USA har sprutat ut dollar senaste åren.
Historisk penningmängd USD.
(Observera att skalan är logaritmisk.)
Penningmängd 2000-2025.
Prisökningen för konsumtionsvaror har inte varit lika dramatisk för en stor del vilar i värdepapper. Börsvärdet för största bolaget ~10 år sedan har dock gått från 1000 miljarder USD (Apple) till idag över 4500 miljarder USD (Nvidia).
Men man kan ganska tydligt korrelera börsmarknadens skenande ATH med att mer dollar är i omlopp. Trump vill nu alltså öka detta ytterligare, genom sänkta räntor. Eller i klartext: han vill öka penningmängden för att kunna visa upp en växande ekonomi.
Frågan är hur länge man kan leka "hela havet stormar". Jag är inte nationalekonom men för mig framstår det hela som absurt: man försöker dölja en blygsam tillväxt i realvärde, genom att pumpa in mer valuta så siffror på ett papper växer.
Å andra sidan har jag sagt så i flera år, och tåget bara fortsätter. Vem vet.
Powell vill åtminstone ta det försiktigare än Trump i nuläget, därav bråket mellan dem.
Det är hursomhelst ännu en bajsmacka från lag Trump: använda rättsväsendet för att sätta press på centralbanken, som ska agera självständigt från Vita huset, är rent maktspel. Utöver det känns det lagom trovärdigt att det här inte kommer från Trump själv, så förmodligen ljuger han om det också.
Men inget förvånar längre.