Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
1, Jag får väl tänka hur jag vil, eller?
Jag bryr mig inte om värdeminskningen, that's it.
2, jag har inte fått några vettiga svar i tråden.
Ett sådant hypotetiskt svar skulle kunna vara att jag kör en clio hyrbrid 200 kronor billigare per månad än en Renault 5 ( som exempel)
3, jag vill inte ha en "premium long range elbil " , har inget behov att hävda mig på det sättet, tycker det är patetiskt faktiskt.
4, Renault är inget lågprismärke, det är ett anrikt franskt bilmärke med långa traditioner och historia som präglat vår bilkultur genom decennier.
5, jag hittar ingen bilmodell som jag verkligen vill ha, alla potentiella kandidater har sina för och nackdelar som gör att jag tvekar på om jag blir nöjd med bilen.
Därför har jag heller ingen lust att betala en massa pengar I månaden för något som jag inte tycker är värt utgiften, eller som inte fullt ut klarar av den uppgiften en allround-duglig bil ska göra.
6, Sammanfattningsvis är det också så att vilken bil jag än köper, så kommer det att kosta mig mer än idag.
Och då vill jag inte ha något som bara "funkar " , då vill jag ha något som jag tycker är värt merkostnaden.
1. Tja, får och får... Får får du väl. Du har lik förplåtat fel!
Vi kan ju ta och kika på din ZOE och slutsummera nu om du alltså bestämt dig för att INTE investera i ny motor och köra den vidare! Uppgifterna härifrån:
(FB) Har beställt en elbil, en Renault Zoe - allmän diskussion kring valet av bil
Du köpte den alltså sommaren 2018 för 364 000, och fick sedan tillbaka 60 000 på miljöbonusen. Dvs
ca 300k i inköp. Med lätt överslagsräkning så har du alltså strax under 10 kr MILEN i värdeminskning. Vi utgår nämligen ifrån att en bilhandlare med största sannolikhet INTE betalar särskilt mycket för en ZOE som tjuter i motorn och dessutom gått 32 000 mil...
Inte så tokigt ändå, i MIL räknat. Men vi sätter oss också och räknar på HUR LÄNGE du ägt bilen. Tills nu sju och ett halvt år. Alltså ganska exakt 90 månader. 3333 kr I MÅNADEN har det kostat dig att äga den bilen i värdeminskning! Då har vi också varit snälla och INTE räknat de där ca 70 000 det kostade att byta motor och fixa reduktionslådan... Även andra bilar kan ju trots allt behöva lagas med större fel på 32 000 mil!
Så där har du siffrorna. Och du sitter alltså och gafflar om utifall du kanske möjligen eventuellt kan spara fjuttiga 200 spänn i månaden på att välja den ena eller den andra bilmodellen...

Snacka om att inte se skogen för alla träd! Har du råd att förlora 3333 kr i månaden plus andra driftskostnader, kanske uppåt 5000 i månaden med försäkring, däck, reparationer, "ladda ute" på dina Tysklandsresor osv så blir det snarast enfaldigt och dumsnålt att jaga den där tvåhundringen... Köp en bil du trivs i! Och så får du väl ta att det kostar ungefär den pengen.
2. Här är vi inne på det jag sade om att starta en tråd på Flashback och börja tjura för att man inte får de svar man VILL ha... Du HAR fått vettiga svar av t ex Gromgutten som konstaterar att du får liksom själv ta och göra en Excel-simulering. Det är absolut ingen som har koll på alla faktorer som gäller för både dig personligen och de bilarna! Apropå "de bilarna", så är Flashback helt fel forum att fråga detta på. Det är OERHÖRT FÅ, om ens någon..., som kör en eller två år gamla småbilar som är eldrivna här!
Jag har dessutom flera gånger gett dig ett råd om vad som vore bäst i din situation. Att du inte VILL lyssna går inte att göra något åt...
3. Du skriver "premium", jag väljer ordet "kvalitet" istället... Det handlar alltså inte alls om att "hävda sig", utan bara att en biltillverkare som gör dyrare bilar i en högre klass BRUKAR få vara så illa tvungen att också LEVERERA en bättre produkt! Annars synar marknaden den pokerbluffen rätt snabbt... Bilmodeller har branschfolk rätt så bra koll på. Välj en som har fått bra kritik och du kommer 50 riktiga mil på. Det kommer att göra enorm skillnad i "frustrerad kärring" på dina långresor om du bara behöver ladda EN gång per dag mot tre med ZOE:n!
4. Lågprismärke och lågprismärke... Kalla det "mediumklass" då, om du vill särskilja det från "riktiga" lågbudgetmärken som Dacia och Skoda (Skoda på 90-talet alltså). Det FINNS definitivt bättre bilar än vad Renault spottar ur sig, men de är också dyrare.
5. Tja, välkommen till den verkliga världen... Det finns fördelar och nackdelar med de flesta bilar. Det är lite av ett lotteri, och ännu mera så i de lägre prisklasserna SOM RENAULT TROTS ALLT TILLHÖR! Även om du inte vill ta till dig det...
Du satt ju t ex själv i början av din egen tråd om ZOE:n och hävdade att du räknat ut att Renault ZOE erbjöd den bästa helhetslösningen!
...det var ju bara det att, hoppsan sa, så visade det sig att de hade ungefär den moderna elbilshistoriens sämsta motorkonstruktion! TRE sönderkörda elmotorer ÄR INTE KVALITET BAB7!!!
6. Ja, det är väl det enda vi kan vara överens om... Köp vilken bil du vill egentligen, bara larvigt att försöka jaga en tvåhundring i besparing när man är uppe på de summorna. Synd att du inte fattar vad jag menar med att köpa en begagnad bil av god kvalitet med lång räckvidd...