2026-01-12, 02:40
Medlem
Jag upptäckte för några månader sedan att min katt har någon form av liten knöl bakom örat. Den är helt rund som en liten ärta och rörlig. Han är en 13-årig innekatt och verkar helt obrydd av kulan och visar inga andra symtom. Är detta något man bör uppsöka veterinär för?
Citera
2026-01-12, 02:58
Medlem
Du bör nog åtminstone ha koll på den. Börjar den växa så åk till veterinären. Det kan vara en tumör. Nu kan man ju få knutor av andra skäl så osvuret är bäst. Skulle den suttit undertill på kroppen så skulle jag sagt att det var en juvertumör. Ta absolut upp det om du besöker veterinären i annat ärende. Det är väl inget bett av en fästing eller rent ut av en fästing?
Citera
2026-01-12, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dashboardqueen
Jag upptäckte för några månader sedan att min katt har någon form av liten knöl bakom örat. Den är helt rund som en liten ärta och rörlig. Han är en 13-årig innekatt och verkar helt obrydd av kulan och visar inga andra symtom. Är detta något man bör uppsöka veterinär för?
Du bör alltid ta seniorer till veterinären iallafall en gång om året och den knölen kan vara tecken på cancer. Så rådet är ja, ta katten till veterinären
Citera
2026-01-12, 03:23
Medlem
Pungsvings avatar
Om den är rörlig så är det nog ingen fara. Bara en fettkula eller liknande. Cancer är hård och ej rörlig.
Citera
2026-01-12, 06:03
Medlem
Kan vara en godartad tumör. Min äldsta (också 13) har en typ i pannan. Den är rörlig och hon reagerar inte när man pillar på den. Eftersom den är godartad och sitter där den sitter (knepig att operera bort, speciellt på en så gammal katt) får den vara kvar. Har pratat med två olika veterinärer och båda sa att hon antagligen kommer dö av andra orsaker innan den blir ett problem på riktigt.
Citera
2026-01-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Om den är rörlig så är det nog ingen fara. Bara en fettkula eller liknande. Cancer är hård och ej rörlig.

Jag fick samma svar av min veterinär när min katt hade en fettkula som var mjuk och rörlig.
Citera
2026-01-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag fick samma svar av min veterinär när min katt hade en fettkula som var mjuk och rörlig.
Samma här men med hund och lite spydigare svar. Nu känner de mig så de vågade. Men svaret var att jag kan välja att avvakta och ha koll att den inte växer eller så kan jag betala flera tusen så de kan sticka in en nål i fettklumpen.
Sedan dess har sex utställningsdomare klämt på den utan att reagera.
Jag masserar knölen dagligen medan jag kollar hundens reaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in