänna prisnivån (KPI), utan till kostnaden för läkemedel och därför är höjningen motiverad (läkemedelspriser, förskrivningsvolymer, nya, dyrare terapier)
Patienternas andel av totalkostnaden har dessutom varit relativt stabil eller sjunkande
Så man får lösa det på annat sätt än att ge subventioner till de som inte behöver det.
--------
jag hörde en som klagade på dessa höjningar med en cigarett i munnen och en väntöl i handen på lokala restaurangen utomhus i höstas.
han skulle som vanligt ta en familje-hämtpizza efter jobbet med den utslitna frasen:
- det är jag som står för käket idag hehehe..
Hur gör man med dylika personer?
Sänka priset på läkemedel?
Skulle inte tro det
Citera
2026-01-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skillnaden per månad är inte så jäkla stor, man får helt enkelt se till att ha framförhållning och lägga undan pengar så man har en buffert motsvarande nivån när en ny period startar.

Min period tex tar slut den 16e, så jag har precis hämtat ut så mycket jag bara kan och har nu allt jag behöver för 3mån hemma, samt ca 2000 undanlagt för att täcka första uttaget på nya perioden (och kommer lägga undan ytterligare under kommande 3 mån). 1a uttaget för mig landar på ca 1800kr för 3mån.
Jovisst. I mitt specifika fall är det ren klantighet. Men jag kollade om man inte kunde betala en avgift varje månad vilket de inte gick med på.
Men många har så dålig ekonomi att de har svårt att spara månadsvis och dessa har ofta betalningsanmärkningar. I mitt förra liv var jag frisk och tjänade bra. Tyvärr gällde det inte parasiten jag levde med och med det var kontot tomt senast den 15:de. Hade jag varit kvar där hade sparandet varit noll och inte heller det är unikt.
Citera
2026-01-12, 20:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jovisst. I mitt specifika fall är det ren klantighet. Men jag kollade om man inte kunde betala en avgift varje månad vilket de inte gick med på.
Men många har så dålig ekonomi att de har svårt att spara månadsvis och dessa har ofta betalningsanmärkningar. I mitt förra liv var jag frisk och tjänade bra. Tyvärr gällde det inte parasiten jag levde med och med det var kontot tomt senast den 15:de. Hade jag varit kvar där hade sparandet varit noll och inte heller det är unikt.

Jag har i dagsläget sjukersättning på lägstanivån + skuldsanering så det gäller att planera och använda dom betalningsfria månaderna från skuldsaneringen för att se till att det finns pengar nog att lösa ut mina recept när nya perioden startar.
Citera
2026-01-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä det är inte OK.
Men så var det innan höjningen också.
Högkostnadsskyddet är inte kopplat till den allmänna prisnivån (KPI), utan till kostnaden för läkemedel och därför är höjningen motiverad (läkemedelspriser, förskrivningsvolymer, nya, dyrare terapier)
Patienternas andel av totalkostnaden har dessutom varit relativt stabil eller sjunkande
Så man får lösa det på annat sätt än att ge subventioner till de som inte behöver det.
--------
jag hörde en som klagade på dessa höjningar med en cigarett i munnen och en väntöl i handen på lokala restaurangen utomhus i höstas.
han skulle som vanligt ta en familje-hämtpizza efter jobbet med den utslitna frasen:
- det är jag som står för käket idag hehehe..
Hur gör man med dylika personer?
Sänka priset på läkemedel?
Skulle inte tro det
Hoppsan. Ett svar jag inte kan avfärda.
Egentligen är det lite min situation den här månaden. Jag köpte sommardäck för att de hade rea samt gjorde en undersökning på hunden som kunde vänta i minst ett år. Där rök 8000kr.
Behovsprövning?
Som jag förklarat så drabbade detta inte mig utan min medicin ligger nu i kylen och en ekonomisk behovsprövning hade gjort att jag hade nekats. Däremot skulle det lösa problemet för de som verkligen kommer lida ekonomiskt. Har du ekonomi att röka och dricka öl medan du väntar på pizzan så kan du gått betala själv medan de som lever på marginalerna lika gärna kan ha fri medicin.

Kvar är problemet med kredit.
Det är egentligen det jag retar mig mest på. Jag som är i slutet på mina fem år efter betalningsanmärkningar nekas köpa medicin på kredit samtidigt som jag för en månad sedan gjorde min tolfte och sista betalning på en Iphone.
Hade det varit livsuppehållande medicin hade jag kunnat köpa en ny Iphone på kredit. Såld den och köpt medicin för pengarna. Ett mkt sjukt ekonomiskt system i mina ögon då det var det systemet som gjorde min kris jag betalade många år på.
Citera
2026-01-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag har i dagsläget sjukersättning på lägstanivån + skuldsanering så det gäller att planera och använda dom betalningsfria månaderna från skuldsaneringen för att se till att det finns pengar nog att lösa ut mina recept när nya perioden startar.
Då misstänker jag att du har ett betalt boende. Betalt hus eller bostadstillägg.
Jag är inte insatt i sjukersättning men de två med samma ersättning du har får hjälp med boendet så pass att de får ut mer per månad än många arbetslösa/pensionärer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in