2026-01-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det finns ingen elbil med lång räckvidd som tilltalar mig i den mån att jag är beredd att betala för det.

Jag gillar små trendiga moderna snygga elbilar, med karaktär och känsla.
Ett europeiskt märke.
Renault 5 med stora batteriet, Techno + metalliclack, den skulle kunna funka.
Den ligger närmast idag, vad som finns ute på marknaden.
Men den kostar ca 405.000 kronor.

Oj, det var dyrt för en 28 000EUR bil. Inte funderat på en Suzuki Swift för 200k? Den är inte europeisk men en Japansk bil är väl inte så tokigt heller? Hade du gillat SUV-karosser så tycker jag att Citroên e-C3 eller C3 Aircross är intressanta alternativ.
Citera
2026-01-16, 20:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Oj, det var dyrt för en 28 000EUR bil. Inte funderat på en Suzuki Swift för 200k? Den är inte europeisk men en Japansk bil är väl inte så tokigt heller? Hade du gillat SUV-karosser så tycker jag att Citroên e-C3 eller C3 Aircross är intressanta alternativ.
Nej, inga japanska eller koreanska bilar.

Citroën e-C3 är en intressant elbil, men den är inte tillräckligt cool och trendig för min del.
Dessutom är räckvidden begränsad med sitt 40 kWh LFP batteri utan värmepump.
Finns även mycket rapporter om laddproblem vid snabbladdning.

Har annars funderat på nya Clio hybrid, men enligt mina uträkningar blir det nog för dyrt i längden med en förbränningsmotor för min del, tror jag tjänar mer på att istället gå direkt på en Renault 5 med stora batteriet.

Har framförallt Renault 5 52 kWh och VW ID Polo 56 kWh på min intresselista.
Tänker att med dessa modeller med de stora batterierna kan det finnas potential att behålla bilen länge och kanske satsa mot 40.000 mil.
Det bör vara en god affär, även om de ligger runt 400.000 kronor i inköp.

Vi får se.

Ännu rullar båda mina gamla bilar, och förhoppningsvis havererar inte båda två samtidigt..
Citera
2026-01-17, 01:41
Medlem
Citat:
Det finns ingen elbil med lång räckvidd som tilltalar mig i den mån att jag är beredd att betala för det.
Då blir du ju ett offer för dina egna fördomar... Det är ju det jag säger hela tiden, du sätter upp en massa märkliga och smått orealistiska krav och målar in dig i ett underligt hörn där du inte kan köpa den bil du egentligen behöver.

Citat:
Jag gillar små trendiga moderna snygga elbilar, med karaktär och känsla.
Ett europeiskt märke.
Renault 5 med stora batteriet, Techno + metalliclack, den skulle kunna funka.
Den ligger närmast idag, vad som finns ute på marknaden.
Men den kostar ca 405.000 kronor.
Ja, det är alltså ungefär vad en sprillans ny elbil av den typen kostar idag. Öppna plånboken och sluta gnäll, eller gör som alla andra normal-inkomsttagare och köp begagnat!
Senast redigerad av Gissa vem 2026-01-17 kl. 01:45.
Citera
2026-02-02, 02:47
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nej, inga japanska eller koreanska bilar.

Citroën e-C3 är en intressant elbil, men den är inte tillräckligt cool och trendig för min del.
Dessutom är räckvidden begränsad med sitt 40 kWh LFP batteri utan värmepump.
Finns även mycket rapporter om laddproblem vid snabbladdning.

Har annars funderat på nya Clio hybrid, men enligt mina uträkningar blir det nog för dyrt i längden med en förbränningsmotor för min del, tror jag tjänar mer på att istället gå direkt på en Renault 5 med stora batteriet.

Har framförallt Renault 5 52 kWh och VW ID Polo 56 kWh på min intresselista.
Tänker att med dessa modeller med de stora batterierna kan det finnas potential att behålla bilen länge och kanske satsa mot 40.000 mil.
Det bör vara en god affär, även om de ligger runt 400.000 kronor i inköp.

Vi får se.

Ännu rullar båda mina gamla bilar, och förhoppningsvis havererar inte båda två samtidigt..
Dacia Sandero är garanterat en bättre affär än en överprisad elmoped bil som R5.

Till skillnad från franskbyggda fordon så verkar de tjeckiska fungera även om delarna kommer från samma underleverantörer.

Nu har du en förkärlek för trånga elbilar av usel kvalitet men om du kan tänka dig en trång liten elbil som inte havererar hela tiden finns ju Inster
Det är bara i ditt huvud det är Coolt med små tveksamma elbilar så släpp den tanken och köp med hjärnan istället
Senast redigerad av sealstryper 2026-02-02 kl. 02:50.
Citera
2026-02-02, 05:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Dacia Sandero är garanterat en bättre affär än en överprisad elmoped bil som R5.

Till skillnad från franskbyggda fordon så verkar de tjeckiska fungera även om delarna kommer från samma underleverantörer.

Nu har du en förkärlek för trånga elbilar av usel kvalitet men om du kan tänka dig en trång liten elbil som inte havererar hela tiden finns ju Inster
Det är bara i ditt huvud det är Coolt med små tveksamma elbilar så släpp den tanken och köp med hjärnan istället
Sorry , skrev fel i bara farten .
Rumänska skulle det stå
Citera
2026-02-02, 22:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper

Drömbilen är en Renault 5 Techno 52 kWh i midnight blue metallic.
Det är garanterat en av de bästa elbilarna på marknaden och bäst I sin klass.
Extremt häftig, trendig och cool, snygg design och mycket utrustning och bra räckvidd ( 41 mil wltp) samt snabbladdning.
Har kört bilen och den var helt underbar.
Dessutom är det en Renault, vilket ligger mig lite extra varmt om hjärtat.

Bilen kostar dock 405.900 kronor, och just nu är tanken att istället köra med Audin ett tag.
Citera
2026-02-03, 08:33
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Drömbilen är en Renault 5 Techno 52 kWh i midnight blue metallic.
Det är garanterat en av de bästa elbilarna på marknaden och bäst I sin klass.
Extremt häftig, trendig och cool, snygg design och mycket utrustning och bra räckvidd ( 41 mil wltp) samt snabbladdning.
Har kört bilen och den var helt underbar.
Tror inte det .
Om inga under har inträffat håller bilen sedvanlig låg Renault-kvalitet , det är väl en pimpad ZOE ?
Utrymmena är minst sagt mediokra , runtomsikten likaså .
Den var så liten och trång att jag struntade i att provköra eftersom man satt så dåligt i den .
En fransk konkurrent till minibilen Inster fast 100.000 dyrare och med sämre utrymmen inuti , sedvanlig fransk halvdan karosspassning , 80-tals-materialval i inredningen och troligen sämre byggkvalitet och livslängd .

Om jag var tvungen att välja mellan pest eller kolera skulle jag valt Inster , min Getz gick 25.000 problemfria mil innan en älg ville våldföra sig på den med fatalt resultat både för älgen och bilen .
Sydkoreanerna kan det där med kvalitet ......

Citat:
Dessutom är det en Renault, vilket ligger mig lite extra varmt om hjärtat.

Bilen kostar dock 405.900 kronor, och just nu är tanken att istället köra med Audin ett tag.
Som jag sade förut , köp bil med hjärnan istället för hjärtat .
https://www.dacia.se/bilar/sandero
Citera
2026-02-03, 09:05
Moderator
Gromguttens avatar
Elbilforeningen gør bra och genomarbetade tester, de har testat bilarna separat men också satt samman ett test av budgetbilarna prisade runt 200 -250 KNOK i en serie på fem avsnitt. Här återfinns bland annat Renault 5 och Renault 4.

https://www.youtube.com/watch?v=M_mjb1y9GQg

Jag hade definitivt tagit Hondan, inte minst om man bor långt søderut och därfør inte är lika "beroende" av värmepump, det är därfør den nu är så billig på den norska marknaden. Importerad från Norge sparar man dessutom 150000 SEK (se annan tråd) färdigimporterat jämført med det svenska listpriset.
Citera
2026-02-06, 06:36
Moderator
Gromguttens avatar

OT raderat.

Diskutera eventuellt det hypotetiska tankeexperiment och dess begränsningar, inte TS andra bilar.

/Mod
Citera
2026-02-06, 06:45
Medlem
Citat:

Detta måste vara det mest idiotiska svar som finns, tar man en hyfsad el bil runt 40-45mil per laddning.

Komma påstå du kör 90 mil utan paus är att ljuga för dig dig själv, inte ens en fosillbil når detta avstånd utan tankning, sitta o gnälla jag gillar inte stanna 15-25 min för att ladda 80% gentemot en vanlig tankning som tar 5min är ganska patetiskt.

Betala för det gör du genom att du kör billigare än med fossilbilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in